nieuwe zuigers: pijlen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

nieuwe zuigers: pijlen

Bericht: # 150683Bericht SimonF »

Goedenmiddag!

Vlak voor de voetbal losbarst nog even een puzzeltje...
in mijn viertje (GTL) ben ik de motor aan het opfrissen. De zuigers en bussen zijn vervangen door de lokale revisieboer, maar nu zit ik met het volgende:
- In Haynes staat dat alle pijlen op de zuigers richting het vliegwiel moeten wijzen.
- Op de zuigers wijzen er echter drie pijlen naar de ene zijkant, en eentje naar de andere zijkant...

Nu lijkt het me dat alle pijlen sowieso dezelfde kant op wijzen moeten. Maar welke zijkant zou dat dan moeten zijn?

Iemand enig idee?

Groet,

Simon
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: nieuwe zuigers: pijlen

Bericht: # 150688Bericht Tweety »

Als het niet de kant van het vliegwiel is dan zal het toch de kant van het spruitstuk wezen (normaal wel tenminste...) en tja in geval van een cross-flow, normaal gesproken de kant van de uitlaat... maar dit is geen cross flow toch ? laat maar.
Gebruikersavatar
Okido
Berichten: 946
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 10:09 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: nieuwe zuigers: pijlen

Bericht: # 150692Bericht Okido »

Beste Simon,

Ik zou hier niet mee gaan rijden. De pijl heeft als functie de zuiger goed om in de cilinder te plaatsen. Een zuiger heeft zijn as nooit helemaal in het midden. Dat zorgt ervoor dat de juiste zijde van de zuigerveren tegen de cilinderwand wordt gedrukt. Als er 1 (of 3) verkeerd zitten geeft dat krassen of op z'n minst overmatige slijtage.

Welke kant je moet hebben, kan je waarschijnlijk zien door de oude zuigers te vergelijken en te kijken naar de opening van de zuigerveren.

Groetjes, Ido van der Gragt
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: nieuwe zuigers: pijlen

Bericht: # 150698Bericht Tweety »

Helamaal mee eens, de zuigers zijn niet rondom even zwaar, maw dan zou je motor uit balans zijn, ook kan het zijn dat de opening van de zuigerveren dan bij de uitlaatklep komt te zitten, en dat is waar die nou niet moet zijn. :D
G12
Berichten: 131
Lid geworden op: zo mar 19, 2006 2:01 pm
Locatie: overijssel

Re: nieuwe zuigers: pijlen

Bericht: # 150722Bericht G12 »

het heeft niet met de openingen van de zuigerveren te maken, maar alles met de draairichting van de motor de zuigerpen staat iets uit het midden van de zuiger dit hoort zo bij de renault motoren uit die tijd maar aan welke kant de kortste afstand hoort te zijn moet je echt even een werkplaats boek raadplegen.
4 GTL 1992, 5 L 1984
SimonF
Berichten: 41
Lid geworden op: di mei 22, 2012 5:28 pm
Locatie: Nieuw-Vennep

Re: nieuwe zuigers: pijlen

Bericht: # 150725Bericht SimonF »

Ai, daar was ik al een beetje bang voor.
Komend weekend haal ik de boel weer uit elkaar om te kijken of ik er wijs door kan worden.

Bedankt voor deze toelichtingen!
Plaats reactie