Benzines en toevoegmiddelen
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
Ik rij inmiddels ongeveer een jaar met de euro 98 loodvrij met zo'n loodvervanger die je er per tankbeurt in moet gooien. Volgens Ruud Wind is dat dubieus spul (verstopping carburateur en zo). Heeft er iemand goede dan wel nare ervaringen ? Zelf vond ik de bougies wat snel aanslaan, maar of dat nou helemaal aan dat spulletje te wijten is weet ik niet.
Verder vraag ik me af wat nou ook weer het grote verschil is tussen 95 en 98, iets met pingelen en zo, maar wat is daar nou ook weer precies schadelijk aan ? Of had het ook met temperatuur te maken ? In Tsjechie verkochten ze van alles, van 91 tot 99+, dat laatste heb ik er maar ingegooid bij gebrek aan 98, maar of dat nou wijs was ?
Verder vraag ik me af wat nou ook weer het grote verschil is tussen 95 en 98, iets met pingelen en zo, maar wat is daar nou ook weer precies schadelijk aan ? Of had het ook met temperatuur te maken ? In Tsjechie verkochten ze van alles, van 91 tot 99+, dat laatste heb ik er maar ingegooid bij gebrek aan 98, maar of dat nou wijs was ?
Van 99+ gaan bougies wel eens loszitten... 
Het heeft allemaal te maken met het ontplofmoment van je mengsel, geloof ik.
Als het te vroeg ontploft heet dat pingelen, en dat kan schadelijk zijn voor de motor.
Bovendien zouden je kleppen niet snel vergroeien met die lood-troep in je benzine.
Het zal allemaal wel.
Je hoeft er geen additieven bij te gooien is de gangbare mening.
Ik ken zelfs mensen die zonder aanpassingen op gas rijden. Da's pas een laag octaangetal.

Het heeft allemaal te maken met het ontplofmoment van je mengsel, geloof ik.
Als het te vroeg ontploft heet dat pingelen, en dat kan schadelijk zijn voor de motor.
Bovendien zouden je kleppen niet snel vergroeien met die lood-troep in je benzine.
Het zal allemaal wel.
Je hoeft er geen additieven bij te gooien is de gangbare mening.
Ik ken zelfs mensen die zonder aanpassingen op gas rijden. Da's pas een laag octaangetal.
-
OK, dus 95 ontploft eerder. Betekent dat dat het al ontploft voor de bougie vonkt ? In dat geval zou je nog wat kunnen doen met het ontstekingstijdstip. Of kun je er helemaal niks aan doen ? Is er ook nog invloed op de tijdsduur die de explosie nodig heeft ?
Waarom is de ene motor geschikt voor 95 en de andere niet ? Zijn er ook mensen die gewoon 95 tanken zonder problemen ? Heeft iemand ooit de klepzittingen bekeken na jaren rijden zonder lood(vervanger) ? Ik kan me voorstellen dat je op de lange termijn toch ellende zou kunnen krijgen.
Waarom is de ene motor geschikt voor 95 en de andere niet ? Zijn er ook mensen die gewoon 95 tanken zonder problemen ? Heeft iemand ooit de klepzittingen bekeken na jaren rijden zonder lood(vervanger) ? Ik kan me voorstellen dat je op de lange termijn toch ellende zou kunnen krijgen.
idd vóórdat ie vonkt. Komt doordat de motor zich als een soort diesel (zelfontbrander) gaat gedragen. Dit heeft dus te maken met de compressie. Je begrijpt dat als de zuiger nog niet helemaal op het BDP is en hij krijgt al een ontbranding dat ie zeg maar 'de verkeerde kant op wordt geploft' auw! nie goei!
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Nulla tenaci invia est via!
Eigenlijk tank ik zoals mijn pet staat. Meestal 95 en af en toe 98. Tot nu toe rijdt het allemaal nog steeds. Wel had ik last van een te vroege ontsteking, maar dat lag aan de contacthoek. Ik dacht dat het verschil tussen 95 en 98 in de smering zat, maar de ontsteking dus. En nu is er nog steeds geen duidelijk antwoord. wat is er nu het beste en is het alternatief slecht of alleen maar minder goed? Folkert?
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
-
-
Ik heb mijn licht eens her en der opgestoken, het internet is een ware zegen in dezen. Volgens de geleerden is het zo dat het pingelen is: het onstaan van ontbrandingspunten naast het ontstoken gedeelte van het mengsel. Dit gebeurt omdat de ontsteking een 'boeggolf'maakt (een drukgolf) die er voor zorgt dat elders in de verbrandingskamer spontaan verbranding optreedt. Ik heb overigens Ruud Wind gevraagd naar zijn mening over 95 /98 en hij zegt: ik adviseer 98, maar je kunt 95 gewoon proberen. Pingelt het niet, dan kun je het gewoon gebruiken. Verder vond ik dat dit met name afhangt van de compressieverhouding: hoe hoger de compressieverhouding, hoe eerder pinglen cq noodzaak voor 98, de grens wordt ergens genoemd van 11.5. Nou kan ik me niet voorstellen dat de R4 motor zo scherp ontworpen zou zijn, iets van 9.5 haal ik uit het boek (1100cc motor). Of worden de huidige motoren met lagere compressieverhoudingen ontworpen dan 9 ?
Turbo motoren hebben een lagere compressie, maar hebben wel weer een hogere vullingsgraad, dus heb je bijgevolg toch weer meer octaan nodig.
Ik rij al jaren op 95 zonder enige toevoeging en het viertje doet het er goed op. Van pingelen heb ik nooit iets gemerkt.
Ik rij al jaren op 95 zonder enige toevoeging en het viertje doet het er goed op. Van pingelen heb ik nooit iets gemerkt.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------