Ik ben nieuw. Hellaas heb ik geen r4 auto maar wel een oude heftruck met een r4 motor ingebouwd. Dit kleine werkpaard is onmisbaar voor en heeft mij al heel goed geholpen. Tijden veranderen en nu is het moment daar dat ik hem moet helpen.
Het betreft een 810 motor waarbij de olie in een witte pudding is veranderd. koelvloeistof lekt in de olie ga ik van uit. Ik ging er van uit dat de koppakking zou lekken. Maar nu ik de kop gedemonteerd heb ben ik aan het twijfelen of dat het probleem wel is. Ik kan aan de pakking geen plek zien waar hij gelekt zou hebben, naar mijn idee heeft hij overal mooi aangesloten. Ik ga meteen wat foto's te maken en proberen te uploaden. Zie ik iets over het hoofd? Ik heb immers nog nooit een koppakking gezien....
Zal wel een lekkende voetpakking zijn dan... Heb je er in het loshalen van de cilinderkop trouwens aan gedacht de kop eerst te draaien voordat je hem lichtte? Anders heb je kans dat je een cilinderbus mee omhoog trekt en zo nog een voetpakking breekt....
Ik heb de kop inderdaad gedraaid voordat ik hem er af heb gehaald. De bussen lijken mij niet bewogen. Graag wil ik de foto's in het geheel plaatsen want nu zie je het niet compleet. enig idee hoe ik dit moet doen?
Zo te zien op je foto's heeft je pakking op diverse plekken gelekt.
Zaten alle bouten nog wel goed vast gedraaid?
Er zit namelijk verbrande olie in 1 van de cilinders en op andere plekken zit er roest op de aluminium randen van de pakking die om je cilinder zit.
Mijn vermoeden van een losse bout komt van het feit, dat je onderblok ook niet meer geheel olie vrij is.
Bij nader inzien vind ik ook dat de pakking wel erg nat is... Hoewel ik ook water terugzie op al je zuigers en in de koelkanalen van het onderblok. Neem aan dat je er niet aan gedacht hebt eerst koelvloeistof af te tappen alvorens het blok open te draaien? Dit geeft nu een vertekend beeld.
Ik ga mee met Sake en zou eerst eens een nieuwe koppakking proberen en kijken of het motortje nog blauwe rook maakt, zo niet is het probleem gefixt, dan moet je wel nog een paar keer olie verversen om die mayo eruit te krijgen..
Allemaal bedankt voor het meekijken! Dit geeft mij hoop!
Bij het losdraaien van de cilinderkopbouten had ik niet het idee dat er 1 of meer los zaten. Wel waren 4 bouten echt vies op de schroefdraad. Hellaas geen foto en inmiddels schoongemaakt.
Het klopt dat het onderblok niet olie vrij is. Beter gezegt is het enorm olie bezweet. Waar het precies vandaan kwam heb ik hellaas nooit kunnen vinden. Een beetje kwam van de aandraai moeten bij het klepdeksel maar ik denk niet alles. Ik vermoede voor de rest de koppakking maar na het openmaken ben ik gaan twijfelen.
Ik kreeg de aftapbout niet losgedraaid, de koelvloeistof heb ik dus niet uit het blok gehaald en inderdaad geeft dit nu een vertekend beeld wat betrefd het water in de zuigers.
Bij nader inzien wil ik eigenlijk toch de voetpakkingen ook meteen doen. Het zou toch echt jammer zijn als alles weer in elkaar zit het toch een voetpakking blijkt te zijn... en het dan weer allemaal uit elkaar moet.
Is het mogelijk die pakkingen te vervangen zonder het carter deksel en alle zuigerstangen los te maken? Dus met ingebouwde moter en van boven? Zou toch een hoop werk besparen.
Uit het boekje begrijp ik dat de carterdeksel los moet, zuigerstangen los van de krukas en dan de bussen inclusief zuiger naar boven trekken. Iemand ervaring? Waar moet ik speciaal nog op letten?
cavemouse schreef:Bij nader inzien wil ik eigenlijk toch de voetpakkingen ook meteen doen. Het zou toch echt jammer zijn als alles weer in elkaar zit het toch een voetpakking blijkt te zijn... en het dan weer allemaal uit elkaar moet.
Ik raad het je af. 't Is een hoop gedoe vergeleken met alleen ff de koppakking vervangen. Ik zou gewoon even alleen een nieuwe koppakking doen en kijken of 't probleem dan opgelost is. Niet vergeten de kopbouten na te trekken nadat de motor een keer goed op temperatuur is gekomen.
Het is een afweging tussen geld en tijd. Een nieuwe koppakking kost je 2 tientjes en een paar uur werk, dus lijkt mij het proberen waard als er goede kans is dat dat het probleem fixt.
En op welke vragen doel je, die betreffende wat er allemaal los moet voor het vervangen van de voetpakkingen? Kan ik je niet vertellen, ik heb het zelf nooit gedaan. Een nieuwe koppakking monteren wel: viewtopic.php?f=2&t=15340&start=120" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar als ik jou goed begrijp zegt het handboek dat de carterpan eraf moet. Hoewel er hier op het forum ook mensen zijn die het wel eens van bovenaf hebben gedaan (Leo oftwel Lordje meen ik, en ook Jandoe).
Ja die vragen bedoelde ik. Jouw topic had ik al eerder gevonden, mooi werk Hellaas kan ik niet de ervaring van (Leo oftwel Lordje meen ik, en ook Jandoe) vinden. Maar dat jij je herrinert dat zij het van bovenaf gedaan hebben geeft mij hoop.
Hopelijk kan iemand anders nog tips geven voor dit klusje
Het probleem als je de bussen langs boven los neemt zitten de zuigers in de weg.
Je kunt niet goed bij de onderste passing van de bus onderin het blok om schoon te maken.
en je hebt veel kans dat er koelvloeistof en andere rommel in het carter terecht komt.
maar deze even losnemen en schoon maken kan toch geen kwaad met zoveel majo.
het schoonmaken is het meeste werk.
voetpakking kan maar weinig lekken. Een alternatief van vervangen is om het blok droog te maken en om dan wat sterk verdunde verf bij de cilinderbusvoeten te gieten. Effe laten droge en nog een keer.
Ik denk dat dat probleem dan (als het er al was) is opgelost.