Solex 32 acceleratiepomp
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Solex 32 acceleratiepomp
Probleem bij mijn F6 met 1400cc motor en 32mm Solex SEIA carburateur: de motor slaat dood bij (te) snel intrappen van het gaspedaal. Dit speelt minder bij koude motor en ook als je het pedaal langzamer intrapt.
Ik denk dat de acceleratiepomp te veel brandstof inspuit, waardoor het mengsel tijdelijk te rijk wordt.
Dit is niet alleen een probleem bij accelereren, maar ook bij wegrijden: de motor slaat daarbij makkelijk af en laat zich moeilijk opnieuw starten. Dit klopt met dat je een warme motor start door het gaspedaal licht in te drukken: dan spuit de acceleratiepomp nogmaals in, terwijl de motor eigenlijk al te veel brandstof had gehad.
Weet iemand de afstelgegevens van de acceleratiepomp? Ik heb het stelschroef nu zo staan dat dit strak aanligt tegen het membraan, oftewel: zodra je het pedaal beweegt wordt de pomp geactueerd. In Kluwer lees ik dat het stelschroefje moet aanliggen en vervolgens nog 0.5-1 slag strakker gedraaid: hiermee beperk je m.i. de hoeveelheid brandstof die de pomp kan inspuiten, maar dit inspuiten begint nog steeds direct zodra je het pedaal aanraakt. Ik heb zelf de neiging het schroefje juist wat losser te zetten: dan spuit je zowel minder als later in; volgens mij wil ik met name dat laatste bereiken.
Ik denk dat de acceleratiepomp te veel brandstof inspuit, waardoor het mengsel tijdelijk te rijk wordt.
Dit is niet alleen een probleem bij accelereren, maar ook bij wegrijden: de motor slaat daarbij makkelijk af en laat zich moeilijk opnieuw starten. Dit klopt met dat je een warme motor start door het gaspedaal licht in te drukken: dan spuit de acceleratiepomp nogmaals in, terwijl de motor eigenlijk al te veel brandstof had gehad.
Weet iemand de afstelgegevens van de acceleratiepomp? Ik heb het stelschroef nu zo staan dat dit strak aanligt tegen het membraan, oftewel: zodra je het pedaal beweegt wordt de pomp geactueerd. In Kluwer lees ik dat het stelschroefje moet aanliggen en vervolgens nog 0.5-1 slag strakker gedraaid: hiermee beperk je m.i. de hoeveelheid brandstof die de pomp kan inspuiten, maar dit inspuiten begint nog steeds direct zodra je het pedaal aanraakt. Ik heb zelf de neiging het schroefje juist wat losser te zetten: dan spuit je zowel minder als later in; volgens mij wil ik met name dat laatste bereiken.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Solex 32 acceleratiepomp
Geen ervaring met exact dit type.
Wel ervaring met acceleratie pomp en carburateur perikelen algemeen.
Ik volg je beredenering, maar ik lees nog geen bevestiging dat I echt te veel/rijk inspuit bij gas geven. Daarbij in mijn ervaringen zie ik eigenlijk altijd bij dood slaan dat het te weinig is juist.
Kan je dit misschien testen? Bijvoorbeeld eens de luchtinlaat flink begrenzen naar nog maar 10% open ( uiteinde luchtfilter ) en kijken of de motor af stationair wel oppakt als je gas geeft? Zo ja, is t toch echt een te arm mengsel tijdelijk.
Als I echt verzuipt door enkel de extra druppels benzine van de acceleratie pomp, dan "slikt" de motor even maar pakt erna wel op. Valt de motor echt dood of " komt I van ver" om weer op te pakken. Dan is t te arm
Vaak beweegt de vlinder klep echt al van een nageldikte kier naar een millimeter open voor de acceleratie pomp iets doet. En das in veel gevallen al te laat. Zeker als er geen heel klein gaatje zit ( boven die voor stationair loop zelf die helpt bij deellast ) in de venturie op een paar mm van de aanslag van de vlinderklep. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Wel ervaring met acceleratie pomp en carburateur perikelen algemeen.
