Ik heb het plaatje hertekend in vector-based formaat, dus oneindige resolutie. Mocht iemand het kunnen gebruiken om bijv. een (hittebestendige?) sticker te laten drukken stuur maar even een PB'tje, dan mail ik het naar je.
Ik zie trouwens dat de versie van Der Fransoze afwijkt en 5 duiveltjes heeft. Ik ben heel benieuwd naar wat het hoort te zijn
JelleP schreef:Ik zie trouwens dat de versie van Der Fransoze afwijkt en 5 duiveltjes heeft. Ik ben heel benieuwd naar wat het hoort te zijn
Ziet er netjes uit.
Het aantal duiveltjes is het aantal CVs. Ik meen dat ze maar een paar jaar op het kleppendeksel hebben gestaan, dus ze bestonden i.i.g. met 3 en 4, en misschien ook met 5 duiveltjes.
Hier zie je hem zitten, foto voor modeljaar 1965:
en 1968, een basisversie dus nog steeds 4CV:
Is trouwens geen 32mm!
Hoeveel fiscale PK's is jouw auto, dan weet je het...
Grappig dat de plaatsing van de sticker varieert. Ik vind hem recht toch mooier zitten dan gekanteld.
Valt me op dat de grote kachelslang ontbreekt op die plek. Bij de latere motoren zou de sticker een beetje wegvallen achter de slang.
Hanz schreef:
Hoeveel fiscale PK's is jouw auto, dan weet je het...
Geen flauw idee, is dat een bekend gegeven voor de GTL?
Ik heb diverse oude R1120s. Die hebben een kleine motor en zijn 4cv fiscale en hebben een sticker met 4 duiveltjes. Ik heb ook R1123s. Die zijn 5cvf met 5 duiveltjes met een 'grotere' 845 cc motor. Het zou mij verbazen als een R1128 met een 1100 motor ook 4cvf is. Overigens heb ik op een GTL nog nooit die stickers gezien, maar als je er een opplakt moet het wel kloppen, toch?
ik denk dat het niet alleen aan motorinhoud lag maar ook aan gewicht en/of uitvoering (achterbank bijvoorbeeld). De Surélevée bijvoorbeeld met 852cc was 5CV, terwijl de gewone tolées en vitrées met 845cc 4CV waren - een verschil van 1 cvf voor 7cc....
Ik denk ook dat ergens kort na 1968 die duiveltjes eruit zijn gegaan. Mijn eerste TL van 1977 had ze i.i.g. al niet meer.
In 1978, om maar eens een rampjaar te noemen, waren
- 4CV: L (1126), TL (1126), Safari (1126) en GTL (1128) en Fourgonnette (tolée en vitrée 2109 en break vitrée 2392)
- 5CV: Fourgonnette (2106 en 2391)
- 6CV: Fourgonnette longue (2370 en break 2430)
Uiteindelijk waren de Savane en de Clan allebei 4CV. De laatste F4s waren weer 6CV. Volgt u het nog?