Zoals gemeld in even voorstellen hebben we een F6 gekocht in Spanje en na revisie en nieuwe lak etc is het de bedoeling dat het onze zomer auto in Nederland wordt.
Bij aankoop zag het ernaar uit dat er bijzonder weinig roest was, een beperkt aantal deuken en een matig lopende motor en bijna niet te bewegen koppeling. We waren geadviseerd dat als de carrosserie maar goed was, de motor en versnellingsbak alleen maar oplosbare problemen konden hebben. Het werd dus een beetje een sprong in het diepe, want echt goedkoop gaan ze hier ook niet van de hand.
De eerste test was 200 km naar ons huis. Er bleek weinig vermogen, een erg hoog verbruik en van stationair naar optrekken ging gedurende 1 uur file in Sevilla zeer moeizaam.
Thuisgekomen eerst maar eens onder de motorkap gekeken en een deel bleek makkelijk verklaard: De schroef van het plaatje dat de choke bedient zat los, dus de choke zat grotendeels dicht.. Een nieuwe koppelingskabel besteld en gemonteerd en dat loste dat probleem helemaal op. Toen wat verder onderzocht en gevonden dat het vaccuumvervroegen op de Femsa distributeur niet werkte (lek), bovendien zaten er geen veren meer in de centrifugaalvervroeging. We reden dus met een vast onstekingspunt! Onderdelen voor de Femsa ontsteking zijn niet meer te krijgen en 2e hands zijn ze net zo onbetrouwbaar als die er af kwam. Voorlopig dus een namaak Ducellier erop en nu loopt de motor best goed. In de toekomst zal er wel een 123 op komen, ik moet alleen eerst zien uit te vinden wat een goede curve is.
Dat is ons namelijk ondertussen duidelijk; niet elke F6 is gelijk geboren. De Spaanse versie heeft veel afwijkende onderdelen en is in de gebruikelijke naslagwerken niet te vinden. Ik zoek dus naar Spaanse documenten, maar voor de '83 F6 versie nog niks gevonden, wel voor oudere modellen.
Inmiddels begonnen met het reviseren van units: carburateur, dynamo, benzinepomp, remmen. Ik zal in vervolg posts een aantal leerpunten delen.
Op dit moment ben ik op het punt dat de motor eruit gaat en ik alles klaar ga maken voor het spuiten.
Ik loop nu echter vast op een carrosserie probleem en ik hoop dat iemand een suggestie heeft.
Vooraan staat de motorkap duidelijk naar achteren tov de spatborden links en rechts. Als ik motorkap scharnieren uit elkaar haal en de kap op de goede plek zet (bovenaan zit deze dan ook mooi) dan is er een verschil van 1,3 cm aan beide kanten.
De voorbalk is best aardig recht, loopt evenwijdig met de versnellingsbakvoorkant. De spatborden zitten netjes op het eind van de voorbalk, maar als de bouten van de scharnieren in de daarvoor bestemde gaten vallen, dan gaat de hele kap dus 1,3 cm naar achteren. De voorbalk lijkt nooit vervangen. De kap lijkt mij ook origineel. De referentiemaat van de voorkant van de vloerplaat naar het hart van de voorbalk is 695 mm in de boeken die ik heb. De gemeten maat is echter aan beide kanten 735 mm. Spaanse versie afwijking? Onderstaand een paar fotos. Wie heeft dit eerder gezien of weet raad?