Ik volg je beredenering, maar ik lees nog geen bevestiging dat I echt te veel/rijk inspuit bij gas geven. Daarbij in mijn ervaringen zie ik eigenlijk altijd bij dood slaan dat het te weinig is juist.
Kan je dit misschien testen? Bijvoorbeeld eens de luchtinlaat flink begrenzen naar nog maar 10% open ( uiteinde luchtfilter ) en kijken of de motor af stationair wel oppakt als je gas geeft? Zo ja, is t toch echt een te arm mengsel tijdelijk.
Als I echt verzuipt door enkel de extra druppels benzine van de acceleratie pomp, dan "slikt" de motor even maar pakt erna wel op. Valt de motor echt dood of " komt I van ver" om weer op te pakken. Dan is t te arm
Vaak beweegt de vlinder klep echt al van een nageldikte kier naar een millimeter open voor de acceleratie pomp iets doet. En das in veel gevallen al te laat. Zeker als er geen heel klein gaatje zit ( boven die voor stationair loop zelf die helpt bij deellast ) in de venturie op een paar mm van de aanslag van de vlinderklep. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ouwe meuk is leuk 

Re: Solex 32 acceleratiepomp
Reden waarom ik aan te rijk denk is dat de hoofdsproeier 120 is en daarmee vergelijkbaar met mijn andere wagens met 1400 motor. Bovendien gaat de motor bij vollast niet beter trekken met de choke een beetje uitgetrokken en werd het probleem ook niet bepaald minder met hoofdsproeier 125.
Hiermee lijkt hoofdsproeier mij in orde. Stationairloop is ook goed (althans al testend op de oprit), dus stationairsproeier lijkt me ook goed. Mogelijk dat acceleratiepompnozzle feitelijk ook een sproeiertje is (gecalibreerd gaatje), maar lijkt me sterk dat dit ooit vervangen is. Er komen overigens niet enkele druppels uit, maar een flink straaltje.
Ik zal wel laten weten wat eruit komt nu ik het stelschroefje verder heb uitgedraaid.
Hiermee lijkt hoofdsproeier mij in orde. Stationairloop is ook goed (althans al testend op de oprit), dus stationairsproeier lijkt me ook goed. Mogelijk dat acceleratiepompnozzle feitelijk ook een sproeiertje is (gecalibreerd gaatje), maar lijkt me sterk dat dit ooit vervangen is. Er komen overigens niet enkele druppels uit, maar een flink straaltje.
Ik zal wel laten weten wat eruit komt nu ik het stelschroefje verder heb uitgedraaid.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Solex 32 acceleratiepomp
Oke. Snap wat je bedoelt. 120 naar 125 en geen verbetering.
Maar dat is de hoofd sproeier. En de hoofdsproeier heeft weinig directe invloed op van stationair naar deellast. Het gedeelte waar de acceleratie pomp bij komt kijken.
Deze carburateur heeft geen voorziening om zonder acceleratie pomp van stationair naar deellast over te gaan. Dus als de acceleratie pomp niet goed z'n werk doet, zal t problemen geven. De motor zuigt stationair heel hard door een klein kiertje lucht en wat brandstof via stationair kanaal. Word de kier groter, valt t vacuüm al weer een deel weg. Dus minder brandstof uit de stationair voorziening. Maar door hoe de klep zit, de hoofdsproeier positie en gebrek aan toeren zal de hoofdsproeier ook nog niet veel doen. Dus het is dan enkel de acceleratie pomp die het moet regelen.
Kan het nog steeds te arm en te rijk ingespoten worden.
De simpelste test is dan niet de choke klep maar het luchtfilterhuis (veelverder weg van de venturie) gebruiken om lucht toevoer af te knijpen en zien wat er gebeurt.
Maar dat is de hoofd sproeier. En de hoofdsproeier heeft weinig directe invloed op van stationair naar deellast. Het gedeelte waar de acceleratie pomp bij komt kijken.
Deze carburateur heeft geen voorziening om zonder acceleratie pomp van stationair naar deellast over te gaan. Dus als de acceleratie pomp niet goed z'n werk doet, zal t problemen geven. De motor zuigt stationair heel hard door een klein kiertje lucht en wat brandstof via stationair kanaal. Word de kier groter, valt t vacuüm al weer een deel weg. Dus minder brandstof uit de stationair voorziening. Maar door hoe de klep zit, de hoofdsproeier positie en gebrek aan toeren zal de hoofdsproeier ook nog niet veel doen. Dus het is dan enkel de acceleratie pomp die het moet regelen.
Kan het nog steeds te arm en te rijk ingespoten worden.
De simpelste test is dan niet de choke klep maar het luchtfilterhuis (veelverder weg van de venturie) gebruiken om lucht toevoer af te knijpen en zien wat er gebeurt.
Ouwe meuk is leuk 

Re: Solex 32 acceleratiepomp
Gisteren proefgereden, eerst het stelschroefje van de acceleratiepomp 2 slagen uitgedraaid tov precies aanliggen, zodat deze minder én later inspuit: accelereren in de 3 en 4 ging nu goed, maar als je de motor snel in de toeren jaagt (vanaf stationair een dotje gas geven) heeft deze de neiging in te kakken. De motor verzoop dus niet meer door de acceleratiepomp, maar bij de overgang van stationair naar hoger toerental viel een gat (mengsel te arm). Overigens alleen als je het pedaal fel intrapte (bij beschaafder rijden geen probleem).
Vervolgens het stelschroefje 2 slagen ingedraaid tov precies aanliggen, zodat de pomp alleen minder inspuit (kleinere slag): acceleren in 3 en 4 nog steeds goed, en nu ook direct oppakken vanaf stationair bij fel het gaspedaal bedienen.
Probleem lijkt hiermee opgelost; nog wat meer kms maken om het zeker te weten, maar eerste tekenen zijn goed.
Kennelijk is de afstelling van de acceleratiepomp dus niet triviaal: vandaar dat er origineel zo'n "tamper-proof" dopje over het betreffende stelschroefje zit
Vervolgens het stelschroefje 2 slagen ingedraaid tov precies aanliggen, zodat de pomp alleen minder inspuit (kleinere slag): acceleren in 3 en 4 nog steeds goed, en nu ook direct oppakken vanaf stationair bij fel het gaspedaal bedienen.
Probleem lijkt hiermee opgelost; nog wat meer kms maken om het zeker te weten, maar eerste tekenen zijn goed.
Kennelijk is de afstelling van de acceleratiepomp dus niet triviaal: vandaar dat er origineel zo'n "tamper-proof" dopje over het betreffende stelschroefje zit

Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Solex 32 acceleratiepomp
Mooi dat t opgelost is.
Blijven lastige dingen die carburateurs. Hoe simpel ze soms ook in elkaar zitten.
Hieronder geen kritiek maar ik vind het een leuk onderwerp (en leerzaam) om over te discussiëren.
Ik ben het niet helemaal eens met de bewering over hoeveel je inspuit. Als je de schroef verder in draait, wordt de slag misschien wel korter. Maar de motor maakt zo veel toeren dat je niet echt kan vergelijken nu. De acceleratie pomp heeft een sproeier of gekalibreerd gaatje waar brandstof door heen kan. Daar kan niet opeens meer door. En binnen een fractie tijd is al die brandstof verwerkt.
De hoeveelheid is in mijn ogen een vast gegeven. Wanneer je start met inspuiten en wanneer het eindigd is wel instelbaar. En juist dat starten met inspuiten is zo belangrijk.
Ik denk dat je de acceleratie pomp zo moet afstellen dat I echt maar net is ingedrukt, dus strak staat op, het moment dat de vlinder klep opent.
Dan ga je testen door vanuit verschillende toeren gebieden en deellast standen ineens gas te geven. Pakt de motor steeds goed op, kan het zijn dat je met een strakkere / kortere inspuit slag af kan.
Dit is schoner en zuiniger. Schroefje kan dus strakker in dit geval. Je blijft dan meteen inspuiting hebben bij de minste of geringste gasvlinder opening. Dit veranderd niet. Maar je slag word wel korter. Nu heb je bijvoorbeeld vanaf half gas geen extra inspuiting meer.

Blijven lastige dingen die carburateurs. Hoe simpel ze soms ook in elkaar zitten.
Hieronder geen kritiek maar ik vind het een leuk onderwerp (en leerzaam) om over te discussiëren.
Ik ben het niet helemaal eens met de bewering over hoeveel je inspuit. Als je de schroef verder in draait, wordt de slag misschien wel korter. Maar de motor maakt zo veel toeren dat je niet echt kan vergelijken nu. De acceleratie pomp heeft een sproeier of gekalibreerd gaatje waar brandstof door heen kan. Daar kan niet opeens meer door. En binnen een fractie tijd is al die brandstof verwerkt.
De hoeveelheid is in mijn ogen een vast gegeven. Wanneer je start met inspuiten en wanneer het eindigd is wel instelbaar. En juist dat starten met inspuiten is zo belangrijk.
Ik denk dat je de acceleratie pomp zo moet afstellen dat I echt maar net is ingedrukt, dus strak staat op, het moment dat de vlinder klep opent.
Dan ga je testen door vanuit verschillende toeren gebieden en deellast standen ineens gas te geven. Pakt de motor steeds goed op, kan het zijn dat je met een strakkere / kortere inspuit slag af kan.
Dit is schoner en zuiniger. Schroefje kan dus strakker in dit geval. Je blijft dan meteen inspuiting hebben bij de minste of geringste gasvlinder opening. Dit veranderd niet. Maar je slag word wel korter. Nu heb je bijvoorbeeld vanaf half gas geen extra inspuiting meer.
Ouwe meuk is leuk 

Re: Solex 32 acceleratiepomp
De acceleratiepomp is een membraanpompje; werkt als een plantenspuit, hoeveel vacuum er is maakt niet uit. De nozzle zit trouwens niet in, maar boven de venturi.
Net even de proef op de som genomen: als je het stelschroefje 2 slagen uitdraait tov de aanslag, dan doet de acceleratiepomp bijna niks meer: kickt dus pas laat in de pedaalslag in en sproeit ook maar kort/weinig. Met het stelschroefje tegen de aanslag aan had mijn auto kuren, ik denk een tijdelijk te rijk mengsel. Dat het geen te arm mengsel was blijkt uit het feit dat schroefje 2 slagen uitdraaien hielp. Maar beter nog was het effect van 2 slagen indraaien. Ik heb net geconstateerd dat het eindpunt van de pedaalslag niet persé het eindpunt van het membraan is, dus mogelijk blijft de slag van het acceleratiepompje gelijk (alleen wat verschoven). Hoe dan ook rijdt de auto hiermee wel weer beter (inmiddels 40 km op de teller gezet).
Net even de proef op de som genomen: als je het stelschroefje 2 slagen uitdraait tov de aanslag, dan doet de acceleratiepomp bijna niks meer: kickt dus pas laat in de pedaalslag in en sproeit ook maar kort/weinig. Met het stelschroefje tegen de aanslag aan had mijn auto kuren, ik denk een tijdelijk te rijk mengsel. Dat het geen te arm mengsel was blijkt uit het feit dat schroefje 2 slagen uitdraaien hielp. Maar beter nog was het effect van 2 slagen indraaien. Ik heb net geconstateerd dat het eindpunt van de pedaalslag niet persé het eindpunt van het membraan is, dus mogelijk blijft de slag van het acceleratiepompje gelijk (alleen wat verschoven). Hoe dan ook rijdt de auto hiermee wel weer beter (inmiddels 40 km op de teller gezet).
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Solex 32 acceleratiepomp
Denk ook niet dat vacuüm de acceleratie pomp zelf beïnvloed. Wel wat er met de aangezogen lucht etc gebeurt.Bertje schreef: wo jun 19, 2024 12:26 pm De acceleratiepomp is een membraanpompje; werkt als een plantenspuit, hoeveel vacuum er is maakt niet uit. De nozzle zit trouwens niet in, maar boven de venturi.
Met het stelschroefje tegen de aanslag aan had mijn auto kuren, ik denk een tijdelijk te rijk mengsel. Dat het geen te arm mengsel was blijkt uit het feit dat schroefje 2 slagen uitdraaien hielp. Maar beter nog was het effect van 2 slagen indraaien.
Ik heb net geconstateerd dat het eindpunt van de pedaalslag niet persé het eindpunt van het membraan is, dus mogelijk blijft de slag van het acceleratiepompje gelijk (alleen wat verschoven). Hoe dan ook rijdt de auto hiermee wel weer beter (inmiddels 40 km op de teller gezet).
2e deel vind ik wel interessant.
Dus als het membraan al iets bediend word, zeg maar een vaste stand, reageert I goed.
In te losse toestand dan is de acceleratie pomp te laat en de slag te kort. Klinkt logisch.
Maar in de net wel net niet afstelling verzuipt de motor? Zou die dan soort van klapperen of een open verbinding hebben en er toch al iets brandstof uit " zuigen" tijdens stationair loop?
Dat zou t wel verklaren. De acceleratie pomp hoort alleen maar extra brandstof te geven als de stand van je gasvlinder veranderd naar verder open. Telkens als de stand stil staat of veranderd naar dicht hoort er geen extra brandstof uit te komen. Tis puur om de verandering op te vangen zodat het nieuwe motor vacuüm de " normale" brandstof stroom op gang kan brengen.
Ouwe meuk is leuk 

Re: Solex 32 acceleratiepomp
Misschien moeten we niet te lang op deze specifieke casus blijven zitten: het is een zelf samengestelde 1400 motor, bij zo'n nieuwe configuratie kan het een tijdje zoeken zijn voordat alles in balans is.
Ik heb nog 4 R4tjes met 1400 motor en Solex carburateur, en daarbij heb ik nooit problemen gehad die met de acceleratiepomp te maken hebben.
Voor mij is de les: ook de acceleratiepomp heeft een afstelling die goed moet staan. Over het algemeen wordt dat af fabriek goed gezet (net zoals positieve gasklepopening) en het betreffende stelboutje wordt dan voorzien van een dopje. Sleutelaars die die boodschap begrijpen blijven daar dus af. Maar aangezien onze auto's allemaal aardig wat historie hebben kan daar toch ooit wel iemand aan gezeten hebben. Of de af-fabriek afstelling kan verkeerd zijn voor een custom setup.
Ik heb nog 4 R4tjes met 1400 motor en Solex carburateur, en daarbij heb ik nooit problemen gehad die met de acceleratiepomp te maken hebben.
Voor mij is de les: ook de acceleratiepomp heeft een afstelling die goed moet staan. Over het algemeen wordt dat af fabriek goed gezet (net zoals positieve gasklepopening) en het betreffende stelboutje wordt dan voorzien van een dopje. Sleutelaars die die boodschap begrijpen blijven daar dus af. Maar aangezien onze auto's allemaal aardig wat historie hebben kan daar toch ooit wel iemand aan gezeten hebben. Of de af-fabriek afstelling kan verkeerd zijn voor een custom setup.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Solex 32 acceleratiepomp
Ja prima.
Zoals ik al zei eerder. T was ter leering en vermaek om er op door te gaan. Probleem was immers al opgelost. Zal wel goed van z'n plek komen zo',n 1400 ipv de standaard 850.
Is toch altijd leuk, sleutelen aan motoren.
Zoals ik al zei eerder. T was ter leering en vermaek om er op door te gaan. Probleem was immers al opgelost. Zal wel goed van z'n plek komen zo',n 1400 ipv de standaard 850.
Is toch altijd leuk, sleutelen aan motoren.

Ouwe meuk is leuk 
