Pagina 1 van 2
ze bestaan nog!
Geplaatst: zo sep 11, 2016 8:01 am
door Hanz
Praatpalen dus.
Helaas moest ik daar noodgedwongen achter komen toen de motor na een paar hikken spontaan uitviel...
Weet iemand trouwens hoe heet een bobine zou mogen worden? Mag die bijna-te-heet-om-aan-te-raken zijn? En waarom worden die dingen überhaupt zo heet? Na uur uurtje

afkoelen deed de boel het weer, maar na een goed kwartier rijden hetzelfde euvel. Uiteindelijk door de wegenwacht naar huis gesleept (waarbij de fuseekogelhoes gemold is door de sleepkabel

). Nu dus een vleugellamme auto voor de deur.
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: zo sep 11, 2016 2:52 pm
door JelleP
Waar had de WW die kabel dan aan vastgemaakt? Ik heb vorig jaar ook mijn auto moeten laten transporteren op een bergingswagen en daarbij is toen ook een ashoes gesneuveld. Lag al dat dikke zwarte vet op straat en daarna op Okido's oprit. Ik mag toch aannemen dat iedereen die met zulke dingen werkt weet dat de kabel nooit om een aandrijfas mag
Ik weet niet wat de oorzaak van een te hete bobine kan zijn maar ze horen hooguit warm te worden, niet te heet om aan te raken.
Wel altijd balen dit soort dingen. Het hoort er een klein beetje bij maar als je diverse keren om verschillende oorzaken de vluchtstrook op hebt moeten zoeken wordt rijden in de spits op de Ringweg Amsterdam zonder vluchtstrook toch wel redelijk zenuwslopend.
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: zo sep 11, 2016 8:15 pm
door Hanz
JelleP schreef:Waar had de WW die kabel dan aan vastgemaakt?
aan de onderste wieldraagarm
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: zo sep 11, 2016 8:29 pm
door jandoe1000
Wie doet zoiets? Er zijn meerdere aanhechtingpunten die beter zijn. Barbaren!
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: ma sep 12, 2016 10:46 am
door BVDP
jandoe1000 schreef:Wie doet zoiets? Er zijn meerdere aanhechtingpunten die beter zijn. Barbaren!
Zoals? Dan weten we dat voor de volgende keer.
Bart
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: ma sep 12, 2016 12:12 pm
door Mark4GTL
je reactiestang (van t koeienoog naar je wiel)
afhankelijk van t slepen of oplieren je bumpersteun (geen voorkeursplek, maar werkt wel) Eventueel met een dik touw om meerdere steunen heen om zo de kracht te verdelen
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: vr sep 16, 2016 10:55 pm
door Eelco
Ja, dat wil ook wel eens weten. Er zit niets wat al die krachten kan weerstaan.
Renault 4 1968 on car hauler by
Eelco v Manen, on Flickr
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: za sep 17, 2016 12:51 pm
door jandoe1000
Hoe slepen of lieren we een R4?
In ieder geval niet aan de aandrijfas, de stuurstang of de remslang! En bedenk dat met geweld alles kapot kan. Bij het slepen van een auto is het belangrijk dat de sleepkabel op spanning blijft ter voorkoming van grote schokken of klappen op de aanhechtingspunten.
Stap 1: koop een behoorlijke sleepkabel:

Stap 2 Bevestig de sleep kabel. Zorg dat bij het bevestigen van de sleepkabel de aandrijfas, de stuurstang, de remleiding en -slang vrij blijven en niet bekneld raken.
Kies 1 van de volgende bevestigingspunten:
De reactiestangen, maar zo dicht mogelijk bij de bevestiging op het chassis, anders trek je de zaak alsnog krom.

De traverse, enkel of dubbel. Ook hier zo dicht mogelijk tegen de bevestiging aan het chassis.

Door het chassis. Dit kan alleen gemakkelijk als je geen carterbeschermingsplaat hebt, maar het is wel de plek die de grootste kracht aan kan.

De bevestiging van de wielophanging.

of tot slot aan de twee binnenste voorbumpersteunen. Met name op deze plek is sleepbeleid geboden maar het kan.

Ik gebruik in de meeste gevallen de reactiestangen. Met een sleepkabel met twee haken gaat dat het snelst en met name voor lieren is het geschikt.
Tot slot: In de 4L Trophy wereld zijn er (voor de Trophy verplichte) trekogen verkrijgbaar die je aan de bouten van de bumpersteunen bevestigt. Ik zou daarvan altijd een paar bevestigen.

Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: wo sep 21, 2016 9:17 am
door Bertje
Hulde, Tim! Da's een goede toelichting. Denk dat ikzelf voor voorwielophanging zou gaan.
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: do sep 29, 2016 10:07 pm
door RVIER
heren
volgens instructieboekje Renault
"Om de beide bumpersteunen
Nooit om de aandrijfassen"
Ik ga zelf ook voor slepen aan de reactiestang

Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: do sep 29, 2016 10:50 pm
door Okido
De Rodeo kon vroeger voor 100 gulden extra worden geleverd met een trekoog voor en achter. Dit is gewoon een simpel oog dat aan de onderkant van de bumpersteun zit gelast. Werkt overigens prima.
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: zo okt 02, 2016 9:26 pm
door Eelco
ik denk dat wanneer je een stapeltje van die speciale trekogen van de Trophy hierheen haalt, je ze vast en zeker slijt. Ik zou er zo al twee over nemen.
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: ma okt 03, 2016 8:45 am
door BVDP
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: ma okt 03, 2016 9:54 am
door Rudolf2
Ik heb er al twee onder zitten; nog niet nodig gehad, maar je kan nooit weten.
Rudolf
Re: ze bestaan nog!
Geplaatst: ma okt 03, 2016 3:32 pm
door jandoe1000
ik denk dat wanneer je een stapeltje van die speciale trekogen van de Trophy hierheen haalt, je ze vast en zeker slijt. Ik zou er zo al twee over nemen.
Hoeveel liefhebbers zouden er zijn, voor zeg EUR 20/stuk incl.verzending?