Stationair probleem (1 cilinder geen ontbranding?)

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Mup76
Contacteer:

Bericht: # 25108Bericht Mup76 »

Plotseling is het dan zover, de motor van mijn R4F6 combo wil niet meer stationair draaien. Dit gaat gepaard met flink wat benzine dat uit de uitlaat komt en soms in het hete gedeelte ontbrandt (KNAL!). Bij een flinke por gas blijft ie wel draaien, maar dat is uiteraard niet de bedoeling.
Mijn vermoeden is, dat 1 cilinder het niet meer doet en daardoor bij laag toerental niet over een dood punt heen komt en stilvalt. Echter waarom 1 cilinder het niet meer doet zou ik niet weten. Er zijn natuurlijk een hoop punten in het systeem waar het fout kan gaan, maar waar moet ik beginnen? Ik heb wel al gekeken naar de bougies en de verdeelkap. Met beide lijkt zo op het oog niets mee aan de hand, geen verkoolde contactpunten en de juiste afstanden zijn afgesteld e.d., maar of ze echt vonken weet ik niet. Kun je gewoon 1 bougie eruit draaien, los laten liggen, dan starten en kijken of ie vonkt?
Als het niet aan de bougies zou liggen, wat is dan de 1st volgende plek waar ik naar zou moeten kijken? Ik neem aan dat als de bougies alle vier gewoon vonken, er ook niks met de verdelerkap aan de hand is?
Nou is het wel dat de motor altijd al een beetje onrustig liep in stationair. Een kenner had toen al het idee dat er een cilinder misschien niet helemaal lekker liep. Echter dat heeft lange tijd geen problemen gegeven. Tot voor kort dus.

Dus tips over de verdere stappen die ik kan gaan nemen zijn zeeeer gewenst!
Bauke

Bericht: # 25110Bericht Bauke »

kijken of er een vonk uitkomt kan, maar draai dan wel ff een oude bougie in het gat, anders zuigt je cilinder daarlangs allemaal zooi aan. Je vonk moet natuurlijk ook krachtig genoeg zijn, dit kan je zien door de bougie niet te aarden tegen je blok o.i.d. terwijl je kijkt, maar hem er nét naast te houden, een sterke vonk trekt ook deze langere afstand (paar mm) . Een slecht condensator zou ook debet kunnen zijn aan je problemen, maar dan zouden al je bougies/cilinders daar last van moeten hebben. Hetzelfde verhaal geld voor je bobine. Als het echt maar een cilider is zou ik toch aan de verdelerkap denken. komt je rotor tegen alle puntjes? is er niet toevallig een die erg vuil/kapot is? Andere redenen voor het niet lopen van een cilinder vertalen zich toch in andere symptomen....
Hopelijk kunnen de eecht knappe koppen je iets verder helpen dan ik...
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
an3s

Bericht: # 25111Bericht an3s »

Bougies checken is heel eenvoudig: Draai het stelschroefje van je stationairtoerental op de carb in totdat de motor net blijft lopen. Trek daarna bij lopende motor 1 voor 1 je bougiekabels los en weer vast (pas op, je krijgt vast en zeker zo nu en dan een schokje. Is niet erg wel vervelend). Bij iedere kabel die je lostrekt hoort je motor nog slechter te gaan lopen of stil te vallen. Als er een kabel tussenzit waarbij het niet uitmaakt of je hem lostrekt dan is dat de boosdoener.

Overigens denk ik bij slecht stationair lopen eerder aan valse lucht of slechte carburatie. Onbelast blijft een motor ook op drie pootjes wel lopen. Als je recent je carb. of spruitstuk los hebt gehad lekt ie vast langs de pakkingen (altijd nieuwe monteren als je de boel los hebt gehad). Anders moet je denken aan een verstopte stationairsproeier in de carb.

