lassen

Al het overige, zoals accessoires (trekhaak, radio, airco enz.), apk, auto invoeren en nog veel meer.

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Jasper

Bericht: # 23122Bericht Jasper »

Mijn viertje is onlangs weer door de apk keuring gekomen! op zich een heugelijk feit.
Minder fraai zijn echter de gaten aan de onderkant waar de keurmeester mij op wees.
Nog niet groot genoeg voor afkeur maar voor mij groot genoeg om er van te schrikken.
- In de draagbalk van de achterwielophanging (linksachter) zit een behoorlijk gat.
- In de bodemplaat onder de bijrijdersmat zit ook een groot gat.

Ik kan natuurlijk naar een garage gaan en de boel laten fixen maar ik vind het leuk om zelf te doen/leren...... en rijk ben ik ook niet.

de volgende vragen:

- wat voor plaatwerk heb ik hiervoor nodig, zijn er inzetstukken te koop? voor deze plaatsen, zo ja, waar?
- is er iemand die mij (op een didactische/pedagogische wijze) een dag kan helpen met het lassen (indien gewenst tegen vergoeding).
Goof

Bericht: # 23127Bericht Goof »

Inzetstukken zijn misschien wel te verkrijgen, maar het zijn nou niet de meest moeilijke plaatsen en je hebt enkel vlakke platen nodig. Ik zou dus gewoon ergens een vlakke plaat charteren. Lassen kan ik zelf ook nog niet zo geweldig en ik heb helaas weinig tijd. Kan je wel vertellen dat het lassen van zulk plaatwerk geen pretje is.
Zijn er hier overigens mensen die een beetje verstand hebben van lasapparaten? Ben namelijk op zoek naar een apparaat en heb der eentje op het oog met flexcoredraad. Dus een mig/mag zonder gas, met die speciale draad erin. Werkt dit een beetje? Waar moet ik op letten? Wat zijn de vereisten voor een lasapparaat geschikt voor plaatwerk? Wat kost die draad ongeveer?
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
cees en jantine

Bericht: # 23132Bericht cees en jantine »

ziet het er zou ongeveer uit??
dit was na het weghalen van de achteras

lassen is niet zo moeilijk, tenminste dat vind ik. je moet vooral in het begin even oefenen en later gewoon doen en durven.
als je de auto goed hoog zet kan je er best aardig bij.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: cees en jantine op 2003-07-26 23:54 ]</font>
Ron

Bericht: # 23140Bericht Ron »

Ik ben ook benieuwd naar de MIG-varianten. Ik luister mee.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 23190Bericht R4F6GTX Automaat »

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2003-08-13 23:09 ]</font>
Bauke

Bericht: # 23215Bericht Bauke »

Als je het echt zelf wil doen en je hebt geen ervaring vind je hier wel wat nuttige tips: http://www.rustbuster.nl/Bus_kokerbalk/Default.htm. Is een verhaaltje over iemand zijn eerste lasklus. verder op de pagina nog meer over lastechnieken en apparaten enzo
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Bauke

Bericht: # 23216Bericht Bauke »

Link werkt niet. Ga dan gewoon naar http://www.rustbuster.nl en klik op "lees meer" bij het stukje over "mijn allereerste laswerk"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bauke op 2003-07-24 09:22 ]</font>
Goof

Bericht: # 23217Bericht Goof »

Die site ken ik en dat is allemaal heel interessant, maar hij prijst uiteraard alleen zijn eigen lasapparatuur aan, maar verteld niet waar je op moet letten bij de aankoop hiervan.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
Jasper

Bericht: # 23221Bericht Jasper »

da-goof:

Dat flex-core. Is dat een co2 lasser waar de co2 al in de draad zit ipv in de fles?
Die apparaatjes zijn (tweedehands) niet al te duur.
Ik ben ook zeer benieuwd naar ervaringen en met name naar het verschil met een echt co2 apparaat.

Wie doet verslag?
Bauke

Bericht: # 23226Bericht Bauke »

Op 2003-07-24 09:22, schreef Da-Goof:
Die site ken ik en dat is allemaal heel interessant, maar hij prijst uiteraard alleen zijn eigen lasapparatuur aan, maar verteld niet waar je op moet letten bij de aankoop hiervan.
klopt, maar als je daar even doorheen prikt zijn de plaatjes bij het verhaal en de uitleg over het lassen best interessant. (maar das ook maar een mening). Ik ben zelf geen lasexpert voor de duidelijkheid, kweet alleen hoe het moet en hoe een goede las eruit hoort te zien, dus ik red me wel. Waar je op moet letten bij de aanschaf van apparatuur weet ik niet.
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Jasper

Bericht: # 23228Bericht Jasper »

ehhh Bauke....

Waar las je zelf mee?
Willem de Zwijger

Bericht: # 23397Bericht Willem de Zwijger »

Ik kan wel van alles vertellen over MIG/MAG lassen met gas (via de zoekoptie is dit wel te vinden), ik heb nog nooit gehoord van MIG/MAG zonder gas erbij.
Bauke

Bericht: # 23451Bericht Bauke »

Op 2003-07-24 10:47, schreef Jasper:
ehhh Bauke....

Waar las je zelf mee?
Met de lasapparaten die mijn zwager en de bootsman van de roeivereniging hebben staan. Geen idee hoe ze heten. knop voor het voltage en nog een regelknop. tang voor de massa, en dan een tang met een lasstokje derin. dikte en type van die dingen heb ik zelf nog nooi over nagedacht. Ik kan alleen alles netje klaarmaken vastklemmen vastlassen. klaar. MAW Ik heb geen verstand van lassen.
Jasper

Bericht: # 23458Bericht Jasper »

Geen verstand van lassen en het toch kunnen....
Zo hoort het!!

Ik heb van het weekend voor een paar euro een tweedehands apparaatje gekocht. (co2,MIG)
Met twee standen 35 en 80 apm. Volgens de verkoper ideaal voor plaatwerk. (zou ik ook zeggen).
Nu dus maar oefenen.

Lastips en ervaringen zijn dus welkom!
Ron

Bericht: # 23487Bericht Ron »

Knop voor voltage? Amperage dan toch? En als er nóg een knop op zit (geen aan-uit) dan zou je toch denken aan draadtoevoer, dus een MIG of zo. Aangezien je het hebt over een stokje denk ik weer aan electrisch met een electrode, maar dan vraag ik me toch af waar knop twee voor is.
Ook ik heb geen verstand van lassen overigens.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-08-03 17:48 ]</font>
Plaats reactie