Oliedrukmeter (motorperikelen)
Geplaatst: di jul 08, 2014 7:10 pm
Beste mensen,
Wie van jullie heeft er ervaring met een oliedrukmeter, ik wil graag checken of mijn oliepomp voldoende druk levert.
Vanwege het volgende probleem:
Ik heb sinds kort wat ellende met mijn motor. Een tijdje geleden kreeg ik op de snelweg ineens een wat sissend geluid, daarna wat een brullend geluid. De motor klinkt sindsdien wat luider, maar dat kan mijn verbeelding zijn. Wel was ik op dat moment vermogen kwijt. Temperatuur en olie lampjes gingen branden, waarna ik maar even langs de kant ben gaan staan. Koelvloeistofniveau was laag, maar er zat nog vloeistof in het expansievat, uiteraard meteen ook bijgevuld (ik verlies ook op de één of andere manier koelvloeistof). Oliepijl zou goed moeten zijn, maar dat kon ik niet meten omdat ik niet tijd had om te wachten tot het allemaal weer in de carterpan zat. Heb er toch maar even wat bij in gegooid voor de zekerheid.
Toen ik eenmaal tijd had toch maar even gaan kijken. Ten eerste bleek dat ik bij de laatste keer sleutelen vergeten was het luchtfilter weer in het filterhuis te stoppen. Ik heb dus tijdelijk even zonder filter gereden. Carburateur ook schoon gemaakt, leek toch niet vies, wel nu weer mijn vermogen terug.
Sinds dit voorval loopt de auto gelijk bij starten redelijk maar daarna toch behoorlijk slechter dan het altijd was (liep als een zonnetje). Als ie eenmaal wat warm is loopt hij echter best mooi en rustig en ik heb ook al mijn vermogen wel. Als hij echter eenmaal echt lekker warm is (als in na een redelijk tijdje rijden) begint ie te stotteren bij stationair toerental (tussen schakelen in en bij het stoplicht bijvoorbeeld), hij blijft net lopen. Wat gekker is, is dat vanaf dan ook het temperatuur- en olielampje gaan branden, soms niet permanent brandend maar meeflikkerend met het stotterende toerental. Zodra ik gas geeft gaan de lampjes weer uit. Op de snelweg maakt de auto nu rond iets sneller dan 120 km/h een brullend geluid als ik het gas enigszins los laat, maar wanneer ik optrek (ook rond die snelheid), krijg ik gewoon de monotone dreun die ik gewend ben.
Bijkomstigheid is een vreemde piep in het blok, het lijken niet de v-snaren te zijn. Ik heb beide snaren los gehad maar de waterpomp draait mooi en de dynamo ook, al zit er wat ruimte op het lager van de dynamo. Ik heb nu een nieuw lager gehaald om die te vervangen (moet sowieso en wellicht is dat de oorzaak van het geluid).
Ik begrijp er werkelijk vrij weinig van. Het zou een stukke (versleten) oliepomp kunnen zijn, omdat de lampjes uit gaan zodra ik gas geef. Toch vind ik het gek dat ze dan pas gaan branden als de motor goed warm is. Het zou echter wel een verklaring voor het brullen kunnen zijn en wellicht komt de piep ook uit de oliepomp. Ik heb een andere sensor, om uit te kunnen sluiten dat het simpelweg een stukke sensor is, maar aangezien die soms wel brandt en soms niet, durf ik er geen conclusies aan te verbinden als de nieuwe sensor niet gaat branden.
Misschien kan het ook een verstopt oliefilter zijn, maar ik las net op het forum dat er een bypass is voor als je oliefilter is verstopt en dat de oliepomp daarom altijd genoeg olie moet kunnen aanzuigen
Ik zou liefst de oliedruk nu kunnen meten om er achter te komen of de oliepomp stuk is, vóór ik dingen ga vervangen, omdat ik dan ook weet dat de motor misschien tijdelijk niet genoeg smering heeft gehad en wellicht schade heeft opgelopen.
Suggesties en tips, verhalen over soortgelijke ervaringen, zijn welkom. Als er iemand is die ervaring heeft met oliedrukmeters in de R4, dan hoor ik graag je verhalen. Ook ben ik zeer benieuwd als iemand weet waar ik zo'n oliemeter kan halen of er eentje heeft (die op de plek van de sensor past).
