knarsend geluid bij starten
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
knarsend geluid bij starten
Iemand een idee? Ik heb een ander 1100 motorblok ingebouwd. Startmotor van het oude 1100 blok gemonteerd. Bij het starten een enorm knarsend geluid. Motor loopt daarna heel mooi en de auto rijdt prima. Daarna een andere startmotor die ik nog had liggen gemonteerd en weer exact hetzelfde geluid. Iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Re: knarsend geluid bij starten
Lijkt erop dat de tanden van de startmotor en het vliegwiel niet goed passen. kijk de tanden van het vliegwiel en startmotor na of ze wel overeenkomen.
Groeten Steven
Groeten Steven
Ja dat klinkt inderdaad zo, maar er is toch maar 1 type startmotor gebruikt op 1100 blokken?
Er horen pasbusjes tussen motor en versnellingsbak en ook eentje tussen startmotor en versnellingsbak. Dit zijn stalen cilindertjes die in de boutgaten getikt zitten, iets van 2 mm uitsteken, en de genoemde onderdelen op elkaar uitlijnen. Als ze ontbreken zit bijv de bak net een tikje scheef op de motor, waardoor de startmotor niet helemaal goed uitlijnt.
Pasbusjes naplaatsen is niet makkelijk te doen, maar je kunt zonder: ze lijnen de boel uit bij het monteren, maar hebben geen constructieve functie.
Als dit verhaal niet helemaal duidelijk is, laat maar weten, dan licht ik het toe met foto.
Pasbusjes naplaatsen is niet makkelijk te doen, maar je kunt zonder: ze lijnen de boel uit bij het monteren, maar hebben geen constructieve functie.
Als dit verhaal niet helemaal duidelijk is, laat maar weten, dan licht ik het toe met foto.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Die pasbus linksboven montagegat startmotor zit er zeker in.
- Voormalig Steunpunt NO
Heb je het vliegwiel van je oude motor ook overgezet op de nieuw gemonteerde motor?
Lijkt erop dat er een dikker vliegwiel op zit waardoor de tanden van de startmotor eerder en dieper in de starterkrans vallen
Lijkt erop dat er een dikker vliegwiel op zit waardoor de tanden van de startmotor eerder en dieper in de starterkrans vallen
Hoi Harry,
Als dat het geval is, hoort daar dan een andere startmotor bij? Ik heb er twee en ik heb ze beide dus al uitgeprobeerd. Ik heb het vliegwiel niet overgezet.
Als dat het geval is, hoort daar dan een andere startmotor bij? Ik heb er twee en ik heb ze beide dus al uitgeprobeerd. Ik heb het vliegwiel niet overgezet.
- Voormalig Steunpunt NO
Als je een ander vliegwiel hebt van een oer5, dan zit daar vaak een 2e rij tanden op voor de timing van een elektronische ontsteking.
In dat geval komt er een shimplaat van ca 5 mm tussen de startmotor en het bell house.
Groet
Harry
In dat geval komt er een shimplaat van ca 5 mm tussen de startmotor en het bell house.
Groet
Harry
Dat zou kunnen inderdaad, maar er is geen sprake van een tweede rij tanden. Dan denk ik toch aan de uitlijning van de bak die misschien een fractie verschilt.