kan een 1400 iets sneller?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
In mijn F6 zit een 1400 met automaat, compleet uit de R5. Het rijdt goed, maar is zo traag. Met moeite haalt ie 115km/h. Nou scheelt het wel dat er een groot imperiaal op het dak zit (zat) en op LPG rijdt en de stroomlijn van een piano heeft maar hij is trager dan de originele 1100 motor. Of is het gewoon dat de motor is "ingeslapen"? Ik dacht aan een iets snellere nokkenas. Nu die van An3s met de GTL bak zo makkelijk 140 rijdt denk ik dat er toch wel iets moet kunnen gedaan worden maar wat? Het hoeft geen racewagen te worden maar wat sneller in optrekken en af en toe een auto inhalen zou fijn zijn.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
De ontsteking staat bij een viertje zo laat dattie alle brandstofjes mag hebben. LPG heeft daarentegen een veel hoger octaan getal (butaan ong 100, propaan ong 110, aardgas ong 120, als ik het zo ff uit mn hoofd opdreun) en is dus beduidend beter bestand tegen pingelen. Een graadje of 5,6,7 of 8 vroeger zou je maar zo kunnen proberen.
misschien komt het ook door die automaat
an3s rijdt met een 4 bak toch
meeste auto's met met automaat verliezen iets tov diezelfde auto met een gewone versnellingsbak
behalve amerikanen dan.
die top kan zomaar 20km/u schelen
is mijn ervaring.
an3s rijdt met een 4 bak toch
meeste auto's met met automaat verliezen iets tov diezelfde auto met een gewone versnellingsbak
behalve amerikanen dan.
die top kan zomaar 20km/u schelen
is mijn ervaring.
r4tl/renault master t 35 d/citroen az '54/porsche 356 '59/harley wlc '43
-
Toen ik de R5 kocht had ie iets van 43.000 gelopen. De hele handel in m'n R4F6 gebouwd. Liep goed, schakelde ook goed, maar leek ingeslapen. Zelf rij ik ook nogal rustig en daardoor bleef ie ingeslapen. Maar nu na jaren rondkachelen in de R4tjes wil ik toch ook wel weer eens een beetje harder kunnen rijden, dus langzaam weer opbouwen dat ie toch weer wat sneller gaat lopen.
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
-
-
Als ik het zo beetje mag zeggen en de overbrengingsverhouding bekijk. Dan is de eindoverbrenging van de automaat te lang. Dit betekend dat de motor te zwaar belast wordt. Ik heb zelf een F6 met alpine motor gehad. Met gtl bak ging ie moeizaam en liep hij 150. Met een kortere 4 bak van een TS liep ie 165 en ging als de brandweer. Alles heeft met toeren koppel en vermogen te maken. Hij komt waarschijnlijk ongunstig uit in zijn koppelkromme. Bij een 5 je die gestroomlijnder is kan het allemaal wel maar je hebt simpelweg teveel weerstand. Mijn inziens een iets kortere bak gebruiken.
Als je wil kan ik alles wel even opzoeken in mijn garage handboek R5.
Als je wil kan ik alles wel even opzoeken in mijn garage handboek R5.