Sinds kort: warm lopen

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Bauke

Bericht: # 19070Bericht Bauke »

af en toe slaat het "ik-ben-overhit-lampje" aan. Nooit lang, vaak nog geen halve minuut. Bij stop en controle: koelvloeistof okee, olie okee, dus niks drooggelopen. Verder rijdt de auto (behalve dat ie puft na lange stukken hoge toeren (snelweg)) niet noemenswaardig raar. Het was me al eerder opgevallen dat ie vrij snel warm loopt toen ik een keer tegen het linker spatbord aanstond. Oh ja, auto loopt stukken beter met choke een stukje open en start al helemaal niet zonder choke.

Dat waren de gegevens. Mijn eigen diagnose is dat ergens valse lucht wordt aangezogen en de ontbrandingstemperatuur daardoor oploopt. Kan het dan zijn dat door de temperatuurstigijng en uitzetting van staal de valse luchttoevoer weer dicht is en de motor na een kwartiertje weer netjes loopt? Puffen is waarschijnlijk een ontstekingsverhaal. En waarom gaat het signaallampje dan niet elke rit aan? (van het weekend woerden nijmegen zonder signaal lampje) en waarom blijft ie dan niet branden? Ik snap het zelf alllemaal niet meer zo en vroeg me af of iemand deze crypto op kan lossen? :???: :???:
Supersuus

Bericht: # 19073Bericht Supersuus »

Temperatuurzendertje stuk?
Ron

Bericht: # 19076Bericht Ron »

Vreemd.
Je spatbord wordt sowieso heet van de uitlaat.
Valse lucht lijkt me niet aannemelijk daar hij anders erg rottig zou moeten lopen. Hoge koelvloeistoftemp zou daar ook niet aan mogen liggen.
Puffen is ploffen? Inderdaad ontsteking.
Choke stukje open is geen zonde met GTL-exemplaren. Komt vaker voor.

Zit er geen lucht in je systeem? Even in de slangen knijpen en ontluchten via je kachelslangetje.

Al met al, een goede afstelling van alles is een voorwaarde van alles. Daarná mag je eigenlijk pas diagnoses gaan stellen.
Die tempsensor zou misschien ook sluiting kunnen maken in het circuit.

Gaat het lampje ook wel eens branden kort nadat je de auto hebt gestart met een koude
motor? Dan is er namelijk nog geen sprake van een hoge temperatuur en is het dus iets ongevaarlijks.
jbeekmann

Bericht: # 19077Bericht jbeekmann »

is waarschijnlijk gewoon de ventilator kapot. Sluit deze even direct aan en kijk offie het wel doet, zo ja>sensor kapot/contacten geoxideerd, zo nee>ventilator kapot>nieuwe/2ehands kopen>files en lang stilstaan mijden...
Honda CB550 '80, BMW 320i cabriolet '89
Nulla tenaci invia est via!
Diana
Contacteer:

Bericht: # 19080Bericht Diana »

De mijne start nooit zonder choke !? Is dat erg??
Mijn moeder had dat probleem met Karel heel vaak. Oplossing: kachel aan en ff wachten :cool:
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 19097Bericht R4F6GTX Automaat »

Op 2003-05-07 17:07, schreef Hobbema en Moby:
. Bij stop en controle: koelvloeistof okee,
Waar controleer je de koelvloeistof? In het reservoir of de radiateur? Het komt voor dat de slang van het reservoir of de dop zelf verstopt zit. Dan lijkt het alsof er genoeg in zit en dat dan de radiateur onder peil staat. Effe controleren, kijk wel uit dat het er niet uitspuit en je verbrandt. En de auto moet horizontaal staan, of met de snuit een beetje hoger, op de stoep of zo. Laat 'm als ie vol is (met de dop erop) ook eens warm lopen en probeer 'm te ontluchten. Dat gaat door een klein slangetje dat uit het dashboard lijkt te komen. Kachel moet dan wel open staan. Voorzichtig dopje aan einde van de slang een beetje losdraaien en weer dicht draaien als er alleen vloeistof uit komt. Een paar keer doen, tot er nix meer sist. suc7 :smile:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Folkert

