Oliedrukmeter (motorperikelen)

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Rutger-peer

Oliedrukmeter (motorperikelen)

Bericht: # 151076Bericht Rutger-peer »

Beste mensen,

Wie van jullie heeft er ervaring met een oliedrukmeter, ik wil graag checken of mijn oliepomp voldoende druk levert.

Vanwege het volgende probleem:

Ik heb sinds kort wat ellende met mijn motor. Een tijdje geleden kreeg ik op de snelweg ineens een wat sissend geluid, daarna wat een brullend geluid. De motor klinkt sindsdien wat luider, maar dat kan mijn verbeelding zijn. Wel was ik op dat moment vermogen kwijt. Temperatuur en olie lampjes gingen branden, waarna ik maar even langs de kant ben gaan staan. Koelvloeistofniveau was laag, maar er zat nog vloeistof in het expansievat, uiteraard meteen ook bijgevuld (ik verlies ook op de één of andere manier koelvloeistof). Oliepijl zou goed moeten zijn, maar dat kon ik niet meten omdat ik niet tijd had om te wachten tot het allemaal weer in de carterpan zat. Heb er toch maar even wat bij in gegooid voor de zekerheid.

Toen ik eenmaal tijd had toch maar even gaan kijken. Ten eerste bleek dat ik bij de laatste keer sleutelen vergeten was het luchtfilter weer in het filterhuis te stoppen. Ik heb dus tijdelijk even zonder filter gereden. Carburateur ook schoon gemaakt, leek toch niet vies, wel nu weer mijn vermogen terug.

Sinds dit voorval loopt de auto gelijk bij starten redelijk maar daarna toch behoorlijk slechter dan het altijd was (liep als een zonnetje). Als ie eenmaal wat warm is loopt hij echter best mooi en rustig en ik heb ook al mijn vermogen wel. Als hij echter eenmaal echt lekker warm is (als in na een redelijk tijdje rijden) begint ie te stotteren bij stationair toerental (tussen schakelen in en bij het stoplicht bijvoorbeeld), hij blijft net lopen. Wat gekker is, is dat vanaf dan ook het temperatuur- en olielampje gaan branden, soms niet permanent brandend maar meeflikkerend met het stotterende toerental. Zodra ik gas geeft gaan de lampjes weer uit. Op de snelweg maakt de auto nu rond iets sneller dan 120 km/h een brullend geluid als ik het gas enigszins los laat, maar wanneer ik optrek (ook rond die snelheid), krijg ik gewoon de monotone dreun die ik gewend ben.

Bijkomstigheid is een vreemde piep in het blok, het lijken niet de v-snaren te zijn. Ik heb beide snaren los gehad maar de waterpomp draait mooi en de dynamo ook, al zit er wat ruimte op het lager van de dynamo. Ik heb nu een nieuw lager gehaald om die te vervangen (moet sowieso en wellicht is dat de oorzaak van het geluid).

Ik begrijp er werkelijk vrij weinig van. Het zou een stukke (versleten) oliepomp kunnen zijn, omdat de lampjes uit gaan zodra ik gas geef. Toch vind ik het gek dat ze dan pas gaan branden als de motor goed warm is. Het zou echter wel een verklaring voor het brullen kunnen zijn en wellicht komt de piep ook uit de oliepomp. Ik heb een andere sensor, om uit te kunnen sluiten dat het simpelweg een stukke sensor is, maar aangezien die soms wel brandt en soms niet, durf ik er geen conclusies aan te verbinden als de nieuwe sensor niet gaat branden.

Misschien kan het ook een verstopt oliefilter zijn, maar ik las net op het forum dat er een bypass is voor als je oliefilter is verstopt en dat de oliepomp daarom altijd genoeg olie moet kunnen aanzuigen

Ik zou liefst de oliedruk nu kunnen meten om er achter te komen of de oliepomp stuk is, vóór ik dingen ga vervangen, omdat ik dan ook weet dat de motor misschien tijdelijk niet genoeg smering heeft gehad en wellicht schade heeft opgelopen.

Suggesties en tips, verhalen over soortgelijke ervaringen, zijn welkom. Als er iemand is die ervaring heeft met oliedrukmeters in de R4, dan hoor ik graag je verhalen. Ook ben ik zeer benieuwd als iemand weet waar ik zo'n oliemeter kan halen of er eentje heeft (die op de plek van de sensor past).

Rutger.
Renault 4 GTL 1984 geel/oranje (341B).
deutz

Re: Oliedrukmeter (motorperikelen)

Bericht: # 151082Bericht deutz »

Hallo Rutger, het zwaar brommen of brullen kan zijn dat je luchtfilter resoneert, dus het onderdeksel
bromt/ resoneert tegen het bovendeksel.
Het beste kun je de oliedruk meten met een mechanische meter, oftewel een meter waarvan een slangetje
op een hulpstukje zit dat je in de plaats van de oliedrukzender monteert.
Het oliedruklampje is in combinatie met het temp. lampje, dat zendertje gaat nog wel eens stuk!
Ik heb er 3 stuk gehad in een paar maanden tijd, nu gaat het met de laatste alweer prima, geen
problemen meer.
Dat is dat zendertje links achteraan op de cil.kop.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Mausje75

Bericht: # 151083Bericht Mausje75 »

Welke olie zit er in je motor?
Mocht dit bij 15 of 10W40 zijn, kan het zijn, dat bij een warme motor de olie te dun wordt, waardoor je sensor een "drukverlies" meet. Hoe warmer de motor, hoe dunner je olie wordt.
Start je auto eens, en verwijder je kleppen deksel... ( en pak een doek ;) ) zolang de olie omhoog blijft spetteren vanuit je kleppen, is er oliedruk.

