Afstellen contactpunten
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Nodig :
twee handen
schroevendraaier
soms ook wel eens een steeksleuteltje
eigenlijk ook een voelermaatje
minimaal één oog
de auto waar het aan moet gebeuren
de hoop dat er nog niet mee gekloot is
afhankelijk van voorgaand, een paar minuutjes
Hebbie dat allemaal?
Vraag is eigenlijk : waarom wil je dit gaan doen? Heb je het advies gehad om er eens naar te kijken of wat? Et en cas affirmatif :wat zijn de symptomen?
twee handen
schroevendraaier
soms ook wel eens een steeksleuteltje
eigenlijk ook een voelermaatje
minimaal één oog
de auto waar het aan moet gebeuren
de hoop dat er nog niet mee gekloot is
afhankelijk van voorgaand, een paar minuutjes
Hebbie dat allemaal?
Vraag is eigenlijk : waarom wil je dit gaan doen? Heb je het advies gehad om er eens naar te kijken of wat? Et en cas affirmatif :wat zijn de symptomen?
Hoi,
Ik heb mijn blok eruit gehad om de koppelingsplaten te vervangen en de boel eens flink schoon te maken. Ik heb het idee dat bij het optakelen 1 van de touwen tegen de ontsteking heeft gedrukt. Hij stottert nu namelijk een beetje. Starten gaat ook niet super, maar dat was voorheen ook al wel zo. Ik hoop dus dat ik met een simpel voelermaatje een eind kom.
Kortom, alle ingredienten die jij noemt heb ik of kan ik aankomen. Maar hoe ga ik te werk?
Arno...
Ik heb mijn blok eruit gehad om de koppelingsplaten te vervangen en de boel eens flink schoon te maken. Ik heb het idee dat bij het optakelen 1 van de touwen tegen de ontsteking heeft gedrukt. Hij stottert nu namelijk een beetje. Starten gaat ook niet super, maar dat was voorheen ook al wel zo. Ik hoop dus dat ik met een simpel voelermaatje een eind kom.
Kortom, alle ingredienten die jij noemt heb ik of kan ik aankomen. Maar hoe ga ik te werk?
Arno...
Die ketting of dat touw heeft tegen je verdelerhuis of -kap gezeten.
Nooit tegen de puntjes.
Ik zou dan beginnen met het op tijd zetten van de ontsteking dmv het verdraaien van het huis ipv het afstellen van de puntjes.
Ook even de kap inspecteren.
Aangenomen dat de boel daarvoor wel goed werkte. Maar afstellen kan nooit kwaad.
Lichthoogte van de puntjes :
Ik neem aan dat je bij de contactpuntjes kunt komen.
Die bestaan uit twee delen, een vast deel en een verend deel.
Dat verende deel loopt met een viltje tegen je verdeler-as.
Die as is niet rond maar een soort vierkantig.
Als die as ronddraait duwt hij met de nokjes tegen het deel met het viltje.
Dat zorgt ervoor dat het contactvlak met het contactvlak van het andere deel verbroken wordt.
Die contactvlakjes moeten wel glad en schoon zijn.
De afstand tussen die contactvlakjes moet 0,4mm zijn (als ik het wel heb) wanneer het viltje op het hoogste punt staat tegen een nokje op die verdeler-as.
Hoe krijg je de verdeleras verdraaid als je staat te sleutelen:
1) zet de auto in z'n 4 en rol de auto totdat het puntje op z'n verst gelicht is
of
2) draai met een sleutel aan een pulley op de motor. Bak gewoon in z'n vrij
Hoe krijg ik die afstand versteld van de puntjes :
Hangt van het type af. Zit met een schroef geborgd of met een boutje. Hoe en precies weet ik niet uit mijn hoofd (er zijn verschillende) maar als je het ziet snap je het wel als je vroeger met LEGO of Meccano hebt mogen spelen.
Nooit tegen de puntjes.
Ik zou dan beginnen met het op tijd zetten van de ontsteking dmv het verdraaien van het huis ipv het afstellen van de puntjes.
Ook even de kap inspecteren.