Bericht: # 19108Bericht Folkert »

Ik zeg: dode fan of dode radiateur.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 19110Bericht R4F6GTX Automaat »

Dat mag jij zeggen. Het kan ook nog kloppen. :lol:
Ron

Bericht: # 19114Bericht Ron »

Ik zet, zonder joker, in op de fan.
The_Underd0g

Bericht: # 19119Bericht The_Underd0g »

Brand je temp lampje als je gewoon je contackt opzet zonder starten ?? Zoniet sensor stuk. Normaal moeten alle controle lampjes branden als de motor afstaad en contakt aan dit is voor de controleren of lampjes nog werken en/of sensor niet stuk is. Met choke rijden heb ik ook lang moeten doen dat lag aan de ontseking. niet willen starten zonder choke geen problemen mee gehad (ffie hout vasthouden) bij 850cc zou ik zeggen controleer ook je riemen eens of deze je waterpomp en ventilator nog goed aandrijven en je termostaad of deze nog deftig werkt en niet blijft hangen en als aan/uit regelaar werkt.
Bauke

Bericht: # 19128Bericht Bauke »

Mooie tips allemaal.

De fan werkte een maandje geleden nog prima, maar controle is altijd beter dan vertrouwen. Controlelampjes branden allemaal met contact aan en motor uit. Dat ontluchten is inderdaad wel eens goed plan.

Nieuw is het geluid dat ik vanmorgen hoorde. Of ik ben echt paranoia. klinkt als gebroken zuigerveer of anderszins los uizer in een van de cilinders (Phonetisch ongeveer zo: "goenk goenk goenk goenk" (op het ritme van de motor, maar dan komt het aan de onderkant van het blok vandaan. Motor loopt verder prima. Hmmmm heel apart.

Puffen is inderdaad ploffen, maar vaak ook gewoon ordinair knallen. En dat geeft dan wel weer een leuk gezicht als je in het donker rijdt. :razz:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hobbema en Moby op 2003-05-08 08:55 ]</font>
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 19137Bericht R4F6GTX Automaat »

Dat ploffen en knallen is waarschijnlijk dat de ontsteking niet goed staat. Daardoor kan de motor ook gaan pingelen. Het geluid van pingelen is ongveer als dat er een handjevol knikkers in de oliepan liggen en die lekker meerammelen.
Niet te hopen dat "goenk goenk goenk goenk" van een lager komt, anders mag je je motor uit elkaar halen (of een andere erin bouwen)
Ron

Bericht: # 19141Bericht Ron »

Op het ritme van de motor, dat is wel snel. Is het niet je waterpomp? Maar dat geluid komt dan weer niet ónder je auto vandaan.
Zoals altijd, via internet heel moeilijk te diagnostiseren. Nog even en we hebben alles wat kapot kan genoemd.
Bauke

Bericht: # 19197Bericht Bauke »

Op 2003-05-08 09:17, schreef Ron:
Nog even en we hebben alles wat kapot kan genoemd.
Klopt wel ja, 'kga van het weekend i.e.g. de ontstekeing maar weer afstellen, die verloopt op een of andere manier nog al snel bij mij. Misschien gaat het "pingelen" dan ook weg, want dat van die knikkers komt wel ongeveer in de buurt van het geluid dat ie maakt. Xal dadelijk mijn oor nog eens te luister leggen.
--Wijlen Rode F6 Combi '86, witte CB 550F '78 en een pipo F6 natte kranten @#*! wagen in de lease---
Rodeo-6
Contacteer:

Bericht: # 19633Bericht Rodeo-6 »

Op 2003-05-07 18:09, schreef Suzanne:
Temperatuurzendertje stuk?
Of het contact in je radiator voor je vin
>> Doe mij maar een DAF <<
Plaats reactie