Pagina 1 van 1

Vloer R4 GTL

Geplaatst: za feb 27, 2021 12:52 pm
door Grootj
Hoi,

Ik ben begonnen met het vervangen van de voetenbak L+R. Ik heb een complete voorvloer in Frankrijk besteld, maar nu wil ik hem plaatsen en zit ik te twijfelen hoeveel ik kan laten zitten. Ik heb ongeveer de helft weggehaald en wou de nieuwe vloer hier overheen leggen en met proplassen en rupsen aan de voorkant inlassen. Is dat verstandig of kan ik beter de hele vloer verwijderen?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Vloer R4 GTL

Geplaatst: za feb 27, 2021 2:54 pm
door Stephan
dat is een beetje afhankelijk van hoeveel belang je hecht aan detail.
Ofwel overlappend lassen of ertussen pas maken en doorlassen.
Als je overlappend wil lassen is het wel netter om er een verzet in te maken zodat het plaatwerk er iig niet bovenop komt te liggen. Een pons en verzet-tang is dan wel heel handig om te hebben

Re: Vloer R4 GTL

Geplaatst: za feb 27, 2021 6:33 pm
door Voormalig Steunpunt NO
Duidelijke foto's van het uitslijpwerk.
Doet me denken aan jaren geleden toen er iemand bij me kwam voor een rechter torsiestaaf.
Die had hij toch mooi voor een derde deel doorgeslepen bij het van bovenaf uitslijpen van de voetenbak.
En hij zal ook zeker niet de laatste zijn bij wie dit gebeurt vrees ik.....
Gelukkig is hier de plaats van de torsiestaven duidelijk gemarkeerd.
Mocht het gebeuren: ik heb nog torsiestaven op voorraad.
Veel succes met het restauratiewerk.

groet
Harry

Re: Vloer R4 GTL

Geplaatst: za feb 27, 2021 9:30 pm
door Bertje
Ik zou zeggen: je moet het reparatiedeel aanpassen aan de wagen, niet andersom; het is geen doel op zich om het volledige reparatiedeel te gebruiken. Dus zodra je alle rottigheid uit de wagen geslepen hebt gaat de slijptol daarna in het reparatieplaatwerk.

Om een duurzame reparatie te maken kun je het beste stuiklassen, dus het reparatiedeel exact op maat maken en geen overlappende plaat maken. Tussen de twee platen is het lastig afwerken en op den duur kan daar nieuwe roest ontstaan.

Re: Vloer R4 GTL

Geplaatst: za feb 27, 2021 9:44 pm
door jandoe1000
Ik zou de hele vloer weghalen. Maar laat de rand netjes zitten. Voorkomt dubbel plaatwerk. Dan past de nieuwe voetenbak er mooi in.

Re: Vloer R4 GTL

Geplaatst: zo feb 28, 2021 7:56 am
door Hanz
Dubbel plaatwerk is vragen om ellende! Daarvan zit er in de R4 van origine al teveel

Re: Vloer R4 GTL

Geplaatst: ma mar 01, 2021 11:25 am
door Grootj
Heren,

Dank voor jullie reacties.

Ik heb nu ook nog 2 stukken vloer (L_R) besteld, aangezien die delen helemaal vooraan ook heel slecht zijn qua roest.
Afbeelding

Ik ga komend weekend verder en ik denk dat ik het met Bertje eens ben, "je moet het reparatie-deel pas maken aan de auto en niet de auto aanpassen aan het reparatiedeel". Ik ga ook proberen om de stukken te stuiklassen.


Joost

Re: Vloer R4 GTL

Geplaatst: ma mar 01, 2021 12:55 pm
door Bertje
Houd er trouwens rekening mee dat je er meestal niet bent met alleen het vervangen van wat stukken bodemplaat. In de regel zijn de betreffende balken ook aangetast. Aangezien je schrijft dat de voorkanten van het chassis ook slecht zijn verwacht ik dat je ook "de driehoekjes" (deels) moet gaan reconstrueren, zie onderstaande foto's. Ik heb dat zelf bij meerdere wagens gedaan, en eigenlijk altijd met carrosserie en koets gescheiden...

Afbeelding

Afbeelding