Mijn 1400cc R5 automaatblok is voorzien van een hydraulische spanner voor de distributieketting, zoals in onderstaande foto:
3 jaar geleden heb ik de ketting en spanner verieuwd omdat die wat rammelden. Oude ketting bleek inderdaad flink uitgelubberd. De rammel was toen flink minder, maar niet 100% weg. Het blok ligt nu uit de auto, dus ik wilde daar eigenlijk gelijk wat aan doen. Nou meen ik dat die hydraulische spanners wel vaker niet helemaal goed werken, zal ik er gewoon een mechanische met een veer in zetten? Misschien is het ook verholpen met dikkere olie (hogere oliedruk), maar dat vind ik eigenlijk symptoombestrijding.
het is niet zo gek dat het geluid niet 100% weg gaat na het vervangen van de ketting (en de spanner).
Immers de tandwielen zijn ook ingesleten op die verlengde ketting. Eigenlijk moet je samen met de ketting ook de kettingwielen vervangen. Het kettingwiel slijt doorgaans alleen aan de voorkantje van de tanden. Het omdraaien van de kettingwielen werkt danook, Je hebt dan weer een "nieuwe kant"van de tand waar de ketting aanloopt
Laat de hydraulische spanner er maar inzetten. Als het oliegaatje open is blijft die werken en de spanning blijft dezelfde zelfs bij slijtage van de kop.
RVIER schreef: Het kettingwiel slijt doorgaans alleen aan de voorkantje van de tanden. Het omdraaien van de kettingwielen werkt danook, Je hebt dan weer een "nieuwe kant"van de tand waar de ketting aanloopt
Jammer dat je dat niet gedaan hebt toen je de ketting verving, nu is deze waarschijnlijk weer meer versleten dan nodig was...
Tweety schreef:Jammer dat je dat niet gedaan hebt toen je de ketting verving, nu is deze waarschijnlijk weer meer versleten dan nodig was...
Bertje schreef:16-6-2013: De tandwielen heb ik trouwens niet vervangen, qua slijtage leek dit niet nodig en bovendien pasten mij vervangingsonderdelen niet. Het nokkenastandwiel had een andere uitsparing van de spie en het krukastandwiel was uitgerust met een soort naafje met schroefdraad binnenin, die lijkt mij een voorbereiding op het aanbrengen van een poulie (die er dus niet op zit).
Kom je nu mee
Ach ja, al doende leert men. Ik had dus het grote tandwiel kunnen omdraaien, maar die zal juiste de minste slijtage hebben gehad. En achteras had het kleine tandwiel misschien wel gepast, het distrbutiedeksel biedt vrij veel ruimte. Misschien dat ik de boel toch maar laat zitten, zijn er nog 1400cc mensen die hier ervaring mee hebben?
Ik heb hem ook ooit vervangen in een verlangen naar minder gerammel, maar het werd er naar mijn mening niet hoorbaar beter van. Aan ketting en de tandwielen heb ik me nooit gewaagd.