vervolg op draaien maar niet aanslaan
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Na alle hulp (zeker het uitgebreide college van Ron, thanks)die ik van jullie heb gekregen heb ik inmiddels de verdeler, de bobine, het rotortje etc gevonden. Allereerst heb ik even gekeken of ik vonkjes kon trekken met de bougies, die waren er wel maar niet heel overtuigend. Na nieuwe bougies startte hij wel maar nog steeds lastig. Bij de Brezan geen goede verdelerkap en rotortje, dus dat moet nog heel even wachten.(zien er nml niet heel goed uit)
Het volgende echter vond vandaag plaats: hij wilde weer niet starten, en na een aantal malen proberen hoor ik alleen nog maar "TIK", daar blijft het bij.
Die tik is volgens mij vermoedelijk afkomstig uit de startmoter (die overigens op een onmogelijke plek zit) en ik heb me wel eens laten vertellen dat dit betekend dat het ding functioneert.
Ik vond dat de dynamo al een tijdje moeilijk aan het draaien te krijgen was, zelfs na vervangen van accu. Ik zit dus meer die richting op te denken.
Als het krengetje loopt doet hij het ook fantastisch, alleen dat starten.
Wie o wie kan een diagnose stellen
Het volgende echter vond vandaag plaats: hij wilde weer niet starten, en na een aantal malen proberen hoor ik alleen nog maar "TIK", daar blijft het bij.
Die tik is volgens mij vermoedelijk afkomstig uit de startmoter (die overigens op een onmogelijke plek zit) en ik heb me wel eens laten vertellen dat dit betekend dat het ding functioneert.
Ik vond dat de dynamo al een tijdje moeilijk aan het draaien te krijgen was, zelfs na vervangen van accu. Ik zit dus meer die richting op te denken.
Als het krengetje loopt doet hij het ook fantastisch, alleen dat starten.
Wie o wie kan een diagnose stellen
Alleen een "tik", dan heb je geen prik.
Met dynamo bedoel je startmotor.
En had je een volle accu gemonteerd?
Als je met een nieuwe en volle accu nog steeds alleen maar een tik krijgt dan is je startmotor niet helemaal goed, of de draadjes ernaartoe, of je massakabel van je accu naar je carrosserie maakt niet helemaal goed contact. Hoop roest?
Met dynamo bedoel je startmotor.
En had je een volle accu gemonteerd?
Als je met een nieuwe en volle accu nog steeds alleen maar een tik krijgt dan is je startmotor niet helemaal goed, of de draadjes ernaartoe, of je massakabel van je accu naar je carrosserie maakt niet helemaal goed contact. Hoop roest?
dat ding waar je v-snaar aan zit is toch mijn dynamo?? Volgens mij zit mijn startmoter schuin onder de stuurstang aan de ander kant van mijn blok(je). (zo'n 800 blokje uit '85)
Ik heb niet veel roest onder de kap. Zou ik alle kabels es los moeten halen en de bevestigingspunten schoonmoeten maken.
Ik heb een nieuwe volle accu geplaatst, daarna startte hij wel maar noge steeds met moeite. Zou het dan de startmoter zijn?
Ik heb niet veel roest onder de kap. Zou ik alle kabels es los moeten halen en de bevestigingspunten schoonmoeten maken.
Ik heb een nieuwe volle accu geplaatst, daarna startte hij wel maar noge steeds met moeite. Zou het dan de startmoter zijn?
Is het zo dat de accu direct in verbinding staat met de startmoter? Gaan de draaiende gedeelten van de dynamo draaien nadat de stroom door de bobine, verdelerkap bij de dynamo komt?
Duwend krijgen we hem niet aan, aangesloten op startkabels ook niet, zou het dan toch die startmoter zijn??
Ik leer hier wel veel..
Duwend krijgen we hem niet aan, aangesloten op startkabels ook niet, zou het dan toch die startmoter zijn??
Ik leer hier wel veel..
En je dynamo gaat pas bewegen als je motor ook beweegt. Je motor zorgt er namelijk voor dat de V-snaar gaat draaien. Je dynamo draait dan vrolijk mee. Je dynamo zorgt er o.a. voor dat er weer stroom naar je accu gaat.
Als je motor draait en je V-snaar breekt, draait je motor rustig door. Je motor heeft voor z'n werking helemaal geen dynamo nodig.
(snaar drijft ook de waterpomp aan, dus doorrijden is geen goeie keus, maar het gaat om het principe)
Ik stel : het niet rond kunnen krijgen komt door te weinig stroom.
Maar je hebt ook nog een ander probleem : het niet aanslaan. Dat komt door de elektrieke boel en heel misschien je carburatie.
Niemand in de buurt van Utrecht die even kan gaan kijken? Jan-Geert?
Als je motor draait en je V-snaar breekt, draait je motor rustig door. Je motor heeft voor z'n werking helemaal geen dynamo nodig.
(snaar drijft ook de waterpomp aan, dus doorrijden is geen goeie keus, maar het gaat om het principe)
Ik stel : het niet rond kunnen krijgen komt door te weinig stroom.
Maar je hebt ook nog een ander probleem : het niet aanslaan. Dat komt door de elektrieke boel en heel misschien je carburatie.
Niemand in de buurt van Utrecht die even kan gaan kijken? Jan-Geert?
Ik heb afgelopen winter de startmotor moeten vervangen, bij het starten hoorde ik een TIK maar voor de rest niets meer. Ik dacht eerst ook aan de accu, maar starten met startkabels werkte ook niet. Aan duwen/slepen werkte wel, zodoende kwam ik al gauw bij de startmotor terecht. De garage hier in de buurt heeft er een prachtig nieuwe ingebouwd.
Als ik het zo lees vind ik het maar een wazige combinatie, aanduwen werkt niet, en toch die TIK. Misschien is het een combinatie van defecten?? Dat is wat ik zou zeggen.
Als ik het zo lees vind ik het maar een wazige combinatie, aanduwen werkt niet, en toch die TIK. Misschien is het een combinatie van defecten?? Dat is wat ik zou zeggen.
ik sluit me ook aan bij het startmotor verhaal, bij mij was een beetje hetzelfde verhaal, stuur me maar even een persoonlijk berichtje of mailtje dan kom ik wel ff kijken. Wat je ook nog kan proberen is je kabel van je startmotor wel naar de goede pool op je accu staa, wanneer dit net goed is tikt hij ook. ik hoor het wel
GTL '84 blauw