Pagina 1 van 2
Geplaatst: vr aug 08, 2003 1:05 am
door schoapke
de mijne is dus redelijk aan vervanging toe en ik heb nog altijd 2 linker handen. En omdat er nog 4 4tjes en een jeep voor me waren en ik niet zolang meer kan wachten, heb ik het stoute plan opgenomen het maar eens zelf te proberen.
Wie heeft er voor mij een paar tips, trucs en "let op"'s??
Geplaatst: vr aug 08, 2003 9:32 am
door Ron
Wat heb je aan gereedschap in de omgeving, en zit daar ook een motortakel bij of een brug? Sommigen zeggen overigens dat die laatste twee niet nodig zijn.
Ik zou het hele motorblok er namelijk uithalen. Één linkerhand of echt twee?
Geplaatst: vr aug 08, 2003 9:44 am
door Bauke
Het schijnt zonder te kunnen, Dan moet je je baksteun en nog wat dingen loshalen en dan de motor opkrikken. Lijkt me wel lastig werken als je motorkap er nog aan zit. xou niet weten wat er uiteindelijk sneller en/of beter is
Geplaatst: vr aug 08, 2003 10:09 am
door Goof
Het verhaal was toch dat je de bak naar beneden kon laten zakken en hem er dan af pakken...
Geplaatst: vr aug 08, 2003 11:32 am
door Bauke
Auto opkrikken, motor omlaag, klinkt inderdaad wat simpeler, maar dat "eraf pakken" zal alleen wel wat meer voeten in de aarde hebben dan uit jouw bewoording klinkt denk ik. Toch zou ik voor die methode kiezen als je niet iemand kent met brug en takel.
Moaske, in Woerden heb ik bdw beschikking over een takel. xou je wel willen helpen als je vanuit Tilburg daar heen wil komen ten minste.
Geplaatst: vr aug 08, 2003 11:34 am
door Bauke
Moaske, in Woerden heb ik bdw beschikking over een takel. xou je wel willen helpen als je vanuit Tilburg daar heen wil komen ten minste.
sorry, Schoapke, In woerden...etc.. etc..
Geplaatst: vr aug 08, 2003 11:38 am
door Le danger rouge
Als ik het mij goed herinner (is al heeeeeel lang geleden...) heb ik de bak aan de voorkant bij de motorsteun losgemaakt (eerst krikje eronder!), toen onderuit laten zakken, en toen de bouten van de bak losgemaakt. daarna kun je de bak naar voren toe eruit schuiven. Van te voren moet je de motorkap eraf halen en de uitlaat losmaken lijkt mij. Let ook even op de kachelslangen!
Geplaatst: vr aug 08, 2003 12:14 pm
door an3s
Je moet dan wel ff de brug (die kromme buis onder de bak door) in het chassis losmaken en ertussenuit plukken.
Geplaatst: vr aug 08, 2003 12:22 pm
door Le danger rouge
o ja, die dwarstraverse zit er ook nog...
Ik zei al, heeeeeeeeel lang geleden!
Heb op die manier ook een de distributie ketting en tandwielen vervangen.
Geplaatst: vr aug 08, 2003 2:11 pm
door Ron
Dan moet je het blok wel heel ver laten kantelen. Ging dat?
Geplaatst: vr aug 08, 2003 2:18 pm
door Le danger rouge
euh, ja. ik had geen takel,en ook geen bokken die hoog genoeg waren dat het blok onder de voorste dwarsbalk door kon. Toen heb ik de wagen aan de voorkant op bokken gezet, net achter de voorwielen. Daarna alles losgemaakt en de motor op een karretje laten zakken en een stukkie naar voren gereden: voila! Jaaa, van dat 4'tje heb ik echt leren sleutelen..... geen geld en wel autorijden, tsja.
Geplaatst: vr aug 08, 2003 2:21 pm
door Le danger rouge
o ja schoapke, ler er op dat je de koppelingsplaat recht op het vliegwiel houdt als je de drukgroep erop schroeft.evt met een dikke schroevendraaier of een speciaal hulpstuk (afgezaagde prise-as)het ding vasthouden. anders krijg je de bak niet recht erop.
Geplaatst: ma aug 11, 2003 11:12 am
door schoapke
Op 2003-08-08 11:34, schreef Bauke:
Moaske, in Woerden heb ik bdw beschikking over een takel. xou je wel willen helpen als je vanuit Tilburg daar heen wil komen ten minste.
sorry, Schoapke, In woerden...etc.. etc..
Als je dat zou willen doen, heel graag. Wat zou ik allemaal moeten meenemen behalve een drukgroep??
Geplaatst: ma aug 11, 2003 11:21 am
door Bauke
schoapke, je hebt bericht.
Geplaatst: ma aug 11, 2003 12:09 pm
door Goof
Prise-as hebbie echt wel nodig hoor, anders krijg je je bak er niet op.
Je kutn gewoon je eigen prise-as uit je eigen bak gebruiken. Die zit met een palletje geborgd achter de diff, daar kun je zo bij als je het koppelingshuis verwijderd.
Ff as losmaken, koppeling centreren en as weer vast zetten.
Met deze klus heb je ook gelijk een reden om je bakolie te vervangen, want die loopt er toch meteen uit als je de assen eruit haalt, dus liever van tevoren ff aftappen.