Even een update, we zijn een stukje verder.

De nokkenassen zijn gedemonteerd. Je ziet duidelijk het verschil tussen de oude (R4 en Oer 5) en de nieuwere Renaults (Super 5 en R9, R11, R18, etc). Op de onderste mis je het stuk waar je de Poulie voor dynamo en waterpomp op kan zetten.

Het Turboblok mist de laatste lagerschaal aan de Pouliekant. Deze kant zit afgedicht met een dekseltje, dat je er makkelijk uit ramt. Om de lagerschaal te monteren heb ik een draadeind gebruikt.

De andere kant tijdens het plaatsen van de lagerschaal. Dit komt precies aan omdat in de schaal oliekanaaltjes zitten, die op hun plek moeten vallen.

Het vliegwiel van de GT Turbo is te groot. Op de krukas past echter een vliegwiel van een R4 of Oer R5. Ik heb hier een GTL en een R5TX vliegwiel. Deze laatste heeft de Renix tanden er omheen zitten. Omdat ik de 123-ignition ga gebruiken heb ik de Renix-ontsteking niet nodig, dus ik denk dat ik ga voor het GTL-wieletje. De koppeling wordt ook de standaard 180mm van de R4 GTL. Ik zag op misterauto.nl dat deze ook geleverd wordt voor de R5 Alpine Turbo. Het lijkt me dat die dus iets hebben kan.

Even een spelingcheck, alles binnen de normen.

Voor de zekerheid een diagramcontrole. Uiteraard rekeninghoudend met de theoretische klepspeling. Ik wilde ook weten wat nu het werkelijke verschil is met een R5 Alpine Turbo diagram. Ik moet zeggen het komt aardig in de buurt. Doordat de uitlaatklep eerder dicht gaat dan bij de GT Turbo, kan dit bijdragen aan een Turbogat. Je wilt met een Turbo echter ook niet teveel overlap van je in- en uitlaat. Maar hopen voor het beste.

Het zijaanzicht van de distributie. Hier zie je ook de waterin- en -uitlaat die ik alvast gemaakt heb voor de remote waterpomp.

Het blok past niet zomaar, even wat overbodige uitsteeksels verwijderd.

Evenals aan de andere kant. Ik moet alleen nog de dynamosteun aan de bovenkant afzagen.

Na meer dan 10 paspogingen, zit het blok er perfect in. De stuurstang draait vrij en het blok schuurt niet meer tegen het schutbord aan. Ook is er net genoeg ruimte voor de olieretourleiding. Het blok zelf is nog niet klaar, maar ik wil eerst alles uitgemeten hebben. Ik heb de linkermotorsteun vervangen door een rechtermotorsteun. Vervolgens heb ik deze een ruime centimer laten zakken. In totaal komt de motor links nu circa 2 cm omhoog.

Wat ik nooit verwacht had is dat de motor te hoog komt. Door de uitstekende carburateur kan de motorkap niet meer dicht. Dit is even balen, want de 2 cm te hoog is precies de afstand van de verhoging motorsteun.

Via het clubcinq-forum heb ik een spruitstuk bemachtigd van een Super 5 monopointinjectie. Deze heb ik wat aangepast voor de GT Turbocarb. Nu kan ik 'm meteen een kwartslag draaien, hetgeen beter uitkomt qua slangen en kabels. De carb staat nu ruim 3 cm lager.
Wat ook opvalt is dat de carburateur scheef staat. Door deze een kwartslag te draaien, heeft de vlotter er iets minder last van. Ik ga eerst proberen of het problemen geeft, voordat ik aan een oplossing begin. Er zijn meer R4's met een GT Turboblok die schijnbaar zo rijden.

Tot zover ben ik tevreden met de proefopstelling. Het blok kan er weer uit om het af te monteren. Volgende keer meer.