Pagina 1 van 1

CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: wo mei 21, 2025 12:24 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Ik was met onze groene 4GTL met Zenith 28IF carburateur erop bij de APK.
Verder geen afkeurpunten alleen de CO waarde was 9,6%.
Ik vertelde dat in de voet van de carburateur een stelschroefje hiervoor zit, maar de mannen hadden geen tijd en geen zin om hier mee iets te doen.
Ik heb gisteravond een andere Zenith carbu gemonteerd en ben vanochtend weer naar de APK geweest. Deze carbu had een CO waarde van 0,95%, dus goedgekeurd en weer een verse APK voor 2 jaar.
Maar hoe zit het nu ook al weer met dat stelschroefje?
Als je hem indraait krijg je dan een hogere CO waarde of juist een lagere CO afstelling?

Ik ben het even kwijt en kan er zo ook niks over vinden.
Reacties natuurlijk welkom, graag.

Groet
Harry

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: wo mei 21, 2025 1:24 pm
door Tweety
Het is een kraantje waarbij er benzine de carburateur binnenstroomt. Dus indraaien is een armer mengsel, uitdraaien is een rijker mengsel
0.9 is overigens wel wat aan de arme kant. 3.0 is het maximum voor APK, (voor motor zonder Katalysator) ergens tussen de 2.0 en 3.0 is het beste. Bij een te arm mengsel worden de kleppen warmer (de hele kop trouwens) en kan er daardoor schade ontstaan.

Te hoog CO kan ook veroorzaakt worden door een slechte vonk (lees versleten puntjes) of een verkeerd ontstekingstijdstip of zelfs slecht gestelde kleppen.

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: wo mei 21, 2025 3:55 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Ik denk dat de vorige eigenaar van deze carbu het stationair toerental heeft afgesteld met deze mengselschroef i.p.v. met de gasklepaanslagschroef.
Kleppen zijn gesteld, bougies en contactpunten zijn ook vervangen.
Maar heb je dan bij een armer mengsel meer CO, of juist minder?
Hoe betere verbranding, hoe minder CO zou ik toch denken.

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: do mei 22, 2025 10:02 am
door Tweety
Voormalig Steunpunt NO schreef: wo mei 21, 2025 3:55 pm Maar heb je dan bij een armer mengsel meer CO, of juist minder?
Bij volledige verbranding komt CO2 H2O & NO2/NO vrij. Bij een verhoudingsgewijs gebrek aan O2 komt er meer CO vrij.
Hoe rijker het mengsel, hoe meer CO. Hoe armer het mengsel hoe minder CO (de C komt van de brandstof, de O komt van de lucht)

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: do mei 22, 2025 11:17 am
door Bertje
Ik sluit me aan bij Tweety.

Overigens stel ik de mengselschroef af op gehoor: met de mengselschroef probeer je de motor zo snel mogelijk te laten lopen (optimaal mengsel), met de gasklepaanslagschroef zo traag mogelijk (laag stationair toerental). In het verleden heb ik ook wel een CO meter gebruikt voor die afstelling, maar ik vond dat erg bewerkelijk (zwevende meetwaarde met vertraging op de lijn).

Het stationairmengsel heeft denk ik niet zo veel met eventueel warm lopen van de kleppen te maken: dat speelt vooral onder belasting. Een te arm mengsel onder belasting komt door een te kleine hoofdsproeier. Overigens is bij een boel oldtimers, waaronder onze R4, de hoofdsproeier te klein voor de huidige benzine, zoals vele jaren geleden ook op dit forum beschreven: viewtopic.php?p=103244#p103244

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: do mei 22, 2025 2:04 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Dus in de praktijk: Uit draaien van de mengselschroef geeft meer benzine dus ook meer CO.
En bij indraaien van de mengselschroef zou het CO gehalte dus lager moeten worden

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: vr mei 23, 2025 1:11 am
door Tweety
Voormalig Steunpunt NO schreef: do mei 22, 2025 2:04 pm Dus in de praktijk: Uit draaien van de mengselschroef geeft meer benzine dus ook meer CO.
En bij indraaien van de mengselschroef zou het CO gehalte dus lager moeten worden
Ja. precies dat.

