CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184723Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Ik was met onze groene 4GTL met Zenith 28IF carburateur erop bij de APK.
Verder geen afkeurpunten alleen de CO waarde was 9,6%.
Ik vertelde dat in de voet van de carburateur een stelschroefje hiervoor zit, maar de mannen hadden geen tijd en geen zin om hier mee iets te doen.
Ik heb gisteravond een andere Zenith carbu gemonteerd en ben vanochtend weer naar de APK geweest. Deze carbu had een CO waarde van 0,95%, dus goedgekeurd en weer een verse APK voor 2 jaar.
Maar hoe zit het nu ook al weer met dat stelschroefje?
Als je hem indraait krijg je dan een hogere CO waarde of juist een lagere CO afstelling?

Ik ben het even kwijt en kan er zo ook niks over vinden.
Reacties natuurlijk welkom, graag.

Groet
Harry
Tweety
Berichten: 2090
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184724Bericht Tweety »

Het is een kraantje waarbij er benzine de carburateur binnenstroomt. Dus indraaien is een armer mengsel, uitdraaien is een rijker mengsel
0.9 is overigens wel wat aan de arme kant. 3.0 is het maximum voor APK, (voor motor zonder Katalysator) ergens tussen de 2.0 en 3.0 is het beste. Bij een te arm mengsel worden de kleppen warmer (de hele kop trouwens) en kan er daardoor schade ontstaan.

Te hoog CO kan ook veroorzaakt worden door een slechte vonk (lees versleten puntjes) of een verkeerd ontstekingstijdstip of zelfs slecht gestelde kleppen.
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184726Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Ik denk dat de vorige eigenaar van deze carbu het stationair toerental heeft afgesteld met deze mengselschroef i.p.v. met de gasklepaanslagschroef.
Kleppen zijn gesteld, bougies en contactpunten zijn ook vervangen.
Maar heb je dan bij een armer mengsel meer CO, of juist minder?
Hoe betere verbranding, hoe minder CO zou ik toch denken.
Tweety
Berichten: 2090
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184727Bericht Tweety »

Voormalig Steunpunt NO schreef: wo mei 21, 2025 3:55 pm Maar heb je dan bij een armer mengsel meer CO, of juist minder?
Bij volledige verbranding komt CO2 H2O & NO2/NO vrij. Bij een verhoudingsgewijs gebrek aan O2 komt er meer CO vrij.
Hoe rijker het mengsel, hoe meer CO. Hoe armer het mengsel hoe minder CO (de C komt van de brandstof, de O komt van de lucht)
Gebruikersavatar
Bertje
Berichten: 5437
Lid geworden op: wo mei 27, 2009 12:47 am
Locatie: Eindhoven

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184728Bericht Bertje »

Ik sluit me aan bij Tweety.

Overigens stel ik de mengselschroef af op gehoor: met de mengselschroef probeer je de motor zo snel mogelijk te laten lopen (optimaal mengsel), met de gasklepaanslagschroef zo traag mogelijk (laag stationair toerental). In het verleden heb ik ook wel een CO meter gebruikt voor die afstelling, maar ik vond dat erg bewerkelijk (zwevende meetwaarde met vertraging op de lijn).

Het stationairmengsel heeft denk ik niet zo veel met eventueel warm lopen van de kleppen te maken: dat speelt vooral onder belasting. Een te arm mengsel onder belasting komt door een te kleine hoofdsproeier. Overigens is bij een boel oldtimers, waaronder onze R4, de hoofdsproeier te klein voor de huidige benzine, zoals vele jaren geleden ook op dit forum beschreven: viewtopic.php?p=103244#p103244
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Gebruikersavatar
Voormalig Steunpunt NO
Berichten: 1089
Lid geworden op: zo apr 28, 2002 2:00 am
Locatie: Weerdinge (Emmen)

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184729Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Dus in de praktijk: Uit draaien van de mengselschroef geeft meer benzine dus ook meer CO.
En bij indraaien van de mengselschroef zou het CO gehalte dus lager moeten worden
Tweety
Berichten: 2090
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184730Bericht Tweety »

