37 PK UIT 1108 CC BLOK?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Beste Forumleden,
Ik heb in mijn boot een 1108cc renault motorblok door DTN (schiedam) gemariniseerd. De carbeurateur is enkelvoudig (solex), er wordt gekoeld door buitenwater: watergekoeldspruitstuk/interkoeling.
De boring en slag zijn identiek als in de R4(/daf/r5/...) gebruikt.
Maar .... volgens het destijds meegeleverde instructie boek levert het blok maximaal slechts 37pk bij 3500rpm.
Wanneer ik tijdens het varen het toerental laat oplopen tot 4500 rpm loopt de motor nog steeds prima en levert hij naar mijn indruk ook nog flink wat meer vermogen.
>Zijn er meer verschillen dan alleen een vergrote carterpan en het koelsysteem ?
>Kan ik ongestraft het blok tot 4500 rpm belasten?
Bvb dank voor uw antwoord
Rogier
Ik heb in mijn boot een 1108cc renault motorblok door DTN (schiedam) gemariniseerd. De carbeurateur is enkelvoudig (solex), er wordt gekoeld door buitenwater: watergekoeldspruitstuk/interkoeling.
De boring en slag zijn identiek als in de R4(/daf/r5/...) gebruikt.
Maar .... volgens het destijds meegeleverde instructie boek levert het blok maximaal slechts 37pk bij 3500rpm.
Wanneer ik tijdens het varen het toerental laat oplopen tot 4500 rpm loopt de motor nog steeds prima en levert hij naar mijn indruk ook nog flink wat meer vermogen.
>Zijn er meer verschillen dan alleen een vergrote carterpan en het koelsysteem ?
>Kan ik ongestraft het blok tot 4500 rpm belasten?
Bvb dank voor uw antwoord
Rogier
-
Dat klopt, de versnellingsbak is de keerkoppeling: vooruit/vrijloop/achteruit. Meestal is er in de keerkoppeling wel een reductie van het krukas naar de schroefas.Op 2003-08-21 18:24, schreef Da-Goof:
De officiele waarde ligt op 34 pk, maar bij een boot is het toerental toch meer wat telt?
Meer toeren motor = meer toeren schroef
groeten,
Rogier
de boot is een bakdekker uit 1930; een soort ranke open sloep met hoog dek aan de voorkant en messcherpe rechte voorsteven.Op 2003-08-23 14:26, schreef jbeekmann:
ben benieuwd in wat voor n boot ie zit, speedboot? Kan je hard met een 1108 Renault blokje? Stoer!
De boot is van staal en weegt ca 2000 kg.
De boot planeert niet maar "snijdt" door het water. De snelheid bij volgas (dan 4500 rpm) is ongeveer die van een stevig doortrappende fietser (tegen de 20 km/h).
De komdinatie van motor en schroef is denk ik wel goed want het voorgeschreven maximum aantal rpm kan de motor met gemak bereiken. Zo wordt ook voldoende koelwater rond gepompt. Een grotere schroef leidt snel tot overmatige warmte ontwikkeling indien bij volgas niet het bijpassen toerental kan worden bereikt...
Mijn openingsvraag is daarmee nog niet beantwoord. Kan ik de motor ook langere tijd 4500 rpm laten lopen of beschadig ik dan wat?
groeten,
rogier
Zit er een thermostaat op als hij met "buitenwater" gekoeld wordt?zoja dan neem ik aan dat die bij een temp van ong 80a85 graden opent,dan mag het volgens mij niet zo'n groot probleem zijn.
Mits de olie dan ook op temperatuur is uiteraard.
Maar...bevordelijk is het niet natuurlijk!
Als hij niet een thermostatisch geregeld koelsysteem heeft dan kan je het niet doen,de motor bereikt dan niet z'n goede bedrijfstemperatuur.
En als hij kapot gaat, plaats je toch een andere(Alpine bv
),dit soort motoren zijn er nog ruimschoots!
Nog iets,bij een DAF is de topsnelheid tevens de max. kruissnelheid(DAF 1100 heeft 50 pk)
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ton op 2003-08-25 22:44 ]</font>
Mits de olie dan ook op temperatuur is uiteraard.
Maar...bevordelijk is het niet natuurlijk!
Als hij niet een thermostatisch geregeld koelsysteem heeft dan kan je het niet doen,de motor bereikt dan niet z'n goede bedrijfstemperatuur.
En als hij kapot gaat, plaats je toch een andere(Alpine bv

Nog iets,bij een DAF is de topsnelheid tevens de max. kruissnelheid(DAF 1100 heeft 50 pk)
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ton op 2003-08-25 22:44 ]</font>