Pagina 1 van 3
rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 9:47 pm
door gerrit v
Ik zou een rembekrachtiging (uit bijvoorbeeld de Twingo) willen inbouwen.
Wat zijn de punten waarop gelet moet worden qua techniek, zo het al mogelijk is.
Omdat het e.e.a. moet worden ingebouwd in een kitcar, zijn er geen montageperikelen; de montageplaats kan eenvoudig worden aangepast. (polyester is geduldig

)
Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 10:37 pm
door Bertje
Heeft Jeffrey dan geen rembekrachtiging op zijn 1400 monopoint injectie?
De uitdaging lijkt mij om een rembekrachtiger te vinden die compact genoeg is om niet in conflict te komen met het spruitstuk. Of juist een die wat langer is, en effectief voor het spruitstuk pas begint. Verder moet je natuurlijk een vacuumaansluiting op je spruitstuk hebben, er zijn spruitstukken met een vacuumaansluiting voor de carburateur. Als je dan een carb hebt die zo'n aansluiting niet nodig heeft...
Is dit misschien een startpunt:
http://www.renault4.co.uk/gordini-brakes.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 10:56 pm
door jeffr4
Met een paar goede remschijven en afstelling moet ik zeggen, dat ook bij een vaartje van 150 km, de R4 heel goed remt, maar een twingo bekrachtiger past niet zomaar , wel van een R5.
De pedaaldruk is natuurlijk wel fors,hoort bij het autootje, maar niet anders dan wanneer ik b.v. 100 km rij
De link waarna je verwijst geeft aan dat er stand-alone rembekrachtigers zijn, die wordt bedient door de hoofdcylinder en die je overal kunt plaatsen, maar er zijn alleen single line te koop en die heb ik inderdaad ingebouwd , maar niet mijn R4.
Er is moeilijk aan een dual stand-alone te komen, maar ik heb een type gevonden , die en goed en betaalbaar is en die komt in mijnes.....als ik nog de tijd vind in de drukte met andere projecten
Hier de single line bevestigd aan de traverse :

Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 10:58 pm
door gerrit v
Bertje schreef:Heeft Jeffrey dan geen rembekrachtiging op zijn 1400 monopoint injectie?
De uitdaging lijkt mij om een rembekrachtiger te vinden die compact genoeg is om niet in conflict te komen met het spruitstuk. Of juist een die wat langer is, en effectief voor het spruitstuk pas begint. Verder moet je natuurlijk een vacuumaansluiting op je spruitstuk hebben, er zijn spruitstukken met een vacuumaansluiting voor de carburateur. Als je dan een carb hebt die zo'n aansluiting niet nodig heeft...
Is dit misschien een startpunt:
http://www.renault4.co.uk/gordini-brakes.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
zoals boven aangegeven, de montageplaats is niet echt een probleem, ruimte kan worden gevonden.
vacuum moet ook te vinden zijn... desnoods gaatje boren en een nette aansluiting fabrieken.
alleen... wat zijn de rem/hydraulische consequenties?
@ Jeffrey.
Hoe werkt de bediening van de stand alone bij de traverse?
Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 11:04 pm
door Tweety
Ik dacht dat het pedaal + servo + hoofdremcylinder een set vormde, waar dan ook de remklauwen en de remcylinders en begrenzer op afgestelt zijn. die Servo van die site gebruikt een servo die hydraulisch aangstuurt wordt, lijkt me ook wel wat. Je blijft met dat vacuum van het spruitstuk zitten, maar op m'n V66 (1100cc Cleon) zit een spruitstuk, waar volgens mij een solex 32mm op zit (horizontaal gemonteerd trouwens..) en daar zit uiteraard een vacuumslanggat (ofzo..) op. wat van alles bedient, koppeling, bergversnelling, motorrem en de remservo natuurlijk.
Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 11:07 pm
door Tweety
Ik zou trouwens eerder geneigt zijn om een onderdeel te fabrieken voor tussen de Carb en het spruitstuk met een buisje eraaan dan dat ik gaten zou gaan boren...

Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 11:16 pm
door gerrit v
vele wegen leiden naar Rome

Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 11:24 pm
door deutz
In mijn r4 heb ik een bekrachtiger van een r5 ingebouwd, gaat op het r4 pedaal, de remleidingen anders gebogen want de hfd rem cilinder komt iets verder van het schutbord af.
Mij 1400 had al een spruitstuk met een vacuumslang aansluiting, maar is ook zelf makkelijk te maken.
Een zeer positief resultaat!! remt als een speer!!
gr.Jan.
Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 11:29 pm
door gerrit v
geweldig... zijn die bekrachters nog nieuw te koop?
Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 11:33 pm
door marcGTL.BE
deutz schreef:In mijn r4 heb ik een bekrachtiger van een r5 ingebouwd
Van welke R5 ? (oer R5/R5) Dacht ergens gelezen te hebben dat het uit een oer R5 van een bepaalt type. Eventueel renaultnummer.
Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 11:44 pm
door marcGTL.BE
Bij de Twingo 1200 1993/1994 is een nossel met schroefdraad in het spruitstuk geboord voor de vacuüm (links op de inlaat)
Bij het spruitstuk van een R4 zijn ook plaatsen voorzien om boringen te doen (ook links maar dan boven aan)

Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: di aug 19, 2014 11:46 pm
door jeffr4
Zoals door mij ook aangegeven, past een rembekrachtiger van een R5.... TS uitvoering b.v. , echter nieuw kon ik er althans niet aankomen en was er gezien de injectie/ spruitstuk enz helemaal geen ruimte en heb ik zelfs de hoofdremcylinder iets gekanteld. Een dual stand alone booster is overal te plaatsen, nieuw en past altijd !
Ik zag trouwens, dat in Engeland ook een leverancier is , die het van dezelfde fabrikant afneemt als ik en hetzelfde merk en type,......wel een stuk duurder, die moet er natuurlijk aan verdienen
Ohja de werking van de dual is hetzelfde als een single line booster en zie hiervoor de link naar Malcolms site... Een goede werking, altijd passende simpele oplossing!
Anderzijds ook, al had ik de ruimte om bv. De R5 TS bekrachtigen te plaatsen, had ik toch voor deze nieuwe uitvoering gekozen.
Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: wo aug 20, 2014 11:42 am
door Okido
deutz schreef:In mijn r4 heb ik een bekrachtiger van een r5 ingebouwd, gaat op het r4 pedaal, de remleidingen anders gebogen want de hfd rem cilinder komt iets verder van het schutbord af.
Mij 1400 had al een spruitstuk met een vacuumslang aansluiting, maar is ook zelf makkelijk te maken.
Een zeer positief resultaat!! remt als een speer!!
gr.Jan.
In mijn vorige Rodeo had ik ook een bekrachtiger van een R5 TS of Alpine (Dat weet ik niet meer), maar in combinatie met een Alpine motor. Toen ik de motor vervangen had door een 1100 Cleon was er geen ruimte meer vanwege het spruitstuk. Heb jij misschien een fotootje, Jan?
Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: wo aug 20, 2014 1:41 pm
door dick holtrop
ik heb laatst een servo brake van een Mini ingebouwd. vrij simpel.
remt alleen op de voorwielen.
achter hoeft eigenlijk ook niet want door het ventiel doen de achterwielen toch niet echt mee.
zoekterm
remote brake servo op ebay.uk
ik meende in totaal 100 euro incl shipping
Re: rembekrachtiging.
Geplaatst: wo aug 20, 2014 2:05 pm
door jeffr4
dick holtrop schreef:ik heb laatst een servo brake van een Mini ingebouwd.
Dat zal dan ook een stand alone , single line zijn van Mini, dezelfde als b.v. de Lockheed en die je op het schutbord kunt monteren en .......geen dual.
Dan wordt die van jou ook bediend door een uitgang van de hoofdremcylinder..
Ik heb het nog steeds niet ingebouwd, omdat ik het bij het remmen niet zo mis, ik meen zelfs dat de remdruk zelf op de schijven en zuigers niet echt veel meer is, alleen dat de pedaaldruk minder wordt...M.a.w. Je hoeft niet zo hard met je maat 46 op de pedaal te drukken....