Voormalig Steunpunt NO schreef: do mei 22, 2025 2:04 pm Dus in de praktijk: Uit draaien van de mengselschroef geeft meer benzine dus ook meer CO.
En bij indraaien van de mengselschroef zou het CO gehalte dus lager moeten worden
Ja. precies dat.
Tweety
Berichten: 2090
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184731Bericht Tweety »

Bertje schreef: do mei 22, 2025 11:17 am Overigens stel ik de mengselschroef af op gehoor: met de mengselschroef probeer je de motor zo snel mogelijk te laten lopen (optimaal mengsel), met de gasklepaanslagschroef zo traag mogelijk (laag stationair toerental).
Om het mengsel op die manier af te stellen zou je de mengselschroef bij een hoger toerental af moeten stellen, Ergens tussen de 1500 & 2000 toeren (ik gebruik daar even het choke-gasklep hendeltje voor) en daarna het stationair toerental. Het stationair toerental vind ik altijd erg motor temperatuur afhankelijk, maar ja dat geld voor het mengsel natuurlijk ook. Altijd een warme motor voor de gasmeting.
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 413
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184733Bericht Crelesy »

Tweety schreef: vr mei 23, 2025 1:19 am
Bertje schreef: do mei 22, 2025 11:17 am Overigens stel ik de mengselschroef af op gehoor: met de mengselschroef probeer je de motor zo snel mogelijk te laten lopen (optimaal mengsel), met de gasklepaanslagschroef zo traag mogelijk (laag stationair toerental).
Om het mengsel op die manier af te stellen zou je de mengselschroef bij een hoger toerental af moeten stellen, Ergens tussen de 1500 & 2000 toeren (ik gebruik daar even het choke-gasklep hendeltje voor) en daarna het stationair toerental. Het stationair toerental vind ik altijd erg motor temperatuur afhankelijk, maar ja dat geld voor het mengsel natuurlijk ook. Altijd een warme motor voor de gasmeting.
Nee juist bij een laag stationair toerental...

Ik doe t ook vaak zo.
Als de motor verder in orde is en loopt:
-Mengselschroef helemaal in ( niet strak draaien ) en dan 1.5 slagen uit.
-Stationair zo laag mogelijk tot I bijna uitvalt.
-Mengselschroef beetje dicht, beetje open, tot je hoort dat de motor hoger in toerental gaat.
-Stationair weer zo laag mogelijk zetten.
-Weer mengselschroef stellen.
Enz tot je geen verbetering meer krijgt.

Schroef afgesteld.

Helaas is mij meer dan eens al gebeurt dat voor de meting dan nog niet het CO goed staat. Dan draaien ze een beetje tot de meting oke is maar je torretje weer slecht stationair loopt.

Maar als je 'm dan weer ff op gehoor steld rollen de meeste auto's zonder gas te geven in z'n 1 zo weg bij warme motor.
T kan echt wel verschil maken.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Tweety
Berichten: 2090
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184736Bericht Tweety »

Crelesy schreef: vr mei 23, 2025 7:01 pm t. Dan draaien ze een beetje tot de meting oke is maar je torretje weer slecht stationair loopt.
't is belangrijker dat ie perfect loopt als je een beetje rijdt, dan dat ie perfect stationair loopt.
schoapke
Berichten: 2814
Lid geworden op: zo okt 20, 2002 2:00 am
Locatie: Tilburg

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184738Bericht schoapke »

Liefst alletwee, maar stationair is toch fijn als het geen hikken en ophalen is
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Crelesy
Berichten: 413
Lid geworden op: wo okt 28, 2020 2:22 pm
Locatie: NL Zuid-Holland

Re: CO afstellen hoe zit het ook al weer?

Bericht: # 184741Bericht Crelesy »

Tweety schreef: vr mei 23, 2025 10:46 pm
Crelesy schreef: vr mei 23, 2025 7:01 pm t. Dan draaien ze een beetje tot de meting oke is maar je torretje weer slecht stationair loopt.
't is belangrijker dat ie perfect loopt als je een beetje rijdt, dan dat ie perfect stationair loopt.
Beide mag wel oke zijn. Ik ga er gemakshalve vanuit dat de sproeier bezetting oke is. Dan is die co schroef maar een kleine invloed op vollast verder hoor.
Ouwe meuk is leuk (beer)
Plaats reactie