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: vr mei 23, 2025 1:19 am
door Tweety
Bertje schreef: do mei 22, 2025 11:17 am Overigens stel ik de mengselschroef af op gehoor: met de mengselschroef probeer je de motor zo snel mogelijk te laten lopen (optimaal mengsel), met de gasklepaanslagschroef zo traag mogelijk (laag stationair toerental).
Om het mengsel op die manier af te stellen zou je de mengselschroef bij een hoger toerental af moeten stellen, Ergens tussen de 1500 & 2000 toeren (ik gebruik daar even het choke-gasklep hendeltje voor) en daarna het stationair toerental. Het stationair toerental vind ik altijd erg motor temperatuur afhankelijk, maar ja dat geld voor het mengsel natuurlijk ook. Altijd een warme motor voor de gasmeting.

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: vr mei 23, 2025 7:01 pm
door Crelesy
Tweety schreef: vr mei 23, 2025 1:19 am
Bertje schreef: do mei 22, 2025 11:17 am Overigens stel ik de mengselschroef af op gehoor: met de mengselschroef probeer je de motor zo snel mogelijk te laten lopen (optimaal mengsel), met de gasklepaanslagschroef zo traag mogelijk (laag stationair toerental).
Om het mengsel op die manier af te stellen zou je de mengselschroef bij een hoger toerental af moeten stellen, Ergens tussen de 1500 & 2000 toeren (ik gebruik daar even het choke-gasklep hendeltje voor) en daarna het stationair toerental. Het stationair toerental vind ik altijd erg motor temperatuur afhankelijk, maar ja dat geld voor het mengsel natuurlijk ook. Altijd een warme motor voor de gasmeting.
Nee juist bij een laag stationair toerental...

Ik doe t ook vaak zo.
Als de motor verder in orde is en loopt:
-Mengselschroef helemaal in ( niet strak draaien ) en dan 1.5 slagen uit.
-Stationair zo laag mogelijk tot I bijna uitvalt.
-Mengselschroef beetje dicht, beetje open, tot je hoort dat de motor hoger in toerental gaat.
-Stationair weer zo laag mogelijk zetten.
-Weer mengselschroef stellen.
Enz tot je geen verbetering meer krijgt.

Schroef afgesteld.

Helaas is mij meer dan eens al gebeurt dat voor de meting dan nog niet het CO goed staat. Dan draaien ze een beetje tot de meting oke is maar je torretje weer slecht stationair loopt.

Maar als je 'm dan weer ff op gehoor steld rollen de meeste auto's zonder gas te geven in z'n 1 zo weg bij warme motor.
T kan echt wel verschil maken.

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: vr mei 23, 2025 10:46 pm
door Tweety
Crelesy schreef: vr mei 23, 2025 7:01 pm t. Dan draaien ze een beetje tot de meting oke is maar je torretje weer slecht stationair loopt.
't is belangrijker dat ie perfect loopt als je een beetje rijdt, dan dat ie perfect stationair loopt.

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: vr mei 23, 2025 11:04 pm
door schoapke
Liefst alletwee, maar stationair is toch fijn als het geen hikken en ophalen is

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Geplaatst: za mei 24, 2025 9:24 pm
door Crelesy
Tweety schreef: vr mei 23, 2025 10:46 pm
Crelesy schreef: vr mei 23, 2025 7:01 pm t. Dan draaien ze een beetje tot de meting oke is maar je torretje weer slecht stationair loopt.
't is belangrijker dat ie perfect loopt als je een beetje rijdt, dan dat ie perfect stationair loopt.
Beide mag wel oke zijn. Ik ga er gemakshalve vanuit dat de sproeier bezetting oke is. Dan is die co schroef maar een kleine invloed op vollast verder hoor.