Rutger.
Wie van jullie heeft er ervaring met een oliedrukmeter, ik wil graag checken of mijn oliepomp voldoende druk levert.
Vanwege het volgende probleem:
Ik heb sinds kort wat ellende met mijn motor. Een tijdje geleden kreeg ik op de snelweg ineens een wat sissend geluid, daarna wat een brullend geluid. De motor klinkt sindsdien wat luider, maar dat kan mijn verbeelding zijn. Wel was ik op dat moment vermogen kwijt. Temperatuur en olie lampjes gingen branden, waarna ik maar even langs de kant ben gaan staan. Koelvloeistofniveau was laag, maar er zat nog vloeistof in het expansievat, uiteraard meteen ook bijgevuld (ik verlies ook op de één of andere manier koelvloeistof). Oliepijl zou goed moeten zijn, maar dat kon ik niet meten omdat ik niet tijd had om te wachten tot het allemaal weer in de carterpan zat. Heb er toch maar even wat bij in gegooid voor de zekerheid.
Toen ik eenmaal tijd had toch maar even gaan kijken. Ten eerste bleek dat ik bij de laatste keer sleutelen vergeten was het luchtfilter weer in het filterhuis te stoppen. Ik heb dus tijdelijk even zonder filter gereden. Carburateur ook schoon gemaakt, leek toch niet vies, wel nu weer mijn vermogen terug.
Sinds dit voorval loopt de auto gelijk bij starten redelijk maar daarna toch behoorlijk slechter dan het altijd was (liep als een zonnetje). Als ie eenmaal wat warm is loopt hij echter best mooi en rustig en ik heb ook al mijn vermogen wel. Als hij echter eenmaal echt lekker warm is (als in na een redelijk tijdje rijden) begint ie te stotteren bij stationair toerental (tussen schakelen in en bij het stoplicht bijvoorbeeld), hij blijft net lopen. Wat gekker is, is dat vanaf dan ook het temperatuur- en olielampje gaan branden, soms niet permanent brandend maar meeflikkerend met het stotterende toerental. Zodra ik gas geeft gaan de lampjes weer uit. Op de snelweg maakt de auto nu rond iets sneller dan 120 km/h een brullend geluid als ik het gas enigszins los laat, maar wanneer ik optrek (ook rond die snelheid), krijg ik gewoon de monotone dreun die ik gewend ben.
Bijkomstigheid is een vreemde piep in het blok, het lijken niet de v-snaren te zijn. Ik heb beide snaren los gehad maar de waterpomp draait mooi en de dynamo ook, al zit er wat ruimte op het lager van de dynamo. Ik heb nu een nieuw lager gehaald om die te vervangen (moet sowieso en wellicht is dat de oorzaak van het geluid).
Ik begrijp er werkelijk vrij weinig van. Het zou een stukke (versleten) oliepomp kunnen zijn, omdat de lampjes uit gaan zodra ik gas geef. Toch vind ik het gek dat ze dan pas gaan branden als de motor goed warm is. Het zou echter wel een verklaring voor het brullen kunnen zijn en wellicht komt de piep ook uit de oliepomp. Ik heb een andere sensor, om uit te kunnen sluiten dat het simpelweg een stukke sensor is, maar aangezien die soms wel brandt en soms niet, durf ik er geen conclusies aan te verbinden als de nieuwe sensor niet gaat branden.
Misschien kan het ook een verstopt oliefilter zijn, maar ik las net op het forum dat er een bypass is voor als je oliefilter is verstopt en dat de oliepomp daarom altijd genoeg olie moet kunnen aanzuigen
Ik zou liefst de oliedruk nu kunnen meten om er achter te komen of de oliepomp stuk is, vóór ik dingen ga vervangen, omdat ik dan ook weet dat de motor misschien tijdelijk niet genoeg smering heeft gehad en wellicht schade heeft opgelopen.
Suggesties en tips, verhalen over soortgelijke ervaringen, zijn welkom. Als er iemand is die ervaring heeft met oliedrukmeters in de R4, dan hoor ik graag je verhalen. Ook ben ik zeer benieuwd als iemand weet waar ik zo'n oliemeter kan halen of er eentje heeft (die op de plek van de sensor past).
Rutger.