Van teveel olie wordt je blok ook niet happy..

Hard geluid/stotteren: heb je ergens een (lucht) lek? Bevriest je carb? ( voetpakking ) Misschien Vaporlock? ( luchtbellen in je benzineleiding bij hete motor)

Carterontluchting eens schoongemaakt? ( sludge )

Zomaar even wat ideeën...
Quot homines, tot sententiae

84`er R4 GTL... 50 tinten rood
85`er Witte VW Kever
Rutger-peer

Bericht: # 151084Bericht Rutger-peer »

Hee Mausje, bedankt voor de tips. Er zit 15W40 in, zal eens kijken of de olie omhoog komt idd, kan het nog steeds wel zijn dat er te weinig omhoog komt natuurlijk, waardoor er niet genoeg smering is. T kan zijn dat de slijtage nu gewoon te groot is in de oliepomp, waardoor er niet meer genoeg druk komt voor de sensor bij stationair, in dat geval zou je ook zeggen dat ie al langere tijd niet genoeg smering heeft gehad. Maar goed, maar één manier om daar achter te komen en dat is meten.

Het stotteren lijkt inderdaad op valse lucht, maar is het toch echt niet geloof ik, heb vaker met dát bijltje gehakt in het verleden. Vaporlock is wel iets waar ik ook al aan heb gedacht inderdaad, maar vind het apart dat ik daar dan nu zo abrupt ineens last van zou hebben.

Carterontluching is wel iets waar ik zeker even naar kan kijken ja!
Tweety

Bericht: # 151085Bericht Tweety »

te weinig Olie-druk zou volgens mij eerder een soort ratelen moeten zijn, is je spruitstuk pakking nog ok, dat geeft grommen.... en kan ook doorgeslagen zijn naar de inlaat toe. de sensor lampjes zouden ook op kortsluiting kunnen wijzen, of een kapotte regelaar van de dynamo. Het Olie lampje licht eigenlijk aleen bij heel weing olie op, of als de motor niet loopt (alsof ie afgeslagen is.) (ehh)
Voormalig Steunpunt NO

Bericht: # 151086Bericht Voormalig Steunpunt NO »

Rutger,

Kijk ook nog eens goed naar je oliepeil.
Zeker omdat je koelvloeistof verliest moest ik aan mijn ervaring met de 1e 1400 motor in Guppie denken.
Ik moest ook telkens koelvloeistof bijvullen en op de Duitse autobaan gingen ook de rode lampen branden van olie en temperatuur, viel het vermogen weg en stond ik na veel witte rook met een vastgelopen motor aan de kant met een enorme witte yoghurt sludge door de hele motorruimte.
Een mengsel van koelvloeistof en olie had zijn schurende werk gedaan op de lagerschalen van het blok.
Het is maar een tip, voor hetzelfde geld is het bij jou veel minder verontrustend

Succes en groet
Harry
Rudolf2

Bericht: # 151088Bericht Rudolf2 »

En kijk ook even of die drie slangetjes tussen carburateur en kleppendeksel alledrie nog vast zitten.

Rudolf
Rutger-peer

Bericht: # 151094Bericht Rutger-peer »

Bedankt allemaal voor de tips, ik ga eerst de oliedruk meten, dan weet ik in ieder geval of de oliepomp stuk is of niet. Als dat niet zo is weet ik in ieder geval dat de rest van de mankementen daar niet uit voort komt. Indien wel, dan maakt het ook niet meer uit want dan moet er een ander blok in.
Rutger-peer

Bericht: # 151337Bericht Rutger-peer »

Okee,

Voor mensen met dezelfde problemen, een beschrijving van mijn bevindingen.

Ik heb een oliedrukmeter van Weber tools gekocht via marktplaats, kostte 23 euro met 7 euro verzendkosten maakt dat 30 euro.

Ten eerste stond er bij dat er een 14 mm adapter bij zat. Dit bleek echter een NPT (national pipe thread) adapter te zijn. Deze draad is conisch en wordt gebruikt voor het afdichten van pijpen waar vloeistof doorheen loopt. De spoed was "19", wat betekent: 19 gangen per inch. Had ik dus niets aan.

Ik heb bij een hydroliekboer een ander uiteinde (met de juiste m14x1.5 draad) op de slang laten persen, kostte 5 euro.

