Koppeling vervangen voor dummy's

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

schoapke

Bericht: # 24190Bericht schoapke »

de mijne is dus redelijk aan vervanging toe en ik heb nog altijd 2 linker handen. En omdat er nog 4 4tjes en een jeep voor me waren en ik niet zolang meer kan wachten, heb ik het stoute plan opgenomen het maar eens zelf te proberen.

Wie heeft er voor mij een paar tips, trucs en "let op"'s??
Ron

Bericht: # 24208Bericht Ron »

Wat heb je aan gereedschap in de omgeving, en zit daar ook een motortakel bij of een brug? Sommigen zeggen overigens dat die laatste twee niet nodig zijn.

Ik zou het hele motorblok er namelijk uithalen. Één linkerhand of echt twee?
Bauke

Bericht: # 24211Bericht Bauke »

Het schijnt zonder te kunnen, Dan moet je je baksteun en nog wat dingen loshalen en dan de motor opkrikken. Lijkt me wel lastig werken als je motorkap er nog aan zit. xou niet weten wat er uiteindelijk sneller en/of beter is
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Goof

Bericht: # 24212Bericht Goof »

Het verhaal was toch dat je de bak naar beneden kon laten zakken en hem er dan af pakken...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Bauke

Bericht: # 24215Bericht Bauke »

Auto opkrikken, motor omlaag, klinkt inderdaad wat simpeler, maar dat "eraf pakken" zal alleen wel wat meer voeten in de aarde hebben dan uit jouw bewoording klinkt denk ik. Toch zou ik voor die methode kiezen als je niet iemand kent met brug en takel.

Moaske, in Woerden heb ik bdw beschikking over een takel. xou je wel willen helpen als je vanuit Tilburg daar heen wil komen ten minste.
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Bauke

Bericht: # 24216Bericht Bauke »

Moaske, in Woerden heb ik bdw beschikking over een takel. xou je wel willen helpen als je vanuit Tilburg daar heen wil komen ten minste.
sorry, Schoapke, In woerden...etc.. etc..
Le danger rouge

Bericht: # 24218Bericht Le danger rouge »

Als ik het mij goed herinner (is al heeeeeel lang geleden...) heb ik de bak aan de voorkant bij de motorsteun losgemaakt (eerst krikje eronder!), toen onderuit laten zakken, en toen de bouten van de bak losgemaakt. daarna kun je de bak naar voren toe eruit schuiven. Van te voren moet je de motorkap eraf halen en de uitlaat losmaken lijkt mij. Let ook even op de kachelslangen!
an3s

Bericht: # 24221Bericht an3s »

Je moet dan wel ff de brug (die kromme buis onder de bak door) in het chassis losmaken en ertussenuit plukken.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Le danger rouge

Bericht: # 24223Bericht Le danger rouge »

o ja, die dwarstraverse zit er ook nog...
Ik zei al, heeeeeeeeel lang geleden!
Heb op die manier ook een de distributie ketting en tandwielen vervangen.
Ron

Bericht: # 24231Bericht Ron »

Dan moet je het blok wel heel ver laten kantelen. Ging dat?
Le danger rouge

Bericht: # 24233Bericht Le danger rouge »

euh, ja. ik had geen takel,en ook geen bokken die hoog genoeg waren dat het blok onder de voorste dwarsbalk door kon. Toen heb ik de wagen aan de voorkant op bokken gezet, net achter de voorwielen. Daarna alles losgemaakt en de motor op een karretje laten zakken en een stukkie naar voren gereden: voila! Jaaa, van dat 4'tje heb ik echt leren sleutelen..... geen geld en wel autorijden, tsja.
Le danger rouge

Bericht: # 24234Bericht Le danger rouge »

o ja schoapke, ler er op dat je de koppelingsplaat recht op het vliegwiel houdt als je de drukgroep erop schroeft.evt met een dikke schroevendraaier of een speciaal hulpstuk (afgezaagde prise-as)het ding vasthouden. anders krijg je de bak niet recht erop.
schoapke

Bericht: # 24386Bericht schoapke »

Op 2003-08-08 11:34, schreef Bauke:
sorry, Schoapke, In woerden...etc.. etc..
Als je dat zou willen doen, heel graag. Wat zou ik allemaal moeten meenemen behalve een drukgroep??
Bauke

Bericht: # 24388Bericht Bauke »

schoapke, je hebt bericht.
Goof

Bericht: # 24398Bericht Goof »

Prise-as hebbie echt wel nodig hoor, anders krijg je je bak er niet op.
Je kutn gewoon je eigen prise-as uit je eigen bak gebruiken. Die zit met een palletje geborgd achter de diff, daar kun je zo bij als je het koppelingshuis verwijderd.
Ff as losmaken, koppeling centreren en as weer vast zetten.
Met deze klus heb je ook gelijk een reden om je bakolie te vervangen, want die loopt er toch meteen uit als je de assen eruit haalt, dus liever van tevoren ff aftappen.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Plaats reactie