En check ook altijd even het slangetje van het spruitstuk onder je carb. naar de carterontluchting (lostrekken bij je carterontluchting en dichtstoppen met een M8)

succes.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Mup76
Contacteer:

Bericht: # 25206Bericht Mup76 »

Voorlopig alvast bedankt voor de tips.
Echter nog een paar opmerkingen. De condensator zal het in geen geval zijn, want die heb ik niet meer, er zit zo'n elektrische ontsteking op. Als alle bougies gechecked zijn op vonken, dan is het toch al uitgesloten dat de verdelerkap of de bobine kapot is?
En het het stationair draaien gaat helemaal niet, dus volgens mij heeft het indraaien van het stationairstelschroefje geen zin. Alléén door veel gas te geven blijft de motor lopen (wel met veel benzine uit de uitlaat en de genoemde knallen). In ieder gaval, ik ga nu even de bougies checken en de stelschroef toch even proberen.
Als de bougies het niet zijn... :???: De carburateur heb ik in geen tijden aangezeten, maar ook de stat. sproeier en het slangetje zal ik ff nakijken.
Toch zegt de benzine uit de uitlaat me dat er toch ergens met de ontbranding (tijdens stationair en flink gas) iets niet goed gaat en niet dat er géén benzine toevoer zou zijn door een verstopte sproeier. Verbeter me maar als ik het niet begrijp. Wel kan natuurlijk het mengsel compleet te rijk zijn door het een of ander. Maar goed, 1st bougies ff checken.
Tips nog steeds welkom, overigens!
Ron

Bericht: # 25208Bericht Ron »

Wat bedoel je met benzine uit de uitlaat?
Een benzinelucht of druppels?
Als het druppels zijn dan is het geen benzine maar koelvloeistof, en dan is er iets veel minder leuks aan de hand.
Ik ga er maar van uit dat het een benzinelucht is.
Mup76
Contacteer:

Bericht: # 25210Bericht Mup76 »

Er komt uit de uitlaat een beetje donker vocht, dat naar benzine ruikt. Ik heb het vermoeden dat je denkt dat het dan een lekke koppakking is? Het lijkt toch geen koelvloeistof te zijn. Dat peil blijft prima en er is geen sprake van witte stoom ofzo. Misschien wel lekke koppakking (niet naar koelsysteem) en dat zodoende niet genoeg compressie ontstaat in 1 van de cilinders en daardoor niet ontbrandt? Da's inderdaad niet zo mooi.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mup24 op 2003-08-23 13:28 ]</font>
holder
Contacteer:

Bericht: # 25216Bericht holder »

Heej. Groene F6, van de dakdragers, toevallig?
Ik had zojuist dezelfde symptomen; Alleen met shoke ver uit bleef hij lopen; bij gas los laten: afslaan + harde knallen. Ook hoorde ik lucht lopen na het afslaan. Toen ik met een hamer op de carburateur wilde gaan slaan om een veronderstelde vastzittende vlotternaald los te slaan, bleek een slang niet vast te zitten aan de carburateur. Misschien heb jij wel hetzelfde. BTW: De carburateur is dat ding onder het luchtfilter.
Mup76
Contacteer:

Bericht: # 25217Bericht Mup76 »

Yup, van de dakdragers! Doen ze het nog? Het bier heeft iig goed gesmaakt (ruilen gaat dus niet meer :smile: ).
Tja, heb nog steeds niet gekeken naar bougies enzo, dat komt waarschijnlijk morgen. Maar inderdaad moet ik ook nog eens kijken naar de carburateur. Het is idd goed mogelijk dat door een verkeerd mengsel (als gevolg van slangetjes die los zijn en sproeiers die verstopt zijn) er zoveel benzine (als dat het dus is) uit de uitlaat komt.

Heb nu een ander probleem, de accu is te leeg om te kunnen starten. De Acculader staat nu zijn werk te doen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mup24 op 2003-08-23 17:26 ]</font>
Plaats reactie