Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Ardéchoise

Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Bericht: # 150470Bericht Ardéchoise »

Mijn autootje had een 845cc motor. Deze is vervangen door een 1000cc motor. Nu las ik in de handleiding dat dit laatste type de super-variant van benzine moet hebben. Dat heb ik er vandaag dan ook ingegooid. Heb ik de juiste beslissing genomen?

edit: motortype is C1CC7/08 een 956cc als ik het goed heb? Maar ik kan nergens vinden wat daar voor benzine in moet.
Laatst gewijzigd door Ardéchoise op di jun 10, 2014 3:47 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
elfje4tl

Re: Een verschrikkelijk blonde vraag over benzine

Bericht: # 150473Bericht elfje4tl »

Hoi,
in mijn autootje met 1100 en nog wat cc gooi ik altijd gewone euro 95. Al vier jaar loopt mijn auto daar prima op. :D
My Little Tanky + Comme ci, Comme ça
Ardéchoise

Bericht: # 150474Bericht Ardéchoise »

Dat klinkt hoopgevend ;) toch wil ik het zeker weten. Ik ben erachter dat ik een C1C motor heb met 956cc. Volgens mij komt deze uit een savanne uit 1986, maar dit type staat niet de handleiding genoemd.

Hoeveel invloed heeft normaal vs super?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
elfje4tl

Bericht: # 150476Bericht elfje4tl »

Ik zag dat je motortje een beetje gekrompen was ondertussen :wink: . Ik heb even nagekeken, volgens de boekjes zou ik ook superbenzine moeten tanken, maar dat heb ik nog nooit gedaan.
Even afwachten wat de dames/heren experts ervan zeggen...
My Little Tanky + Comme ci, Comme ça
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 150480Bericht R4F6GTX Automaat »

Ardéchoise schreef: Hoeveel invloed heeft normaal vs super?
Mijn ervaring is dat alleen te merken aan je portemonee; ik rij altijd op normaal (Euro95) (of op LPG)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
marcGTL.BE
Contacteer:

Bericht: # 150481Bericht marcGTL.BE »

Enkel de motor van de GTL (688) was bedoeld om op superbenzine te rijden.(van de C1CC7/08 / 956cc heb ik geen gegevens)De rest kan op normale-benzine. Echter de vergelijking tussen 98 en 95 versus super en normale benzine klopt niet meer. Zo zou een 688 motor ook op 95 kunnen. De nieuwe benzine's zouden een grotere ontstekingstijdstip vervroeging moeten hebben tegenover vroeger (ergens hier op het forum gelezen) Binnenkort ga ik overschakelen. In het begin was ik overgestapt naar 98 omdat het prettiger reed. (toen de motor nog niet juist was afgesteld, 0 vervroeging)

Dus eigenlijk kan alles op euro 95 als de ontsteking goed staat.
car syteem style JP4 FROG 1989
Clan R4 GTL. 1989 .
R4F4 COMBI me aangeboden als schroot. 1984
Renault Dauphine 1958
Estafette 1974
campforts@live.be
https://www.facebook.com/R4.GTL" onclick="window.open(this.href);return false;
Okido
Contacteer:

Bericht: # 150494Bericht Okido »

Het hangt niet zo zeer af van de cilinderinhoud of zelfs niet van het motortype, maar vooral van de cilinderkop. De hoogte van de kop bepaalt de compressie. Ik meen dat de compressie bij jouw type 8.3 is en daarmee uitgerust voor normale benzine (95). Je kan het opzoeken met het exacte nummer, want er zijn ook C1C ofwel 689 motoren met een compressie boven de 9.0, deze zijn wat sportiever en bedoeld voor de super (98) benzine.

Het is wat achterhaald, zoals hiervoor al juist beschreven, dus tank gerust 95 benzine. De verkrijgbaarheid van 98 laat sowieso te wensen over. Als de motor goed loopt en niet pingelt, is er niets aan de hand.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Ardéchoise

Bericht: # 150710Bericht Ardéchoise »

Dank voor alle toelichting, weer het één en ander geleerd (nw). Bij okido's post gaat het mis, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen. Compressie? Cilinderkop? Voor mij is dat nog even abacadabra (maar ik ga me erin verdiepen hoor!). Waar kan ik de compressie vinden per motortype?

Overigens heb ik nu wel een probleem met de motor: ik dacht eigenlijk aan een brandstoftoevoerprobleempje, omdat hij erg schokkerig reed zo af en toe en best heftig ook. Alsof de brandstoftoevoer niet goed is, maar zou het toch hierdoor kunnen komen?
Tweety

Bericht: # 150717Bericht Tweety »

't zal de ontsteking wel zijn, maar zonder stroboscoop afstellen blijft behelpen, ik zie dat je in Arnhem woont, ben je al 's in Doorwerth geweest :lol:
Ardéchoise

Bericht: # 150720Bericht Ardéchoise »

Jazeker, mooi plekkie! Ik zou er graag langskomen, maar zoals het er nu naar uitziet, kom ik niet ver in mijn R4 :evil:
Ardéchoise

Bericht: # 150891Bericht Ardéchoise »

Nog even een schopje omhoog: voor de vakantie in Frankrijk heb ik een vraag. Daar is 95 vaak met 10% ethanol, maar is vrijwel overal ook 98 (zonder ethanol) te verkrijgen. Wat is de beste keuze dan? 98 zeker?
Bertje

Bericht: # 150894Bericht Bertje »

Ik heb de gok eens gewaagd en mijn wagentje rijdt ook prima op dat 10% ethanol spul.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Rudolf2

Bericht: # 150904Bericht Rudolf2 »

Sluit ik me volledig bij aan.
alleen de opmerkingen in de bladen volgend is het een goed idee om bij terugkomst een tank gewone 95 erachteraan te tanken (om van de restjes zo her en der af te komen).
Volgens Duitse bladen is het verbruik van de E10 een paar procent hoger dan met 95, en is het spul niet genoeg goedkoper om dat meerverbruik te compenseren, dus rijdt je per kilometer duurder.
Maar omdat de duurste benzine in Nederland verkocht wordt, kan het daarbuiten alleen maar meevallen...

Rudolf
Ardéchoise

Bericht: # 150910Bericht Ardéchoise »

Aha, ik stelde deze vraag, omdat deanwb waarschuwt dat 10% vd auto's dit niet aankan. Op dit forum las ik iets over aantasting van rubberen delen door ethanol. Zou 98 dan toch niet veiliger zijn?
Bertje

Bericht: # 150912Bericht Bertje »

Vast wel...
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Plaats reactie