Na het zien van een klein beetje vloeistof op de mat onder de pedalen, blijkt er bij de drukstift van het rempedaal remvloeistof te lekken uit de hoofdremcilinder. Ik heb een R4 TL Savane (1988 - 956cc) met een tandem hoofdremcilinder, maar zonder remdrukverliesschakelaar volgens mij (zie foto). Is dit te reviseren, of is het aan te bevelen een nieuwe hoofdremcilinder te plaatsen. En wanneer dat laatste het geval is, is een remdrukverliesschakelaar dan gemakkelijk toe te voegen aan het systeem, of is dat weer een boel gedoe erbij op?
En zijn er tips qua aan te schaffen revisiesetjes / remcilinders? Is dit eventueel bij Magazijn te koop?
Revisiesetje kostte mij minder dan 10 euro. Wel moest ik een speciaal beugeltje lassen om cilinder in te kunnen drukken zodat deze gedemonteerd kon worden: viewtopic.php?p=184378#p184378
Remdrukverliesschakelaar? Bedoel je de remdrukbegrenzer? Die zit bij de achteras. Verder zie ik op de foto een rode en een zwarte draad. Als je remvloeistofreservoir een dop met 2 contacten heeft, dan moeten de stekkertjes van die draden daar op. De contacten zit aangesloten op een vlotter in de dop, als deze zakt doordat er remvloeistofverlies is gaat er een dashboardlampje aan.
Ik denk het, maar maakt dus verder niet uit. Wat er niet op zit, kan ook niet stuk!
Ik ga een revisie poging wagen. Zou het lukken om van een lange tentharing een tooltje te maken dat de cilinders binnen houdt? Is dit het revisiesetje dat jij gebruikt hebt? https://www.franzose.de/de/Renault/R4/H ... /ANR84235/
Hoe dit hoofdremcilinder demontage tooltje eruit ziet staat in het Kluwer handboek. Aangezien je daar foto's van plaatst denk ik dat jij dat ook in bezit heb. Het staat in ofwel hoofdstuk Remmen ofwel hoofdstuk Aanvulling. Ik heb het zelf in elkaar gelast van (6mm?) betonijzer. Kan ook 8mm zijn geweest; het moet een stevig ding zijn.
Het revisiesetje heb ik van mister-auto, maar er zijn zat van dat soort websites (autodoc, mijnautoonderdelen, etc). Kwestie van hoofdremcilinder demonteren en kijken of er merk/typenummer op staat en/of binnendiameter nameten.
Snelste oplossing is natuurlijk een nieuwe HRC bestellen, je hebt er eentje nodig met 3 aansluiting wat ik zo gauw zie, de prijzen vielen me mee.