Pagina 1 van 2

ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: zo nov 24, 2013 11:42 am
door Eelco
Goedemorgen,

Ik vroeg me af;

Hoe moeilijk is het om een R4 om te bouwen van 6 naar 12 volt?
Draadboom vervangen vermoed ik...maar ook diverse motorcomponenten?

Alvast bedankt.

Grt

Eelco

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: zo nov 24, 2013 11:49 am
door 4f4ts
Op zich is het niet moeilijk Je moet startmotor dynamo regelaar en alle lampjes vernieuwen Naar 12 v Heb dit paar keer gedaan en gaat heel goed met de kabelboom En de kachel motor niet vergeten anders draait deze kort heel hard.

Als je de weerstand en kabel dikte meet van 6v en 12v is dit gelijk .

http://www.leclassics.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: zo nov 24, 2013 11:59 am
door Eelco
Dankjewel!

Dat valt idd reuze mee.kabelboom was mijn grootste zorg.

Ik ga straks naar een 68er kijken nl.

Word vervolgd!

Grt.

Eelco

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: zo nov 24, 2013 7:58 pm
door Rudolf2
En de ruitenwissermotor dan?

Rudolf

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: zo nov 24, 2013 8:50 pm
door Hanz
En de bobine

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: zo nov 24, 2013 9:06 pm
door Eelco
is het belangrijk nog uit welk bouwjaar deze 12v onderdelen moeten komen? en zou ik gelijk kunnen wisselen tussen gelijkstroom en wisselstroom?

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: zo nov 24, 2013 9:18 pm
door 4f4ts
Wel onderdelen zoeken tot 1976 dan krijg je ook ander model dynamo en ruitenwissermotor

Anders past de helft niet

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: ma nov 25, 2013 11:09 am
door Eelco
Ah, dat is een belangrijke, bedankt!

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: ma nov 25, 2013 12:34 pm
door Bertje
Dikte van de kabeltjes in de kabelboom zou inderdaad niks uit moeten maken, bij hogere spanning krijg je lagere stroom (bij zelfde vermogen), en de stroom bepaald hoe dik de kabels moeten zijn.

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: ma nov 25, 2013 1:57 pm
door Hanz
Bertje schreef:bij hogere spanning krijg je lagere stroom (bij zelfde vermogen)
Geldt V = I * R niet meer? (ik kan me wel voorstellen dat de weerstand van die 12V-dingen groter is)

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: ma nov 25, 2013 2:02 pm
door Tweety
Hanz schreef:
Bertje schreef:bij hogere spanning krijg je lagere stroom (bij zelfde vermogen)
Geldt V = I * R niet meer? (ik kan me wel voorstellen dat de weerstand van die 12V-dingen groter is)
dat wel maar P=V * I dan ben ik met Bertje eens, bovendien de R van de kabels blijft gelijk, dus ook de spannings afname, wat procentueel zelfs een halvering betekent bij opwaardering naar 12v maw, bij een lager voltage heb je eerder dikkere kabels nodig dan andersom. De Accu had nog niemand genoemt, en ik wil ook meedoen.. :lol:

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: ma nov 25, 2013 3:05 pm
door Eelco
Top zo'n forum waar iedereen meedenkt! (groen)

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: ma nov 25, 2013 3:29 pm
door Hanz
Tweety schreef:dat wel maar P=V * I dan ben ik met Bertje eens, bovendien de R van de kabels blijft gelijk, dus ook de spannings afname, wat procentueel zelfs een halvering betekent bij opwaardering naar 12v maw, bij een lager voltage heb je eerder dikkere kabels nodig dan andersom. De Accu had nog niemand genoemt, en ik wil ook meedoen.. :lol:
Denk dat dan vooral de vraag is wat het vermogen van een 12V dynamo is in vergelijking met een 6V dynamo. Tenslotte bepaalt de dynamo tijdens het rijden het electrisch vermogen toch? Tijdens het starten is dat natuurlijk anders.

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: ma nov 25, 2013 3:58 pm
door Bertje
Dat lijkt me eigenlijk niet relevant. Zolang dynamo en accu matchen (dus beiden uit een 12V R4) zal het goed gaan. Sluit je hier de originele (12V) verbruikers op aan, dan moet ook dat gewoon werken.

Re: ombouw 6V naar 12 v

Geplaatst: ma nov 25, 2013 4:13 pm
door Hanz
Ik denk dat het wel zou kunnen uitmaken. Uiteraard moeten dynamo en accu matchen. Maar met P = V * I bepaalt niet alleen V de I maar ook P. Met een tweemaal zo groot vermogen is I hetzelfde bij gehalveerde V dus dat zal waarschijnlijk wel goed gaan.