Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Gisteren heb ik bij een R4 de fusees vervangen. Daar zaten grote trommelremmen op, dus die heb ik maar gelijk overgezet, leek me beter dan de kleine maat trommels die erop zaten. Ik heb alleen het idee dat ik nu ook de handremkabels moet vervangen, klopt het dat die iets langer zijn bij grote trommels?
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
ha Bertje,
volgens het onderdelenboek (tot 1980) zijn op de F4 (R2106) en F6 (R2370) dezelfde handremkabels (voor) gemonteerd en die zouden hetzelfde moeten zijn als van de GTL (R1128)
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat er fout gaat? De trommeldiameter is 28 mm groter en de kabels liggen normaal met een grote boog ?? daar zit toch wel een beetje ruimte in.
vr gr Fons
volgens het onderdelenboek (tot 1980) zijn op de F4 (R2106) en F6 (R2370) dezelfde handremkabels (voor) gemonteerd en die zouden hetzelfde moeten zijn als van de GTL (R1128)
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat er fout gaat? De trommeldiameter is 28 mm groter en de kabels liggen normaal met een grote boog ?? daar zit toch wel een beetje ruimte in.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Het is eerder dat ik vermoed dat de BINNENkabel misschien wat langer moet zijn; bij grotere trommels heeft de binnenkabel aan de binnenkant van de ankerplaat namelijk net wat meer afstand te overbruggen. Het lijkt erop dat het mechaniek bij het scharnierpunt onder de motorkap al op z'n minst strak staat, dus daar valt geen extra afstand meer te winnen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Kan ik hieruit afleiden dat de F6 in den beginne grote trommels (ipv schijven) had en de F4 kleine trommels? Ergo, dat voor grote en kleine trommels dezelfde kabels werden gebruikt?RVIER schreef: volgens het onderdelenboek (tot 1980) zijn op de F4 (R2106) en F6 (R2370) dezelfde handremkabels (voor) gemonteerd en die zouden hetzelfde moeten zijn als van de GTL (R1128)
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Ter aanvulling: het gaat over een R4 (zonder L, TL of GTL) uit 1984.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Stond er niet gewoon altijd wat achter...? Hoe dan ook nog even voor de duidelijkheid, de kabels zijn volgens jouw te kort..? of te lang...? bij te lange kabels druk je een extra busje op de kabels (bij de hefboom) bij te korte haal je het halve maantje er bij de hefbomm tussenuit... het kan zijn dat de slag van de kabels ietsje anders was. Je zou om het zeker te weten een keer bij Renault binnen kunnen wandelen, met het typenr. van de wagen en in hun computer de info opvragen onder het mom van ik wil nieuwe kabels ofzo....Bertje schreef:Ter aanvulling: het gaat over een R4 (zonder L, TL of GTL) uit 1984.
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Ik zal eens kijken of er nog ruimte te winnen is met dat "halve maantje" waar je het over hebt. Wat ik tot nu toe zag is dat de kabels inhaken op een halfrond onderdeel (da's jouw "maantje" denk ik) dat iets kan draaien (zodat beide kabels even strak komen). Dit onderdeel heeft een rij gaatjes voor het asje waar het op gemonteerd zit, dit zit in het gaatje waardoor de kabels op z'n minst strak staan en dan nog lijken ze te kort. Ik zal de remtrommel er nog eens af halen en het hefboompje daar indrukken, misschien dat ik de boel onder de motorkap dan toch weer kan inhaken.Bertje schreef:Het is eerder dat ik vermoed dat de BINNENkabel misschien wat langer moet zijn
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Opgelost! Kabels blijken nog gewoon te passen. Truc was om de zelfsteller op de ankerplaat helemaal terug te zetten, dan gaat het net.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
he Bertje,Opgelost! Kabels blijken nog gewoon te passen. Truc was om de zelfsteller op de ankerplaat helemaal terug te zetten, dan gaat het net.
Ik was er even vanuit gegaan dat je dat segment waar de beide kabels bij elkaar komen en aan de handremhefboom zitten, had losgemaakt. Dat geeft die extra ruimte.
Bij de het werken aan de achterremmen is het ook handig om de kabels van de handrem aan de handelzijde te ontspannen.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Had ik ook gedaan, maar als je de kabels weer wil monteren kun je beter andersom werken. Dus eerst inhaken onder de motorkap, dan aan de hefboom op de ankerplaat.RVIER schreef: Ik was er even vanuit gegaan dat je dat segment waar de beide kabels bij elkaar komen en aan de handremhefboom zitten, had losgemaakt. Dat geeft die extra ruimte.
