Uitlaat TL en GTL verwisselen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

BVDP

Uitlaat TL en GTL verwisselen

Bericht: # 141651Bericht BVDP »

Ik overweeg om de uitlaat van mijn TL te vervangen door een van een GTL, met de uitlaatdemper dus achteraan in plaats van onder het linkse voorspatbord. De bedoeling is om het onder het voorspatbord wat minder warm te maken door er een hittescherm te monteren en dat lukt gemakkelijker met een buis dan met een uitlaatpot eronder. De warmte die vrijkomt zal ook minder zijn met een buis dan bij een uitlaatpot.
Ik weet het, origineel staat aan gegeven dat er op de uitlaatpot van een TL een hittescherm zit maar ik heb het nog nooit gezien.
Mijn vraag. Heeft er iemand ervaring met een gewisseld uitlaatsysteem? Maakt het wat uit op een of andere manier. Ik bedoel dan naar lawaai of vermogen. Dat ik op de jaarlijkse keuring niet steevast meer moet aanduiden waar de uitlaat kan gemeten worden had ik zelf al verzonnnen :wink: .

groeten, Bart
Bertje

Re: Uitlaat TL en GTL verwisselen

Bericht: # 141654Bericht Bertje »

De meningen verschillen over of de knalpot onder het voorspatbord meer of minder roestproblemen geeft. Onder het spatbord vangt de knalpot opspattend water van het wiel, onder de wagen opspattend water van de auto als geheel. Of binnenscherm en spatbord harder gaan roest of juist beter drogen door de nabijheid van een hete knalpot is ook de vraag. Of het veel scheelt in vermogen weet ik niet, Renault had beide configuraties op de markt. Het valt of staat denk ik met welke motor je hebt; de uitlaatpijp van een 850 is dunner, dus daar kun je meen ik niet zomaar een GTL-pot aan hangen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Tweety

Bericht: # 141656Bericht Tweety »

Als je achterklep maar goed sluit ! bij de Gtl van m'n moeder werden de uitlaatgassen altijd naar binnen gezogen via de achterklep daar had je bij zo'n zijwaardse uitlaat nooit last van... (uhm)
harbourseal
Contacteer:

Bericht: # 141658Bericht harbourseal »

Het hitte schild zit gemonteerd als onderdeel van he binnenscherm. Dus bij mijn weten geen losse plaatjes. Op de uitlaat. Je kunt ook zelf iets fabrieken van staalplaat.

Tweety heeft gelijk dat je wel heel zeker moet zijn van een goede afdichting van je achterliep.
F6 1985, Turquoise Safari 1977 (project)
Twingo Benetton 1996
WiND Cycleworks No 59 special allroader met Rohloff speedhub

Witte Aygo X voor mijn vrouw
BVDP

Bericht: # 141660Bericht BVDP »

Bijkomende info. Ik overweeg de ombouw vooral omdat ik binnenschermen van Lokari wil monteren. Het lijkt me beter met een knalpot achteraan. Als ik goed ben ingelicht komt het binnenscherm anders rond de knalpot te zitten als ie daar zit en dat lijkt me niet echt ideaal. Beter is dan een knalpot achteraan zodat het binnenscherm mooi het geheel afsluit en nog wat als hittescherm dienst doet ook.
Ik ben bezig om bij Lokari uit te zoeken welk binnenscherm ze precies aanbieden.
groeten, Bart
Bertje

Bericht: # 141696Bericht Bertje »

Als dat je plan is ben je eruit, zou ik zeggen. Dan moet je wel naar een knalpot onder de auto, toch? Blijft de vraag of je daar de juiste pijpen voor kunt vinden (als je inderdaad nog een 850 cc in je TL hebt liggen).
herman.r4

Bericht: # 141698Bericht herman.r4 »

Zijn binnenschermen nog nieuw tekoop gr/herman.
BVDP

Bericht: # 141702Bericht BVDP »

herman.r4 schreef:Zijn binnenschermen nog nieuw tekoop gr/herman.
Herman, het gaat om binnenschermen van Lokari, niet om de gewone binnenschermen. Een beetje verwarrend inderdaad. Deze worden in de wielkasten gemonteerd om opspattend vuil en water tegen te houden.
Mijn contact bij Lokari ging navragen wat ze precies aanbieden. De kans is reeel dat het setje net voor een knalpot onder het voorste spatbord is gemaakt.
Zit er zoveel verschil in de uitlaatbochten van een 1100 en 850 cc? Kan iemand daar wat meer over vertellen?

