warme boel

Storing met onbekende oorzaak? Stel hier je vraag! Verder alles over het afstellen van de motor

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Leuverink

Bericht: # 18374Bericht Leuverink »

Nu moeten jullie me toch eens uitleggen, hoe ik de thermostaat in de slang doe. Dan weet ik het een keer zeker.
Moet de voeler (de pin) nu naar de radiateur wijzen of juist ondersom.
Ik had namelijk geen hitte probleem. Maar ik heb er ff een nieuwe slang opgezet (oude was aan het scheuren) en ik heb mn oude thermostaat (bijna nieuw)er weer ingedaan.
Nu brand mn lampie steeds. da vink nie fijn. zou ik hem er verkeerd om in hebben gedaan?
Ron

Bericht: # 18376Bericht Ron »

Kan.

Met het uitstekende deel van de radiateur af.
Als je daarbij bedenkt dat de bovenste radiateurslang de toevoer van warme koelvloeistof naar de radiateur is, en de onderste slang de koele vloeistof moet terugsturen naar het blok, moet je wel een goede plaatsing kunnen beredeneren.

De klep is het platte deel van de thermostaat. Het lange ding de "sensor".
Bedenk dat die sensor warm water moet voelen wil hij het klepje opendrukken.

Althans, zo interpreteer ik het, en de plaatjes in het boek zien er ook zo uit.
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 18377Bericht R4F6GTX Automaat »

Ik heb je een mailtje gestuurd met een fotootje van hoe het in de R4 bijbel staat. Foto's op het forum zetten is niet bedoeld voor mij, vandaar dat ik het ne gemaild hep.
:smile:
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Leuverink

Bericht: # 18384Bericht Leuverink »

Mooi bedankt.

Maar hoe krijg ik het dan weer iedere keer voor elkaar dat de motor te warm wordt.
Ik ga zo even kijken of de ventilator op tijd aan slaat. Kzal alle contactpuntjes even schoonmaken. De slangen even doorspoelen, en ik zet er om te proberen even een andere thermostaat in. Dan moet het toch een keer goed zijn.
Leuverink

Bericht: # 18385Bericht Leuverink »

he. ik heb het nog eens een keer gelezen en het plaatje bekeken. maar het uitstekende deel (de sensor), zeggen jullie, moet dus het water voelen die van het blok af komt naar de radiateur. Dus de sensor staat gericht naar het blok.
Op het plaatje zie ik het echter weer anders staan. Dat plaatje is toch de radiateur, wat ik daar zie. mr als ik nog eens kijk kan het ook best het blok zijn. daar wijst de sensor naar de radiateur. nu snap ik er nog geen kaas van.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Leuverink op 2003-04-24 09:01 ]</font>
Erik

Bericht: # 18395Bericht Erik »

Heb je je thermostaat gemeten! In een pan doen en langzaam verwarmen met thermometer erbij. Op ongeveer dacht uit mijn hoofd 84 graden moet hij open gaan. Het kan zijn dat dit het is scheelt je een hoop werk.
Rodeo is af
Ron

Bericht: # 18396Bericht Ron »

Testen kan nooit kwaad, al was hij bijna nieuw werd er gezegd.
Wordt je kachel ook warm? Als dat niet zo is dan moet je het zoeken in de werking van de pomp of de hoeveelheid koelvloeistof in het circuit, al dan niet voorzien van flinke bellen lucht of zo.
Heb je het systeem goed ontlucht?
Leuverink

Bericht: # 18412Bericht Leuverink »

Hitte probleem is verholpen. Ik heb hem even goed ontlucht en......

de thermostaat er even andersom in gedaan...foutje van de zaak. Hij doet ut weer perfecto
Folkert

Bericht: # 18444Bericht Folkert »

Mooi. En had nog niet eens tijd om wat tips te geven...
Plaats reactie