Het monteren van de slang is verschrikkelijk klotenwerk. Met veel moeite krijg je hem wel in het gat van de oliedruksensor maar aandraaien is onmogelijk omdat je nergens een sleutel kwijt kun. Je zou een ringsleutel moeten hebben met een heel lange dwarsarm (die bocht in normale ringsleutels) en die vóór het monteren om de slang doen of er een stuk uit slijpen zoals bij een remnippelsleutel.

Ik heb uiteindelijk het oliefilter verwijderd en de meter toen gemonteerd, daarna een nieuw filter geplaatst (als die maar weer los wil als ik de meter er weer tussenuit wil).

De eerste meting was toen het oude filter er nog op zat; ik had de slang er slechts "handvast" op kunnen draaien maar ik dacht: ik probeer het toch. Deze meting wees ongeveer 0,8-1,00 bar aan bij stationair toerental. Bij flink gas geven liep dit op tot maximaal 2,5 bar. De slang zat echter niet genoeg vast gedraaid dus er liep aardig wat olie bij de aansluiting langs.

Bij de tweede meting had ik het oliefilter eerst verwijderd om de aansluiting goed vast te kunnen draaien en uiteraard daarna het nieuwe filter gemonteerd. Dit resulteerde in een meting waarbij stationair 1,00 bar werd geleverd en op goed gas 3,5 bar.

De waarden in Kluwer zijn:

Stationair: min. 0,7 bar
Bij 4000 toeren: max 3,5 bar

De oliepomp doet nu dus zijn werk prima.

Er bleek wel veel te veel olie in het blok te zitten, wat uiteraard ook niet bevorderlijk is. Door de lekkage en wat gekke geluiden op de snelweg plus olielampjes die flikkerden heb ik een tijdje terug voor de zekerheid op de gok wat extra olie in het blok gegooid (geen tijd om te wachten tot alles in het carter terug was gelopen en te peilen), dat was dus klaarblijkelijk te veel. Later gaf het peilen een paar keer een te hoog niveau maar na de stok een paar keer schoon maken was het niveau wél goed. Aparte zaken want er bleek nu wel degelijk te veel olie in te zitten. Hoop dat dat verder niet teveel problemen heeft veroorzaakt.

Het enige waar ik nog over nadenk is of het oude oliefilter wellicht verstopt is geweest en de oliepomp daardoor niet genoeg olie rond kon pompen. In dat geval kan het zo geweest zijn dat met het oude filter de smering in het blok wel degelijk ontoereikend is geweest. Ik las echter ergens dat er een bypass open gaat als het filter verstopt is, weet iemand dit te bevestigen?
Tweety

Bericht: # 151340Bericht Tweety »

wacht ff hoor, maar als je door onvoldoende olie-circulatie te weinig smering zou hebben gehad, dan ging dit vooral om alles wat boven de kop zit (tuimelaars en klepveren ed.) heb je bij het kleppen stellen dan eventueel hele grote afwijkingen geconstateerd, kleppen die te strak of te los zitten of zaten ? Ook vroeg ik me af of je gegrom nu weg is ? en heoveel toeren draait je motor stationair ? en wel weer mooi of nog steeds onregelmatig ? zo ja, dan is misschien toch je spruitstukpakking de boosdoener (als de kleppen netjes zijn gesteld !)
Rutger-peer

Bericht: # 151342Bericht Rutger-peer »

Hee Tweety,

Ben nog niet met de kleppen in de weer geweest. De motor loopt nogsteeds niet mooi, soms wel, soms niet. Hij "tikt" wel wat.

Ik ga vandaag met de kleppen bezig. Gegrom weet ik niet want dat gebeurde vooral rond de 120 km/h en dat heb ik er nog niet weer mee gereden.

Mocht hij na het kleppenstellen niet mooi lopen, dan ga ik dan eens naar de spruitstukpakking kijken
Rutger-peer

Bericht: # 151345Bericht Rutger-peer »

Met warme motor neemt de oliedruk flink af overigens, meer richting de 0,3 of 0,4 en maximaal 3 bar.
deutz

Bericht: # 151347Bericht deutz »

Lage oliedruk stationair: iets dikkere motor olie gebruiken bv 20w50, het stationaire toerental
naar ong. 900/1000 omw/min afstellen.
gr.Jan.
Rutger-peer

Bericht: # 151352Bericht Rutger-peer »

Jan, bedankt voor de tip!

Ik ben vandaag aan het kleppen stellen gegaan...

Klepwaarden varieerden van .30 tot .60, waar het respectievelijk .20 en .15 moeten zijn voor de uitlaat- en inlaatkleppen. Auto loopt een stuk beter maar maakt wat een gek geluid nu.

Een vriend van me die ook met auto's sleutelt zegt dat ie op 3 poten loopt (beetje een pulserend geluid uit de uitlaat). Ik ga nu eerst even eten en zal dan gaan kijken of inderdaad 1 bougie niet meekomt.
deutz

Bericht: # 151353Bericht deutz »

Als hij sinds het kleppen stellen op 3 cil. loopt heb je een klep te strak staan....................!!
gr.Jan.
Plaats reactie