groeten, Bart
R4F6GTX Automaat

Bericht: # 141704Bericht R4F6GTX Automaat »

De dikte van de pijp is iets anders maar het is wel te doen, als je een beetje handig bent
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Raoul

Bericht: # 141777Bericht Raoul »

Hallo bart,

De site van lokari is: http://www.lokari.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor een renault 4 is het volgende opgegeven: Voor: 1115 / 1512
Achter: 1513 / 1514

Hoe het echter zit met de uitlaat dat weet ik niet, maar het moet toch mogelijk zijn.
Bij de eerste GTL uitvoeringen zat de pot nog onder het voorspatbord; maar bij de latere uitvoeringen zat de knalpot achteraan en is er onder het voorspatbord enkel een buis die past op het stuk dat van de uitlaatcollector komt .

Dat is mijn opinie en ik denk dat ik niet verkeerd zit.

Groetjes,

Raoul
BVDP

Bericht: # 141820Bericht BVDP »

vandaag reactie gehad van Lokari. :
'The standard inner fender is for the R4 with exhaust system. There is a cut
in the fenderliner, where the exhaust is going through. If you have the
other version, we could order it for you without the hole.'

Beide uitvoeringen kunnen dus geleverd worden.

groeten, Bart
plakjes

Bericht: # 141823Bericht plakjes »

Als er geen demper onder het spatbord zit moet er toch nog steeds een gat zitten voor de uitlaatpijp????
lokari schreef:The standard inner fender is for the R4 with exhaust system.
If you have the other version, we could order it for you without the hole.
Ze doen hier net alsof je een r4 hebt zonder uitlaat :D :-?
Bertje

Bericht: # 141827Bericht Bertje »

Zou flink schelen qua verbruik 8)

Kennelijk snijden ze het gat voor de pijp er na productie pas in.
BVDP

Bericht: # 145794Bericht BVDP »

De uitlaat is ondertussen gewijzigd in een exemplaar met uitlaatpot achteraan. Het is gewoon te monteren; aan de uitlaat moet niets gewijzigd worden. Enkel achteraan moet er een ophangpunt bijkomen. Stelt eigenlijk niets voor.
Deze week ook de Lokarischermen binnen gekregen zonder uitsparing voor de uitlaatpot onder het linkervoorwiel. Nu nog monteren dus.

groeten, Bart
BVDP

Bericht: # 146736Bericht BVDP »

Ik heb ondertussen de Lokari-schermen geplaatst. De achterste schermen passen prima en zaten er op een half uurtje in.
De voorste is een ander verhaal. Ik heb eerst zitten passen en meten om te zien hoe ze er in konden maar kwam er niet uit. Hier op het forum wat raad gevraagd via PB maar daar kreeg ik alleen maar een bevestiging dat de vorm niet past. Ook aan de vertegenwoordiger in Belgie raad gevraagd en als antwoord van Lokari foto's gekregen van ingebouwde schermen in een R4 Rally. Daar was echter duidelijk op te zien dat de schermen ook aangepast zijn. Niet goed dus van Lokari (ehh)
Ik heb dan een uurtje of zes bezig geweest met het uitzoeken hoe het wel kan. De meegeleverde beugels heb ik vooraan niet gebruikt omdat er dan gaten in het chassis moeten geboord worden en ik daar niet aan wilde. Ik heb beugles gemaakt die in de gaatjes passen die al voorzien zijn. Aan de linkse kant zit in één van die gaatjes de ophangrubber voor de uitlaat. Het is nu zo gemonteerd dat rijwind nog vlot boven en achter de Lokari-schermen kan. Ben er best tevreden over. Als iemand er wat foto's en maten van wil stuur je maar een PB.
Met Lokari via de vertegenwoordiger nog wat gecommuniceerd over de slechte pasvorm (die ook uit hun foto's blijkt dus). Enkel de vraag gekregen om een mal te maken zodat zij hun schermen kunnen aanpassen. Ik heb echter geen zin om alles hiervoor terug te demonteren en dus een vriendelijke uitnodiging terug gestuurd dat ze dat zelf ff mogen komen doen :wink: .Misschien is het wat voor het forum hier op een sleuteldag of zo. De schermen lijken voor de rest prima te voldoen aan waar ze voor dienen. De uitlaatpijp zit netjes onder het scherm dat dus ook als hitteschild dienst doet.

groeten, Bart
Plaats reactie