Pagina 1 van 2
achteras verwijderen
Geplaatst: ma okt 28, 2013 2:02 pm
door dirkoosterhoff
Ik vroeg mij af of het mogelijk is de gehele achteras inclusief torsiestaven te verwijderen zonder dat eerst de torsieveren gedemonteerd hoeven te worden.
Dit ten einde de silentblocs te vervangen.
Is er iemand die dat al eens gedaan heeft en wat is dan de volgorde van werken.
Groet,
Dirk
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: ma okt 28, 2013 3:25 pm
door Okido
Je hoeft geen torsiestaven los te halen, dat kan je beter doen als de as los ligt en de spanning eraf is.
Gewoon de bouten aan de binnenste balken loshalen en aan de buitenste balken losschroeven.
En natuurlijk de remleidingen losmaken.
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: ma okt 28, 2013 4:23 pm
door dirkoosterhoff
O.k.maar waar blijft de spanning dan die er nu op staat?
Of is er voldoende spanning af als de wagen helemaal is opgekrikt met de wielen er af?(en schokbrekers los)
Het is dus niet zo dat als je de bouten gaat losdraaien de boel naar beneden klapt?
Ik ben meestal nogal huiverig voor die torsiestaven
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: ma okt 28, 2013 4:25 pm
door R4F6GTX Automaat
Waarom moet die as eraf?
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: ma okt 28, 2013 5:01 pm
door dick holtrop
als je de silencbloks verwijderd goed even markeren hoe ze er op zaten! even malletje maken
zodat ze weer met de zelfde hoek er op komen!
groet dick
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: ma okt 28, 2013 7:43 pm
door dirkoosterhoff
Paul, hij moet er af om de rubbers in de zwingarm bevestiging te vernieuwen.
Ik wil eigenlijk maar 1 ding weten namelijk of ik de gehele as inclusief torsiestaven los kan bouten zonder dat deze door de spanning in elkaar klapt.
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: ma okt 28, 2013 8:42 pm
door Okido
Ja.
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: ma okt 28, 2013 10:15 pm
door dirkoosterhoff
O.K, bedankt!
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: di okt 29, 2013 1:25 am
door R4F6GTX Automaat
O, ik vernieuw altijd de rubbers zonder de as eraf te halen...

Re: achteras verwijderen
Geplaatst: di okt 29, 2013 9:07 am
door dirkoosterhoff
Vertel,hoe doe je dat want dat zou de klus wel een stuk eenvoudiger maken.
Ben wel benieuwd hoe je dan de zwingarmbevestiging er af haalt zonder de as er af te halen.
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: di okt 29, 2013 10:26 am
door R4F6GTX Automaat
Gewoon de ouwe eraf slijpen en de nieuwe erop zetten, draaiend, na eerst heel goed schoon gemaakt te hebben plus goed in te vetten (met grafiet). Wiel op de grond of liever een 'special tool' gemaakt op de plek van de schokbreker om het uit te draaien tot normale wielhoogte, zodat het wiel zelf niet in de weg zit. Het blijft een rot-karwei maar het gaat goed.
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: di okt 29, 2013 10:50 pm
door Tweety
Of met een deel van de zij-balk vervangen, welk topic was 't ook weer Paul dat we 't erover hadden..
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: zo nov 03, 2013 5:39 pm
door dirkoosterhoff
Nog even voor de zekerheid omdat ik door het lezen van diverse beschrijvingen van het verwijderen van de achteras in verwarring ben geraakt.
Het demonteren van de jongere types viertjes schijnt anders te gaan omdat die nauwelijks voorspanning op de torsiestaven hebben terwijl de oudere types zoals ik die heb (auto is van 71) dat wel hebben.
Kan ik dan alsnog de boel gewoon los bouten,gehele as inclusief torsiestaven weghalen,de nieuwe swingarm bevestiging monteren en de as weer terug plaatsen?
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: zo nov 03, 2013 6:34 pm
door R4F6GTX Automaat
Als jij die as er in zijn geheel af wilt halen moet je dat doen. Mij lijkt het niet nodig...
Re: achteras verwijderen
Geplaatst: zo nov 03, 2013 7:47 pm
door dirkoosterhoff
Ja maar dat was niet mijn vraag.
Ik heb van diverse mensen begrepen dat het niet mogelijk is om de swingarm bevestiging te vernieuwen zonder de as er af te halen.( tenzij je inderdaad de oude aan gort slijpt maar hoe monteer je dan de nieuwe?)
Daarnaast heeft het ook voordelen om de hele as er af te halen want dan kan deze gelijk eens grondig schoon gemaakt worden en opnieuw in de lak gezet worden.
Ook het schoonmaken en eventueel opnieuw behandelen van de balken en onderkant van de auto is op die manier een stuk makkelijker.
Iemand dus nog een antwoord op mijn vorige vraag?