Geldt niet voor handrem op de voorwielen neem ik aanRVIER schreef: Bij de het werken aan de achterremmen is het ook handig om de kabels van de handrem aan de handelzijde te ontspannen.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Voor de volledigheid, 't halve maantje is d'r dus al tussenuit zit oorspronkelijk tussen het inhaak deel en de hefboom en is het deel waar eigenlijk het boutje doorheen moet. Hefboom zit natuurlijk ook op een %$#@$#$# punt, heb zelf de metalen brug waar de schakelstang aan vast zit iets gemodificeerd zodat de hefboom iets verder terug kan. Ander probleem is dat de eindbusjes van de buitenkabel vaak nog in de gaten getrokken moeten worden....
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Ehm... Kabels blijken toch niet te passen: de handremhendel laat zich maximaal 1 tandje aantrekken, feitelijk lopen de remmen al aan als de hendel volledig terug staat (maar dan is-ie dus eigenlijk niet helemaal van spanning af). Heb de kabels eruit gehaald, lengteverschil tussen binnen en buitenkabel is 20 cm, ik ga dat eens een cm of zo vergroten en kijken of het dan wel lukt.
@ Tweety: bij mij is de configuratie als volgt: hefboom waar je de hendel die in het dashboard zit op aansluit heeft 2 lippen met 3 (of zo) gaten, daar ligt een halfrond onderdeel in dat je met een asje met borgpennetje vastzet in 1 van die 3 gaten. Verder is er nog een koppelstukje waar je de beide kabeluiteinden in vastzet.
@ Tweety: bij mij is de configuratie als volgt: hefboom waar je de hendel die in het dashboard zit op aansluit heeft 2 lippen met 3 (of zo) gaten, daar ligt een halfrond onderdeel in dat je met een asje met borgpennetje vastzet in 1 van die 3 gaten. Verder is er nog een koppelstukje waar je de beide kabeluiteinden in vastzet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Ah precies dus toch ! nou als je dat halvemaantje waar dat pennetje en borgringetje er tussenuit haalt en het pennetje vervangt voor een boutje dan zou het best een kunnen dat 't dan wel past. Misschien moet je die twee lipjes een beetje uitmekaar buigen. verschil tussen binnen en buitenkabel (slag van de kabel) lijkt me in principe wel ok, zou proberen te voorkomen om aan de buitenkabel te gaan zagen ofzo....
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
Als ik het halve maantje weghaal wordt de trekkracht niet meer gebalanceerd voor de 2 kabels, toch? Lijkt mij niet zo handig...
Gisteravond heb ik zitten struinen op de site van Melun retro passion, er blijken echt wel 10 verschillende lengtes kabels gebruikt te zijn voor de handremmen op de voorwielen! Hangt dus ook af van maat vd trommels. Melun splitst dit uit op chassisnummerseries. Heb inmiddels de juiste kabels gevonden en die blijken zoals gedacht een grotere vrije slag te hebben (dus groter verschil in lengte tussen binnen- en buitenkabel). Bij de plaatselijke autoboer heb ik een setje kabels besteld. Specs opgezocht en zijn net iets langer dan wat Melun zegt; vooral de rechter, scheelt 6 cm, maar daar kom ik denk ik wel mee weg omdat-ie zo'n grote boog maakt. Vrije slag is vergelijkbaar. Dus met dat setje ga ik het eens proberen. Wordt vervolgd!
Gisteravond heb ik zitten struinen op de site van Melun retro passion, er blijken echt wel 10 verschillende lengtes kabels gebruikt te zijn voor de handremmen op de voorwielen! Hangt dus ook af van maat vd trommels. Melun splitst dit uit op chassisnummerseries. Heb inmiddels de juiste kabels gevonden en die blijken zoals gedacht een grotere vrije slag te hebben (dus groter verschil in lengte tussen binnen- en buitenkabel). Bij de plaatselijke autoboer heb ik een setje kabels besteld. Specs opgezocht en zijn net iets langer dan wat Melun zegt; vooral de rechter, scheelt 6 cm, maar daar kom ik denk ik wel mee weg omdat-ie zo'n grote boog maakt. Vrije slag is vergelijkbaar. Dus met dat setje ga ik het eens proberen. Wordt vervolgd!
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
Re: Ombouw kleine naar grote trommelremmen vóór
GRMBL... Verkeerde kabels geleverd! Had nog zo de maten nagevraagd, maar wat nu afgeleverd is, is precies gelijk aan wat ik al had (en dus te kort). Nu online besteld, hopen dat zij de afmetingen wél correct in hun systeem hebben staan.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd