onwillig motorkapscharnier
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
onwillig motorkapscharnier
De vorige eigenaar heeft boutjes gebruikt in de motorkap scharnieren. Nu blijkt er één boutje te zijn gebroken. Ik dacht: die vervang ik even. Helaas niet even. In het vaste deel aan de motorkap zit de bout nog in, die krijg ik er met geen mogelijkheid meer uit. De boutkop inmiddels ook al afgebroken. Kloppen, tikken, slaan, WD40 van alles geprobeerd. uitboren lukt maar ten dele, kom er niet goed bij. Heb er aan gedacht om het boutje eruit te persen, maar hoe? Scharnier eraf boren lijkt nog de enige oplossing, al ie er eenmaal vanaf is is ie eenvoudig uit te boren. Dit idee bewaar ik tot het laatst.
Iemand nog suggesties?
Iemand nog suggesties?
4L 1965 , F4 1976, F6 1984
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: onwillig motorkapscharnier
Als ik goed begrijp zijn de splitpennen (asje van de scharnier)ooit vervangen door boutjes, en heb je daar problemen mee. Maar het onderste deel van de scharnier is ook vast gevezen met moertjes. op het onderste deel van de scharnier is een draadstuk gelast. deze draadstukken gaan door de voorste chassisbalk en zijn langs onder vast gevezen met moertjes. als het niet duidelijk is maak ik wel eens een foto.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: onwillig motorkapscharnier
Inderdaad zijn die met een draadstuk voorzien, die ik ook eraf heb gehaald en opnieuw heb opgelast met verse draad en bout en uiteraard ook nieuwe splitpen, waarbij er ook eentje vastgeroest was en uitgeboord.
Re: onwillig motorkapscharnier
@ Jeffrey
Pak volgende keer maar RVS draadeind
Ik gebruik overigens splitpennen in de scharnieren van de motorkap. Ook kan ik de verlichting met connectoren snel loskoppelen. De kap is er in 5 minuten vanaf.
@ voor als je geen lasapparaat hebt:
je kunt de onderste scharnier delen ook vastzetten met slotbouten. Je moet het gat dan wat vierkant uithalen. Slotbouten zijn plat genoeg om het scharnier voldoende te kunnen sluiten.
vr gr Fons
Pak volgende keer maar RVS draadeind
Ik gebruik overigens splitpennen in de scharnieren van de motorkap. Ook kan ik de verlichting met connectoren snel loskoppelen. De kap is er in 5 minuten vanaf.
@ voor als je geen lasapparaat hebt:
je kunt de onderste scharnier delen ook vastzetten met slotbouten. Je moet het gat dan wat vierkant uithalen. Slotbouten zijn plat genoeg om het scharnier voldoende te kunnen sluiten.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: onwillig motorkapscharnier
Duidelijk allemaal.
Dan zal ik het scharnier deel aan de motorkap maar gaan uitboren. Als scharnierpen ga ik voor zo'n ' haarspeld' , een borgpen, inderdaad is de motorkap er dan in een paar tellen vanaf.
Dan zal ik het scharnier deel aan de motorkap maar gaan uitboren. Als scharnierpen ga ik voor zo'n ' haarspeld' , een borgpen, inderdaad is de motorkap er dan in een paar tellen vanaf.
4L 1965 , F4 1976, F6 1984
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: onwillig motorkapscharnier
Een splitpen zoals bedoeld is geen haarspeld maar een stalen cilinder met een gleuf in
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: onwillig motorkapscharnier
Origineel zitten er spanstiften in:
Zoals marcGTL.BE ook al beschrijft.
Zoals marcGTL.BE ook al beschrijft.
Re: onwillig motorkapscharnier
Heb ook de bedrading van de verlichting met quick-release connectors en met de splitpennen, bedoel je zoiets, mag ik aannemen..,effe voor de duidelijkheid in dit topic.RVIER schreef:
Ik gebruik overigens splitpennen in de scharnieren van de motorkap. Ook kan ik de verlichting met connectoren snel loskoppelen. De kap is er in 5 minuten vanaf.
Re: onwillig motorkapscharnier
@ Jeffry
Ik gebruik gewone splitpennen waarvan je een deel ombuigt. Ik zal een foto maken
Ik gebruik gewone splitpennen waarvan je een deel ombuigt. Ik zal een foto maken
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: onwillig motorkapscharnier
Klus geklaard!
Scharnier eraf geboord, het restant van de afgebroken bout eruit geslagen (zat echt goed vast).
Daarna weer gelast, en de kap er weer terug op. Ik heb nu de 'haarspelden' zoals afgebeeld door Jeffrey gebruikt.
Scharnier eraf geboord, het restant van de afgebroken bout eruit geslagen (zat echt goed vast).
Daarna weer gelast, en de kap er weer terug op. Ik heb nu de 'haarspelden' zoals afgebeeld door Jeffrey gebruikt.
4L 1965 , F4 1976, F6 1984
Re: onwillig motorkapscharnier
Zijn die haarspelden niet aan de dunne kant? Daardoor rammelende motorkap? Of zijn die dingen robuuster dan de foto doet vermoeden?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: onwillig motorkapscharnier
Ik vraag me wel af hoe vaak je motorkap er dan af moet?
En wat voor snelle pit stops dat dan zijn want een moertje los halen is ook zo gebeurd.
En wat voor snelle pit stops dat dan zijn want een moertje los halen is ook zo gebeurd.
Re: onwillig motorkapscharnier
Bedoel je deze Fons:RVIER schreef:@ Jeffry
Ik gebruik gewone splitpennen waarvan je een deel ombuigt. Ik zal een foto maken
- marcGTL.BE
- Berichten: 659
- Lid geworden op: zo nov 03, 2013 10:44 pm
- Locatie: Vremde
- Contacteer:
Re: onwillig motorkapscharnier
Een andere benaming is een veeras. Het lijkt me toch beter om het terug origineel te maken andere oplossingen lijken mij niet zo stevig en een beetje rommelig. Zeker een borgpen , deze is gemaakt van zacht materiaal waardoor er vlugger speling komt in de scharnier. Eens er speling is gaat de slijtage vlugger. bij een spanstift komt er geen spelling, daarom gaan deze ook zo lang mee (30 jaar)plakjes schreef:Origineel zitten er spanstiften in:
Zoals marcGTL.BE ook al beschrijft.
Met een spanstift/veeras zijn er geen uitsteeksels aan het scharnier. Als er uitsteeksels zijn kunnen die het plaatwerk van het deksel of chassis beschadigen
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;