Zo vanmiddag even lang de elctronicahandel, meestal bestl ik bij Conrad omdat de prijs dan gehalveert wordt maar ik wilde direct de 3x 270ohm 1 watt weerstandjes hebben, en ook deze worden warm maar hiervan weet ik wel zeker dat ze het vermogen kunnen hebben wat er gevraagt wordt. Toen schoot me het bijna tank leeg lampje weer te binnen. Iemand had daar een keer om gevraagt en nu ik het toch over voltagevergelijkers Op-Amps en transistors heb voeg ik het maar gelijk toe.
Om een Op-Amp (operational Amplifier) als voltage vergelijker te gebruiken is uiterst eenvoudig, op 1 van de ingangen sluit je aan waar je het voltage wilt meten, op de andere ingang sluit je het referentie voltage aan. Het referentie voltage is meestal een punt tussen 2 weerstandjes, of als je het makkelijk in wil stellen dmv van een klein instelpotmeter. Gebruik een redelijk grote weerstand want dat verbruikt minder stroom ik had er 1-tje van 50K liggen, dat werkt. De Op-Amp die ik het meest gebruik (ik gebruik ze niet echt heel vaak) zijn de LM324 's omdat die het grote voordeel hebben dat ze aan alleen een voedingsspanning en aarde genoeg hebben, terwijl andere IC's vaak zowel een voedingsspanning als een negatieve spanning nodig hebben (zowel 12v+ als 12v- bv) en op zon ding zitten er gelijk 4, meestal gebruik ik er maar 1 of 2 van maar voor de prijs bij conrad hoef je het niet te laten.
https://www.conrad.nl/nl/texas-instrume ... 10741.html
Ik heb in het schema ook de pinnummers er bij gezet, maar welke van de 4 Op=Amps je gebruikt maakt niet echt wat uit. Op-Amps worden al gebruikt zolang als er telefoonnetwerken bestaan, daar zijn ze oorspronkelijk voor uitgevonden. Bij een voltage vergelijking wordt de uitgang -of positief -of negatief (of 0 Volt als de voltages precies gelijk aan elkaar zijn) Als we kijken naar dit schema is het referentie voltage aangesloten op de negatieve ingang, en het te meten voltage op de positieve ingang. Als de tank bijna leeg is en de vlotter richting de maximale weerstand gaat en het te meten voltage dus oploopt (bij volle tank is de weerstand immers 0 ohm !) zal als het te meten voltage boven het referentie voltage komt de uitgang positieve spanning geven. Een Op-Amp is echter niet bedoelt om veel vermogen te leveren, een LEDje gaat prima maar een lampje wordt al wat lastiger dus maken we gebruik van een zeer multifunctionele transistor, de BC547B. Er zijn miljoenen verschillende transistors gebouwt en grofweg zijn ze te verdelen in 2 soorten NPN & PNP. Transistors zijn halfgeleiders net als diodes (en LED, diodes die licht geven

) en stroom kan er maar in 1 richting door. De BC547B is een NPN wat betekent dat als de Collector met de aarde verbonden is, en er spanning op de Base wordt gezet, er afhankelijk van de stroomsterkte, de weerstand tussen de Emitter en de Base kleiner wordt en electriciteit van de Emitter naar de base kan stromen.

Bekijk 't als een soort van kraan van electriciteit (die maar 1 kant op kan) een soort van relais maar variabel, zoals een potmeter en spot goedkoop.
Als we de uitgang van de Op-Amp via een 1K weerstand met de Base van de transistor verbinden is de stroomsterkte ruim voldoende om de transistor helemaal open te zetten zodat 1 kant van het lampje met de aarde verboden wordt en als we de andere kant op de plus zetten gaat 't branden. Transistors kunnen vooral tussen Emitter en Base wel behoorlijk wat vermogen leveren, genoeg bevoorbeeld ook om een relais aan te sturen enzo, de BC547B kan tot een half watt hebben, en zo wel op de Base als op de Emitter to 200mA. Meestal doen we het in een Auto zo dat we spanning versturen en aarde pakken waar we willen, op het dashbord zitten echter 2 lampjes die precies hetzelfde werken, als je een dashbordlampje wil zou ik daar de spanning vandaan ha;en

of bij de benzinemeter vandaan dat ligt ook erg voor de hand. Zo dat was wel een erg gedetailleerde uitleg, maar het beste is als je tijdens het bouwen van zoiets goed begrijpt wat je aan het doen bent. Bij Op-Amps moet ik zelf altijd even kijken hoe het ook alweer was, en bij het googlen stuitte ik weer op het eerder genoende boek wat ik gelzen had, en daar staat 't verkeerd om in, dat was toen zo en dat is nu nog zo..

maakt niet uit op een broodbordje ben er zo uit hoe je 'm wel aan moet sluiten.