Ik ben nu een kleine maand in het bezit van mijn R4, maar er moet natuurlijk direct aan geklust worden
Nu ben ik een n00b op dat gebied, en wil ik heel graag een (goed) boek hebben, zodat ik zelf aan de slag kan. Welke raden jullie me aan voor een tl uit 1984? Verder zit ik nu met electraprobleempjes (niet werkende claxon n benzinemeter) en zou het fijn zijn als er ergens een schema te vinden was. Heeft iemand dat toevallig?
edit: benzinemeter doet t wel, er moest gewoon getankt worden
Laatst gewijzigd door Ardéchoise op di jun 10, 2014 2:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Net nog even gekeken: mistlamp achter en claxon werken niet. Contacten mistlamp lijken in orde, zekeringen zijn doorgemeten, ook in orde. Ik ga dadelijk nog even kijken of de claxon zelf kapot is of dat het toch aan de stroom ligt.
met de multimeter nog eens gekeken aan de kant de (het?) claxon: gevalletje corrossie. Ik ga de boel eens goed schoonmaken een dezer dagen. De claxon doet het op 12 volt namelijk prima, ben ik achter gekomen
Ik ben nog steeds benieuwd naar goede handboeken. Moet ik een Haynes bestellen? Of Kluwer?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Ik zou Haynes én Kluwer nemen. Het één vult het ander prima aan. Over 't algemeen niet moeilijk te verkrijgen. Marktplaats / eBay of (oldtimer-)beurs bijvoorbeeld.
Ah kijk, ik dacht dat het echt twee verschillende boeken waren! Fijn om te weten, want dan ga ik denk ik toch liever voor kluwer. De MP-vondst is helaas alweer weg.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
bij electrische problemen in eerste instatie altijd uitgaan van afzonderlijke problemen. Mistlamp krijgt spanning van het (linker-) achterlicht en maakt dan aarde via de schakelaar. je zal iet van een testlampje of een heuse testpen moeten hebben anders is het echt giswerk. zet de lichten aan en de mistamp en kijk of er spanning of aarde is.
Tweety: dankjewel voor je toelichting! Mijn achterlichten doen het allebei maar bij de mistlamp gaat het mis. Ik geloof dat ik nu snap wat ik met een multimeter kan doen, dus dit moet goed komen. kwam er vandaag ook achter dat het linker stadslichtje voor ook niet werkte. Het houdt je wel bezig zo'n auto
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Ardéchoise schreef:hanz, ja die had ik gespot! Merci
Kwam er vandaag ook achter dat het linker stadslichtje voor ook niet werkte. Het houdt je wel bezig zo'n auto
Als het daarbij blijft komt je er heel goed vanaf...
helaas... ontstekingsprobleempje of brandstoftoevoer... maar dat staat in mijn andere topic. Meteen zoiets waar ik als beginner niet zie waar ik beginnen moet, al helemaal niet zonder boek.
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Je andere probleem is misschien wat lastiger, maar de bedradingsschema's staan hier,
plus een testpan schema (je kan 470 Ohm weerstandjes gebruiken) helaas de oude versie van het schema...
wacht ff de nieuwe versie er ook bij nu... hoop ik https://www.sendspace.com/file/u7rg2r" onclick="window.open(this.href);return false;
O, dankjewel! Dit is heel handig om erbij te hebben. Maar een testpen? Is dat hetzelfde als een spanningszoeker? Ik heb voor mijn claxonprobleempje de multimeter gebruik.. heeft een testpen voordelen?
Trotse eigenaresse van een rode Renault 4 TL uit 1984, nu met 956cc motor i.p.v. de originele 845cc.
Voor mijn gevoel is de multimeter altijd de betere oplossing: je kan er meer verschillende dingen mee meten, maar je moet iets meer van elektriciteit weten.
Ach een multimeter heb ik 't jaren mee gedaan, totdat ik een keer een richtingaanwijzer probleem had en iemand met een testpen aan kwam zetten, toen heb ik er zelf 1-tje gemaakt, en ik kan problemen er sneller mee oplossen, staat ergens spanning op ? maak ik goeie aarde ? en als ik het 1 of het ander erop zet, doet 't 't dan wel ?