Hallo,
ik ben druk bezig mijn TL uit 83 te renoveren en heb de motor helemaal uit elkaar. Alleen de nokkenas krijg ik er niet uit, blijft hangen op de plek waar het aandrijftandwiel zit. Anderen hebben dit probleem ook (gehad), zie viewtopic.php?f=25&t=15313&p=148150&hil ... en#p148150.
Helaas snap ik nog niet hoe ik dit moet doen. Oliepomp aandrijfstang en aandrijfstangetje (losse deel) van de verdeler zijn er uit maar het tandwiel zit er nog in.
Hallo Harbourseal,
ik voel me een beetje een knurft maar "Better save than sorry"...
Ik heb het vanavond even geprobeerd maar nog geen beweging. Ik zet ook niet echt veel kracht omdat ik bang ben voor schade. Is het de bedoeling dat je door van onderen op de aandrijfas te tikken (met lange driver) ook de bovenste ring eruit tik?
Of moet die bovenste ring er eerst uit en zo ja , hoe dan?
Ik heb al wel heel veel opgestoken van jouw sinpar restauratie (op het engelse forum). Ontzettend mooie auto geworden
Ik zal morgen even een plaatje schieten uit het werkplaatshandboek. Dat geeft misschien wat duidelijkheid.
Bedankt voor je compliment. Hij is ondertussen wat valer geworden. De matte verf houdt niet van zon.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Hier dan en plaatje van wat je eruit moet tikken met een passende drijver. Inderdaad wel een flinke hamer voor nodig als het vast geroest zit. Beetje helpen met wd40.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub
Bedankt voor het plaatje. Ik zie er toch maar van af om de as eruit te halen omdat ik te bang ben voor beschadiging. Ik heb al behoorlijk hard geslagen en nog steeds geen beweging.
Ik kan de nokkenas voor de helft goed inspecteren en dat ziet er allemaal mooi glad uit. Aan de andere kant kan ik de terugloopspiraal goed schoon maken en bij het definitief terugplaatsen kan ik overal bij om te oliën. Ik laat het zo, nogmaals bedankt voor het meedenken
Voor de Billancourt motor, Martijn? Of voor de Cleon? Bij de Cleon (1108cc en meer) pak je hem er zó uit. Ik draai wat tape om een dikke bout, zet die in het tandwiel, en met een draaibeweging komt het tandwiel dan vanzelf naar boven.
Voor de billancourt uiteraard. Bij de cleon hebben ze het veeeel beter geregeld...
Ik had nog nooit aan een billancourt gewerkt. Ik heb er drie dagen over gedaan om uit te vinden hoe ik de nokkenas eruit moest krijgen. Heb het slaan van de onderkant twee keer geprobeerd maar vond ik te lomp.
Toen een bus laten maken met inwendig en uitwendig schroefdraad die er in past. Dan kan je hem met een slagtrekker er uit halen.