Pagina 1 van 2

Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: di jun 10, 2014 3:01 pm
door Ardéchoise
Mijn autootje had een 845cc motor. Deze is vervangen door een 1000cc motor. Nu las ik in de handleiding dat dit laatste type de super-variant van benzine moet hebben. Dat heb ik er vandaag dan ook ingegooid. Heb ik de juiste beslissing genomen?


edit: motortype is C1CC7/08 een 956cc als ik het goed heb? Maar ik kan nergens vinden wat daar voor benzine in moet.

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: di jun 10, 2014 3:35 pm
door elfje4tl
Hoi,
in mijn autootje met 1100 en nog wat cc gooi ik altijd gewone euro 95. Al vier jaar loopt mijn auto daar prima op. :D

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: di jun 10, 2014 3:49 pm
door Ardéchoise
Dat klinkt hoopgevend ;) toch wil ik het zeker weten. Ik ben erachter dat ik een C1C motor heb met 956cc. Volgens mij komt deze uit een savanne uit 1986, maar dit type staat niet de handleiding genoemd.

Hoeveel invloed heeft normaal vs super?

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: di jun 10, 2014 5:27 pm
door elfje4tl
Ik zag dat je motortje een beetje gekrompen was ondertussen :wink: . Ik heb even nagekeken, volgens de boekjes zou ik ook superbenzine moeten tanken, maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Even afwachten wat de dames/heren experts ervan zeggen...

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: di jun 10, 2014 7:59 pm
door R4F6GTX Automaat
Ardéchoise schreef: Hoeveel invloed heeft normaal vs super?
Mijn ervaring is dat alleen te merken aan je portemonee; ik rij altijd op normaal (Euro95) (of op LPG)

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: di jun 10, 2014 8:50 pm
door marcGTL.BE
Enkel de motor van de GTL (688) was bedoeld om op superbenzine te rijden.(van de C1CC7/08 / 956cc heb ik geen gegevens)De rest kan op normale-benzine. Echter de vergelijking tussen 98 en 95 versus super en normale benzine klopt niet meer. Zo zou een 688 motor ook op 95 kunnen. De nieuwe benzine's zouden een grotere ontstekingstijdstip vervroeging moeten hebben tegenover vroeger (ergens hier op het forum gelezen) Binnenkort ga ik overschakelen. In het begin was ik overgestapt naar 98 omdat het prettiger reed. (toen de motor nog niet juist was afgesteld, 0 vervroeging)

Dus eigenlijk kan alles op euro 95 als de ontsteking goed staat.

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: wo jun 11, 2014 9:41 am
door Okido
Het hangt niet zo zeer af van de cilinderinhoud of zelfs niet van het motortype, maar vooral van de cilinderkop. De hoogte van de kop bepaalt de compressie. Ik meen dat de compressie bij jouw type 8.3 is en daarmee uitgerust voor normale benzine (95). Je kan het opzoeken met het exacte nummer, want er zijn ook C1C ofwel 689 motoren met een compressie boven de 9.0, deze zijn wat sportiever en bedoeld voor de super (98) benzine.

Het is wat achterhaald, zoals hiervoor al juist beschreven, dus tank gerust 95 benzine. De verkrijgbaarheid van 98 laat sowieso te wensen over. Als de motor goed loopt en niet pingelt, is er niets aan de hand.

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: di jun 24, 2014 6:42 pm
door Ardéchoise
Dank voor alle toelichting, weer het één en ander geleerd (nw). Bij okido's post gaat het mis, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen. Compressie? Cilinderkop? Voor mij is dat nog even abacadabra (maar ik ga me erin verdiepen hoor!). Waar kan ik de compressie vinden per motortype?

Overigens heb ik nu wel een probleem met de motor: ik dacht eigenlijk aan een brandstoftoevoerprobleempje, omdat hij erg schokkerig reed zo af en toe en best heftig ook. Alsof de brandstoftoevoer niet goed is, maar zou het toch hierdoor kunnen komen?

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: di jun 24, 2014 10:06 pm
door Tweety
't zal de ontsteking wel zijn, maar zonder stroboscoop afstellen blijft behelpen, ik zie dat je in Arnhem woont, ben je al 's in Doorwerth geweest :lol:

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: di jun 24, 2014 10:40 pm
door Ardéchoise
Jazeker, mooi plekkie! Ik zou er graag langskomen, maar zoals het er nu naar uitziet, kom ik niet ver in mijn R4 :evil:

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: wo jul 02, 2014 10:31 am
door Ardéchoise
Nog even een schopje omhoog: voor de vakantie in Frankrijk heb ik een vraag. Daar is 95 vaak met 10% ethanol, maar is vrijwel overal ook 98 (zonder ethanol) te verkrijgen. Wat is de beste keuze dan? 98 zeker?

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: wo jul 02, 2014 11:54 am
door Bertje
Ik heb de gok eens gewaagd en mijn wagentje rijdt ook prima op dat 10% ethanol spul.

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: wo jul 02, 2014 12:56 pm
door Rudolf2
Sluit ik me volledig bij aan.
alleen de opmerkingen in de bladen volgend is het een goed idee om bij terugkomst een tank gewone 95 erachteraan te tanken (om van de restjes zo her en der af te komen).
Volgens Duitse bladen is het verbruik van de E10 een paar procent hoger dan met 95, en is het spul niet genoeg goedkoper om dat meerverbruik te compenseren, dus rijdt je per kilometer duurder.
Maar omdat de duurste benzine in Nederland verkocht wordt, kan het daarbuiten alleen maar meevallen...

Rudolf

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: wo jul 02, 2014 1:17 pm
door Ardéchoise
Aha, ik stelde deze vraag, omdat deanwb waarschuwt dat 10% vd auto's dit niet aankan. Op dit forum las ik iets over aantasting van rubberen delen door ethanol. Zou 98 dan toch niet veiliger zijn?

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Geplaatst: wo jul 02, 2014 2:47 pm
door Bertje
Vast wel...