Aangenomen dat de boel daarvoor wel goed werkte. Maar afstellen kan nooit kwaad.
Lichthoogte van de puntjes :
Ik neem aan dat je bij de contactpuntjes kunt komen.
Die bestaan uit twee delen, een vast deel en een verend deel.
Dat verende deel loopt met een viltje tegen je verdeler-as.
Die as is niet rond maar een soort vierkantig.
Als die as ronddraait duwt hij met de nokjes tegen het deel met het viltje.
Dat zorgt ervoor dat het contactvlak met het contactvlak van het andere deel verbroken wordt.
Die contactvlakjes moeten wel glad en schoon zijn.
De afstand tussen die contactvlakjes moet 0,4mm zijn (als ik het wel heb) wanneer het viltje op het hoogste punt staat tegen een nokje op die verdeler-as.
Hoe krijg je de verdeleras verdraaid als je staat te sleutelen:
1) zet de auto in z'n 4 en rol de auto totdat het puntje op z'n verst gelicht is
of
2) draai met een sleutel aan een pulley op de motor. Bak gewoon in z'n vrij
Hoe krijg ik die afstand versteld van de puntjes :
Hangt van het type af. Zit met een schroef geborgd of met een boutje. Hoe en precies weet ik niet uit mijn hoofd (er zijn verschillende) maar als je het ziet snap je het wel als je vroeger met LEGO of Meccano hebt mogen spelen.
Ik hoop voor je dat dat touw niet dusdanig tegen je verdelerkop heeft gedrukt dat de as hiervan krom is, want dan zal er een andere verdelerkop op moeten. Als je besluit hem eruit te halen, let dan goed op bij terugplaatsen, want hij valt in 2 gleufjes, maar die zitten excentrisch, alleen is dat nogal moeilijk te zien. Als je hem verkeert monteerd is de as meteen krom als je de motor start. Heb der ervaring mee, dus...
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
R4: last but not leased
-------
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: zo jan 26, 2003 2:00 am
- Locatie: Vorselaar,.. Belgie
Hoi,
Dat is goed te doen dat afstellen. Echter heb ik wel een probleempje met mijn puntjes denk ik. Aan het puntje van het verende deel zit een braampje, het lijkt als of deze in het puntje van het vaste deel een gaatje heeft veroorzaakt zodat uiteindelijk de boel toch sluit.
Ik denk dat ik ze maar vervang maar ik kan nergens het merk van de stroomverdeler vinden. Opmerkelijk bij deze verdeler is dat je niet het verende deel losmaakt om te stellen (zoals hierboven beschreven door Ron), maar met een inbus-sleuteltje van buiten af door de verdeler steekt en daarmee het 'vaste' deel heen en weer kan schuiven.
Weet iemand hoe ik achter het merk kan komen?
Arno...
Dat is goed te doen dat afstellen. Echter heb ik wel een probleempje met mijn puntjes denk ik. Aan het puntje van het verende deel zit een braampje, het lijkt als of deze in het puntje van het vaste deel een gaatje heeft veroorzaakt zodat uiteindelijk de boel toch sluit.
Ik denk dat ik ze maar vervang maar ik kan nergens het merk van de stroomverdeler vinden. Opmerkelijk bij deze verdeler is dat je niet het verende deel losmaakt om te stellen (zoals hierboven beschreven door Ron), maar met een inbus-sleuteltje van buiten af door de verdeler steekt en daarmee het 'vaste' deel heen en weer kan schuiven.
Weet iemand hoe ik achter het merk kan komen?
Arno...
Ik heb een keer de oude mee moeten nemen want we kwamen er niet uit met de computer van de automaterialenboer.
Vaak is een kenteken al genoeg, maar na veel hobbyisme kan er wel eens een ander motorblok in je viertje liggen.
Is er ergens een on-line overzicht van de gebruikte ontstekingen?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-06-19 21:35 ]</font>
Vaak is een kenteken al genoeg, maar na veel hobbyisme kan er wel eens een ander motorblok in je viertje liggen.
Is er ergens een on-line overzicht van de gebruikte ontstekingen?
<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron op 2003-06-19 21:35 ]</font>