Beste forummers,
Ik heb een nieuwe voorruit, vandaag zondag de 5e gedemonteerd, dat ging redelijk, hij kwam er door het plakband heel uit.
Nu heb ik een nieuw rubber van R-QUATRE inmiddels gespannen om de ruit, maar ik krijg met geen mogelijkheid de voorruit in de auto. Ik gebruik remmenreiniger voor het soepel maken van het rubber. Is er iemand met een foto of tekening zodat ik weet of ik het rubber goed gebruik. De oude had een pees, maar bij de nieuwe zie ik die niet. Je bent altijd welkom in Made om aanwijzingen te geven of te helpen.
Voorruit perikelen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Voorruit perikelen
Renault 4F4 combi 1988 pompiers (niet origineel)
Renault Estafette Alouette 1973 pompiers, origineel "tres bon etat''
Renault Kangoo Family 2016
Fiat Panda
Tandemasser gevuld met een heteluchtballon
Renault Estafette Alouette 1973 pompiers, origineel "tres bon etat''
Renault Kangoo Family 2016
Fiat Panda
Tandemasser gevuld met een heteluchtballon
Re: Voorruit perikelen
De manier die ik altijd gebruikt heb is om een nylon koord (scheerlijn) van 5mm in te vetten met zuurvrije vaseline. Deze helemaal rondom door de gleuf die over de sponning komt te leggen en ze in de buurt van de linker of rechter onder hoek te laten overlappen.
Iemand van buiten druk uit oefenen en het koord naar binnen trekken zodat het rubber over de sponning flipt.
Eerst een klein stukje de dichtbij zijnde bocht om, dan de onderzijde en een beetje de bocht om. (de persoon aan de buitenzijde moet zorgen dat de ruit op de juiste plaats blijft) Dan de beide boven hoeken om en dan de bovenzijde erin trekken.
Je moet best hard trekken soms dus een paar werkhandschoenen zijn geen overbodige luxe.
Iemand van buiten druk uit oefenen en het koord naar binnen trekken zodat het rubber over de sponning flipt.
Eerst een klein stukje de dichtbij zijnde bocht om, dan de onderzijde en een beetje de bocht om. (de persoon aan de buitenzijde moet zorgen dat de ruit op de juiste plaats blijft) Dan de beide boven hoeken om en dan de bovenzijde erin trekken.
Je moet best hard trekken soms dus een paar werkhandschoenen zijn geen overbodige luxe.
Remmenreiniger om rubber soepel te maken? Dat spul vervliegt toch gelijk weer? Dan heb je geen smering op het moment dat het rubber moet schuiven/glijden.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Naast het koord ook de sponningkant waar je het rubber over trekt lekker insmeren met vaseline. Het rubber heeft dan zo de minste weerstand.