37 PK UIT 1108 CC BLOK?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
rogier
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 20, 2003 2:00 am

Bericht: # 25025Bericht rogier »

Beste Forumleden,

Ik heb in mijn boot een 1108cc renault motorblok door DTN (schiedam) gemariniseerd. De carbeurateur is enkelvoudig (solex), er wordt gekoeld door buitenwater: watergekoeldspruitstuk/interkoeling.

De boring en slag zijn identiek als in de R4(/daf/r5/...) gebruikt.

Maar .... volgens het destijds meegeleverde instructie boek levert het blok maximaal slechts 37pk bij 3500rpm.

Wanneer ik tijdens het varen het toerental laat oplopen tot 4500 rpm loopt de motor nog steeds prima en levert hij naar mijn indruk ook nog flink wat meer vermogen.

>Zijn er meer verschillen dan alleen een vergrote carterpan en het koelsysteem ?

>Kan ik ongestraft het blok tot 4500 rpm belasten?

Bvb dank voor uw antwoord

Rogier
The_Underd0g
Berichten: 83
Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
Locatie: Vorselaar,.. Belgie

Bericht: # 25035Bericht The_Underd0g »

Denk wel dat je zonder straf 4500 toeren moogt gaan as ik met mijn F4 850cc 130 begin te rijden is da ook tegen die waarde :razz: (het toerental dan)
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 25047Bericht Goof »

De officiele waarde ligt op 34 pk, maar bij een boot is het toerental toch meer wat telt?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
rogier
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 20, 2003 2:00 am

Bericht: # 25061Bericht rogier »

Op 2003-08-21 18:24, schreef Da-Goof:
De officiele waarde ligt op 34 pk, maar bij een boot is het toerental toch meer wat telt?
Dat klopt, de versnellingsbak is de keerkoppeling: vooruit/vrijloop/achteruit. Meestal is er in de keerkoppeling wel een reductie van het krukas naar de schroefas.

Meer toeren motor = meer toeren schroef

groeten,

Rogier
Ron
Berichten: 1721
Lid geworden op: ma dec 17, 2001 2:00 am
Locatie: Maassluis

Bericht: # 25079Bericht Ron »

Wat is de belasting van zo'n motor in een boot? Ik bedoel de weerstand? Ik kan in de auto het ding ook stationair 4500 laten draaien, maar dat schijnt niet goed te zijn.

Kan je, omwille van de belasting, ook een grotere schroef aanbrengen?
Zijn daar regels en ratio's voor?
Gebruikersavatar
jbeekmann
Berichten: 2169
Lid geworden op: ma jan 21, 2002 2:00 am
Locatie: Bussum

Bericht: # 25213Bericht jbeekmann »

ben benieuwd in wat voor n boot ie zit, speedboot? Kan je hard met een 1108 Renault blokje? Stoer!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
rogier
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 20, 2003 2:00 am

Bericht: # 25353Bericht rogier »

Op 2003-08-23 14:26, schreef jbeekmann:
ben benieuwd in wat voor n boot ie zit, speedboot? Kan je hard met een 1108 Renault blokje? Stoer!
de boot is een bakdekker uit 1930; een soort ranke open sloep met hoog dek aan de voorkant en messcherpe rechte voorsteven.

De boot is van staal en weegt ca 2000 kg.
De boot planeert niet maar "snijdt" door het water. De snelheid bij volgas (dan 4500 rpm) is ongeveer die van een stevig doortrappende fietser (tegen de 20 km/h).

De komdinatie van motor en schroef is denk ik wel goed want het voorgeschreven maximum aantal rpm kan de motor met gemak bereiken. Zo wordt ook voldoende koelwater rond gepompt. Een grotere schroef leidt snel tot overmatige warmte ontwikkeling indien bij volgas niet het bijpassen toerental kan worden bereikt...

Mijn openingsvraag is daarmee nog niet beantwoord. Kan ik de motor ook langere tijd 4500 rpm laten lopen of beschadig ik dan wat?

groeten,

rogier
Ton
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jun 08, 2003 2:00 am
Locatie: Apeldoorn

Bericht: # 25356Bericht Ton »

Zit er een thermostaat op als hij met "buitenwater" gekoeld wordt?zoja dan neem ik aan dat die bij een temp van ong 80a85 graden opent,dan mag het volgens mij niet zo'n groot probleem zijn.
Mits de olie dan ook op temperatuur is uiteraard.

Maar...bevordelijk is het niet natuurlijk!

Als hij niet een thermostatisch geregeld koelsysteem heeft dan kan je het niet doen,de motor bereikt dan niet z'n goede bedrijfstemperatuur.

En als hij kapot gaat, plaats je toch een andere(Alpine bv :smile: ),dit soort motoren zijn er nog ruimschoots!

Nog iets,bij een DAF is de topsnelheid tevens de max. kruissnelheid(DAF 1100 heeft 50 pk)


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ton op 2003-08-25 22:44 ]</font>
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 25374Bericht Goof »

Normaal gezien zit er toch een warmtewisselaar tussen het buitenwater en het koelsysteem. Anders zouden er zomaar vissen in je blokje rondzwemmen. :grin:
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Ton
Berichten: 69
Lid geworden op: zo jun 08, 2003 2:00 am
Locatie: Apeldoorn

Bericht: # 25376Bericht Ton »

mwoah,lekker gebakken visje...

Tja,dat mag ik wel aannemen.van die warmtewisselaar,dan zal die ook wel een thermostaat hebben.

btw een cleon blok in een DAF levert 50pk bij 5000 toeren,maar komt in de praktijk vrijwel nooit aan dit soort toerentallen
rogier
Berichten: 4
Lid geworden op: wo aug 20, 2003 2:00 am

Bericht: # 25433Bericht rogier »

Ton,

Er zit inderdaad een warmtewisselaar op. De thermostaat staat op 73 gr. Er is geen olietemperatuurmeter.

Waar zou de olietemperatuurmetersensor geplaatst moeten worden?

Is er een site waar vermogen/rpm curve voor het 1108 blok te lezen is?

groeten

Rogier
Gebruikersavatar
Goof
Berichten: 1782
Lid geworden op: wo jan 09, 2002 2:00 am
Locatie: N 51 15.32, E 5 33.206

Bericht: # 25451Bericht Goof »

Olietemp sensor gewoon in de carterplug draaien, of zelf een gaatje erbij maken en draad tappen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie