Pagina 1 van 4

Geplaatst: do jul 17, 2003 10:12 pm
door Willem de Zwijger
Ik rij inmiddels ongeveer een jaar met de euro 98 loodvrij met zo'n loodvervanger die je er per tankbeurt in moet gooien. Volgens Ruud Wind is dat dubieus spul (verstopping carburateur en zo). Heeft er iemand goede dan wel nare ervaringen ? Zelf vond ik de bougies wat snel aanslaan, maar of dat nou helemaal aan dat spulletje te wijten is weet ik niet.
Verder vraag ik me af wat nou ook weer het grote verschil is tussen 95 en 98, iets met pingelen en zo, maar wat is daar nou ook weer precies schadelijk aan ? Of had het ook met temperatuur te maken ? In Tsjechie verkochten ze van alles, van 91 tot 99+, dat laatste heb ik er maar ingegooid bij gebrek aan 98, maar of dat nou wijs was ?

Geplaatst: do jul 17, 2003 10:50 pm
door Ron
Van 99+ gaan bougies wel eens loszitten... :smile:
Het heeft allemaal te maken met het ontplofmoment van je mengsel, geloof ik.
Als het te vroeg ontploft heet dat pingelen, en dat kan schadelijk zijn voor de motor.
Bovendien zouden je kleppen niet snel vergroeien met die lood-troep in je benzine.
Het zal allemaal wel.
Je hoeft er geen additieven bij te gooien is de gangbare mening.
Ik ken zelfs mensen die zonder aanpassingen op gas rijden. Da's pas een laag octaangetal.

Geplaatst: do jul 17, 2003 10:51 pm
door Jan-Geert
gewoon 98 rijden zonder loodvervanger vind ie het lekkerst , mijn f4 vind gas ook heel lekker , maar soms ff 98 is dan ook heel goed voor hem

Geplaatst: do jul 17, 2003 10:52 pm
door Ron
En die 99+ is ook niet erg volgens mij. Verandering van brandstof doet rijden is de overtuiging van een 4-blok.
Heel erg vergevingsgezind en tolerant. Goeie auto.

Geplaatst: do jul 17, 2003 11:28 pm
door Folkert
Op 2003-07-17 22:50, schreef Ron:
Ik ken zelfs mensen die zonder aanpassingen op gas rijden. Da's pas een laag octaangetal.
HOOOOOOOOOG! LPG heeft een hoog octaangetal. Dat pingelt niet (dus mag je ontsteking vroeger en je turbodruk hoger, zodattie nog harder gaat).

Geplaatst: do jul 17, 2003 11:58 pm
door Ron
Dat weet ik wel. Het was de grootste en langste typfout die ik ooit gemaakt heb. :smile:

Geplaatst: vr jul 18, 2003 9:15 am
door Willem de Zwijger
OK, dus 95 ontploft eerder. Betekent dat dat het al ontploft voor de bougie vonkt ? In dat geval zou je nog wat kunnen doen met het ontstekingstijdstip. Of kun je er helemaal niks aan doen ? Is er ook nog invloed op de tijdsduur die de explosie nodig heeft ?
Waarom is de ene motor geschikt voor 95 en de andere niet ? Zijn er ook mensen die gewoon 95 tanken zonder problemen ? Heeft iemand ooit de klepzittingen bekeken na jaren rijden zonder lood(vervanger) ? Ik kan me voorstellen dat je op de lange termijn toch ellende zou kunnen krijgen.

Geplaatst: vr jul 18, 2003 10:05 am
door jbeekmann
idd vóórdat ie vonkt. Komt doordat de motor zich als een soort diesel (zelfontbrander) gaat gedragen. Dit heeft dus te maken met de compressie. Je begrijpt dat als de zuiger nog niet helemaal op het BDP is en hij krijgt al een ontbranding dat ie zeg maar 'de verkeerde kant op wordt geploft' auw! nie goei!

Geplaatst: vr jul 18, 2003 11:28 pm
door Folkert
Heren: het is niet "voordat hij vonkt". Anders zou het verlaten van de ontsteking nooit kunnen helpen tegen pingelen!!!

Geplaatst: ma jul 21, 2003 9:13 am
door Bauke
Eigenlijk tank ik zoals mijn pet staat. Meestal 95 en af en toe 98. Tot nu toe rijdt het allemaal nog steeds. Wel had ik last van een te vroege ontsteking, maar dat lag aan de contacthoek. Ik dacht dat het verschil tussen 95 en 98 in de smering zat, maar de ontsteking dus. En nu is er nog steeds geen duidelijk antwoord. wat is er nu het beste en is het alternatief slecht of alleen maar minder goed? Folkert?

Geplaatst: ma jul 21, 2003 1:20 pm
door Ron
95 kan
98 is beter
geef mij maar XP

Geplaatst: ma jul 21, 2003 1:24 pm
door Bauke
:lol: Als we zo gaan beginnen heb ik liever applesap!

Geplaatst: ma jul 21, 2003 2:21 pm
door R4F6GTX Automaat
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: R4F6GTX Automaat op 2003-08-13 23:41 ]</font>

Geplaatst: za jul 26, 2003 9:29 pm
door Willem de Zwijger
Ik heb mijn licht eens her en der opgestoken, het internet is een ware zegen in dezen. Volgens de geleerden is het zo dat het pingelen is: het onstaan van ontbrandingspunten naast het ontstoken gedeelte van het mengsel. Dit gebeurt omdat de ontsteking een 'boeggolf'maakt (een drukgolf) die er voor zorgt dat elders in de verbrandingskamer spontaan verbranding optreedt. Ik heb overigens Ruud Wind gevraagd naar zijn mening over 95 /98 en hij zegt: ik adviseer 98, maar je kunt 95 gewoon proberen. Pingelt het niet, dan kun je het gewoon gebruiken. Verder vond ik dat dit met name afhangt van de compressieverhouding: hoe hoger de compressieverhouding, hoe eerder pinglen cq noodzaak voor 98, de grens wordt ergens genoemd van 11.5. Nou kan ik me niet voorstellen dat de R4 motor zo scherp ontworpen zou zijn, iets van 9.5 haal ik uit het boek (1100cc motor). Of worden de huidige motoren met lagere compressieverhoudingen ontworpen dan 9 ?

Geplaatst: zo jul 27, 2003 12:31 pm
door Goof
Turbo motoren hebben een lagere compressie, maar hebben wel weer een hogere vullingsgraad, dus heb je bijgevolg toch weer meer octaan nodig.
Ik rij al jaren op 95 zonder enige toevoeging en het viertje doet het er goed op. Van pingelen heb ik nooit iets gemerkt.