Ik ben begonnen met het vervangen van de voetenbak L+R. Ik heb een complete voorvloer in Frankrijk besteld, maar nu wil ik hem plaatsen en zit ik te twijfelen hoeveel ik kan laten zitten. Ik heb ongeveer de helft weggehaald en wou de nieuwe vloer hier overheen leggen en met proplassen en rupsen aan de voorkant inlassen. Is dat verstandig of kan ik beter de hele vloer verwijderen?
dat is een beetje afhankelijk van hoeveel belang je hecht aan detail.
Ofwel overlappend lassen of ertussen pas maken en doorlassen.
Als je overlappend wil lassen is het wel netter om er een verzet in te maken zodat het plaatwerk er iig niet bovenop komt te liggen. Een pons en verzet-tang is dan wel heel handig om te hebben
Duidelijke foto's van het uitslijpwerk.
Doet me denken aan jaren geleden toen er iemand bij me kwam voor een rechter torsiestaaf.
Die had hij toch mooi voor een derde deel doorgeslepen bij het van bovenaf uitslijpen van de voetenbak.
En hij zal ook zeker niet de laatste zijn bij wie dit gebeurt vrees ik.....
Gelukkig is hier de plaats van de torsiestaven duidelijk gemarkeerd.
Mocht het gebeuren: ik heb nog torsiestaven op voorraad.
Veel succes met het restauratiewerk.
Ik zou zeggen: je moet het reparatiedeel aanpassen aan de wagen, niet andersom; het is geen doel op zich om het volledige reparatiedeel te gebruiken. Dus zodra je alle rottigheid uit de wagen geslepen hebt gaat de slijptol daarna in het reparatieplaatwerk.
Om een duurzame reparatie te maken kun je het beste stuiklassen, dus het reparatiedeel exact op maat maken en geen overlappende plaat maken. Tussen de twee platen is het lastig afwerken en op den duur kan daar nieuwe roest ontstaan.
Ik heb nu ook nog 2 stukken vloer (L_R) besteld, aangezien die delen helemaal vooraan ook heel slecht zijn qua roest.
Ik ga komend weekend verder en ik denk dat ik het met Bertje eens ben, "je moet het reparatie-deel pas maken aan de auto en niet de auto aanpassen aan het reparatiedeel". Ik ga ook proberen om de stukken te stuiklassen.
Houd er trouwens rekening mee dat je er meestal niet bent met alleen het vervangen van wat stukken bodemplaat. In de regel zijn de betreffende balken ook aangetast. Aangezien je schrijft dat de voorkanten van het chassis ook slecht zijn verwacht ik dat je ook "de driehoekjes" (deels) moet gaan reconstrueren, zie onderstaande foto's. Ik heb dat zelf bij meerdere wagens gedaan, en eigenlijk altijd met carrosserie en koets gescheiden...