Pagina 1 van 3

Geplaatst: di apr 29, 2003 4:52 pm
door mar10
Na alle hulp (zeker het uitgebreide college van Ron, thanks)die ik van jullie heb gekregen heb ik inmiddels de verdeler, de bobine, het rotortje etc gevonden. Allereerst heb ik even gekeken of ik vonkjes kon trekken met de bougies, die waren er wel maar niet heel overtuigend. Na nieuwe bougies startte hij wel maar nog steeds lastig. Bij de Brezan geen goede verdelerkap en rotortje, dus dat moet nog heel even wachten.(zien er nml niet heel goed uit)

Het volgende echter vond vandaag plaats: hij wilde weer niet starten, en na een aantal malen proberen hoor ik alleen nog maar "TIK", daar blijft het bij.
Die tik is volgens mij vermoedelijk afkomstig uit de startmoter (die overigens op een onmogelijke plek zit) en ik heb me wel eens laten vertellen dat dit betekend dat het ding functioneert.
Ik vond dat de dynamo al een tijdje moeilijk aan het draaien te krijgen was, zelfs na vervangen van accu. Ik zit dus meer die richting op te denken.
Als het krengetje loopt doet hij het ook fantastisch, alleen dat starten.

Wie o wie kan een diagnose stellen

Geplaatst: di apr 29, 2003 5:08 pm
door Ron
Alleen een "tik", dan heb je geen prik.
Met dynamo bedoel je startmotor.
En had je een volle accu gemonteerd?
Als je met een nieuwe en volle accu nog steeds alleen maar een tik krijgt dan is je startmotor niet helemaal goed, of de draadjes ernaartoe, of je massakabel van je accu naar je carrosserie maakt niet helemaal goed contact. Hoop roest?

Geplaatst: di apr 29, 2003 5:23 pm
door mar10
dat ding waar je v-snaar aan zit is toch mijn dynamo?? Volgens mij zit mijn startmoter schuin onder de stuurstang aan de ander kant van mijn blok(je). (zo'n 800 blokje uit '85)
Ik heb niet veel roest onder de kap. Zou ik alle kabels es los moeten halen en de bevestigingspunten schoonmoeten maken.
Ik heb een nieuwe volle accu geplaatst, daarna startte hij wel maar noge steeds met moeite. Zou het dan de startmoter zijn?

Geplaatst: di apr 29, 2003 5:51 pm
door Ron
Of die slechte massaverbinding.
Startmotor vervangen moet je maar tot het laatste uitstellen, maar die zou het ook kunnen zijn.

Geplaatst: di apr 29, 2003 5:53 pm
door Ron
En dat geschoepte ding waar je V-snaar overheen loopt is inderdaad je dynamo, maar daarvan zou je nooit de uitspraak mogen doen : "moeilijk aan het draaien te krijgen".

Geplaatst: di apr 29, 2003 11:13 pm
door Folkert
Met een gemonteerde V-snaar krijg je je dynamo ook niet aan het draaien... Als de V-snaar eraf is, dan moet die vrijerlijk rond kunnen draaien.

Geplaatst: wo apr 30, 2003 8:21 pm
door Ron
Zo kon het ook bedoeld zijn...
Knap opgemerkt.

Geplaatst: do mei 01, 2003 12:36 pm
door Bauke
Uit eigen ervaring denk ik toch aan de defecte startmotor. "tik", want de solenoide/het relais slaat aan, maar niet lopen, want de ronsel zit vast, of er is iets anders kapot aan de startmotor. Al eens een tik met de hamer geprobeerd? werkt vaak tijdelijk best goed (als de startmotor het euvel is)

Geplaatst: za mei 03, 2003 1:54 pm
door mar10
Is het zo dat de accu direct in verbinding staat met de startmoter? Gaan de draaiende gedeelten van de dynamo draaien nadat de stroom door de bobine, verdelerkap bij de dynamo komt?
Duwend krijgen we hem niet aan, aangesloten op startkabels ook niet, zou het dan toch die startmoter zijn??

Ik leer hier wel veel..

Geplaatst: za mei 03, 2003 2:45 pm
door Folkert
Ik blijf er nog ff bij dat je een enorm platte accu hebt. Heb je STARTkabels of acculaadkabels gebruikt. Startkabels kan je herkennen aan het feit dat ze zo'n centimeter of anderhalf dik zijn en vooral degelijk zijn uitgevoerd.

Geplaatst: ma mei 05, 2003 9:55 pm
door Ron
En je dynamo gaat pas bewegen als je motor ook beweegt. Je motor zorgt er namelijk voor dat de V-snaar gaat draaien. Je dynamo draait dan vrolijk mee. Je dynamo zorgt er o.a. voor dat er weer stroom naar je accu gaat.
Als je motor draait en je V-snaar breekt, draait je motor rustig door. Je motor heeft voor z'n werking helemaal geen dynamo nodig.
(snaar drijft ook de waterpomp aan, dus doorrijden is geen goeie keus, maar het gaat om het principe)


Ik stel : het niet rond kunnen krijgen komt door te weinig stroom.
Maar je hebt ook nog een ander probleem : het niet aanslaan. Dat komt door de elektrieke boel en heel misschien je carburatie.
Niemand in de buurt van Utrecht die even kan gaan kijken? Jan-Geert?

Geplaatst: ma mei 05, 2003 11:12 pm
door Bas
Ik heb afgelopen winter de startmotor moeten vervangen, bij het starten hoorde ik een TIK maar voor de rest niets meer. Ik dacht eerst ook aan de accu, maar starten met startkabels werkte ook niet. Aan duwen/slepen werkte wel, zodoende kwam ik al gauw bij de startmotor terecht. De garage hier in de buurt heeft er een prachtig nieuwe ingebouwd.
Als ik het zo lees vind ik het maar een wazige combinatie, aanduwen werkt niet, en toch die TIK. Misschien is het een combinatie van defecten?? Dat is wat ik zou zeggen.

Geplaatst: ma mei 05, 2003 11:19 pm
door Jan-Geert
maybe idee ja om te gaan kijken , trekt je startmotor niet te veel stroom?

Geplaatst: di mei 06, 2003 10:23 am
door Ron
JG, dat van "in de buurt" was maar een grapje. Jij woont niet in de buurt, of er zijn wat aardbevingen geweest waar ik niks van weet.

Geplaatst: di mei 06, 2003 10:44 am
door Tommy
ik sluit me ook aan bij het startmotor verhaal, bij mij was een beetje hetzelfde verhaal, stuur me maar even een persoonlijk berichtje of mailtje dan kom ik wel ff kijken. Wat je ook nog kan proberen is je kabel van je startmotor wel naar de goede pool op je accu staa, wanneer dit net goed is tikt hij ook. ik hoor het wel