verlagen dmv f6 achter as en verstelbare coni

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1285
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

verlagen dmv f6 achter as en verstelbare coni

Bericht: # 140246Bericht dick holtrop »

stel je wilt een gtl verlagen achter, wat zou er gebeuren als je een f6 achteras een tandje lager set? en die onder de gtl sleutelt?

heeft iemand hier ervaring mee?

en zijn er mensen die ervaring hebben met verstelbare coni s achter ?

ik hoor het graag.

ik wil eigenlijk een gtl verlagen en tevens zo maken dat hij in ieder geval niet slapper wordt,.

wel lager.


groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: verlagen dmv f6 achter as en verstelbare coni

Bericht: # 140247Bericht RVIER »

@ dick,

ik heb een F6 achteras onder mijn 4 GTL gelegd. (maar dat hebben alle F4 rijders ook). Ik heb de wagenhoogte gewoon afgesteld met de maten zoals in haynes zijn aangegeven. Dat veert gewoon goed maar stugger immers de staven zijn dikker.
Voor jou geval: De wagenhoogte heeft geen invloed op het (stuggere) veergedrag (op de rechte weg). De veer karakteristiek blijft dezelfde alleen ligt het geheel lager.
Let wel op dat het band -- vering -- schokbrekersysteem --stabilisatorstang systeem verandert. De samenhang daartussen is wel van belang. Ik merkte bv dat bij een rechterbocht het rechter achterwiel begon te dribbelen terwijl er toch nieuwe dempers onder lagen. Bandenspanning was daarbij ook een belangrijke variabele. Ik denk dat je met verstelbare dempers dat probleem zou kunnen oplossen.
Overigens zal dat probleem minder optreden als je de auto wil verlagen.
Schokbrekers hebben geen invloed op de vering (behalve als ze hulpveren hebben).

vr gr Fons

ps let er ook even op dat als de auto lager komt te liggen je met grote bandenmaten mogelijk de tankvulleiding gaat raken!
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1285
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: verlagen dmv f6 achter as en verstelbare coni

Bericht: # 140252Bericht dick holtrop »

dan zal ik eens opzoek naar een f6 achteras!! ik heb namelijk nog een 1300 ts blok en wil de gl iets verlagen
voor de snellere look,

misschien ook iets met spacers en iets breedere banden etc.

bedankt voor de info,

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: verlagen dmv f6 achter as en verstelbare coni

Bericht: # 140285Bericht jeffr4 »

He Dick,
Ben ik toevallig ook mee bezig, maar dan niet voor mijn R4, want die is achter al laag en kan vanwege de bandenkeus 175-60-13 en de katalysator/uitlaat voorzijde niet nog lager en heeft eigenlijk de goede mix qua wegligging en vering, niet te stug en helpen de dikkere stabi's aan voor en achterzijde ook mee.

Maar van de franse projecten, waarbij ik de laatste heb gelezen in het 4L Magazine, hebben ze allen de F6 uitvoering gebruikt, deze zelfs zowel voor als achter en naast superieure schokdempers, Billstein B6, ook de silent-bloc's verwisseld. Dus inderdaad een goede keus.

Voor de kitcar,die enerzijds verlaagd wordt ( is ook lichter aan gewicht) en anderzijds vanwege de koetsverandering geen begrensing kent, middels het bekende verstevigde plaatwerk in de koets, heb ik de schokdemperhouder van de R4 voorzijde
genomen en aangepast, waardoor deze vastgeschroefd kan worden op de balken en ook een triangelvorm heeft voor de sterkte en kan de stootblok weg en wordt een kleine mono schokdemper met instelbare veerspanning voor lengte en uitgaande demping rechtstandig gemonteerd aan de draagarm.... als extra..
Je kunt hiervoor allerlei passende motordempers voor gebruiken, zoals van de Kawasaki/Honda en ik heb toevallig de Bitubo's.
Laatst gewijzigd door jeffr4 op do nov 01, 2012 12:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: verlagen dmv f6 achter as en verstelbare coni

Bericht: # 140289Bericht RVIER »

@ J
Voor de kitcar,die enerzijds verlaagd wordt ( is ook lichter aan gewicht) en anderzijds vanwege de koetsverandering geen begrensing kent, middels het bekende verstevigde plaatwerk in de koets, heb ik de schokdemperhouder van de R4 voorzijde
genomen en aangepast, waardoor deze vastgeschroefd kan worden op de balken en ook een triangelvorm heeft voor de sterkte en kan de silentblok weg en wordt een kleine mono schokdemper met instelbare veerspanning voor lengte en uitgaande demping rechtstandig gemonteerd aan de draagarm.... als extra..
Je kunt hiervoor allerlei passende motordempers voor gebruiken, zoals van de Kawasaki/Honda en ik heb toevallig de Bitubo's.
Maitre, dat je de schokbreker bevestiging van voor gebruikt en verlegt snap ik (geloof ik) maar dat je de silentblok weglaat snap ik niet. De draagarm achter draagt aan de binnezijde op de silentblok in de bevestiginsplaat en aan de buitenzijde in de swingarm. De torsiestaven hebben geen ander functie dan torderen en zijn verder geen constructieelement.

Overigens hoeft Dick alleen de staven te verwisselen (als hij de oude loskrijgt :-)). De rest van de assen/ophanging is identiek.
vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: verlagen dmv f6 achter as en verstelbare coni

Bericht: # 140290Bericht jeffr4 »

Excuse moi..
was blijkbaar zo in de ban van het verwisselen van de silentblok door die fransman, dat ik
dat rubber blokkie wat aan de draagarm (met schroefdraad en moer) is vastgemaakt, dus
het s(ilen)tootblok heb uitgescholden voor silentblokkie.
Alstie verwijdert is, Heb je gelijk een onderste bevestigingspunt voor de demper!

En met een flinke puntbeitel en groot formaat hamer heb ik ze in Thenay ook bezig gezien om
die staven los te krijgen...raaaaaaammmen.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: verlagen dmv f6 achter as en verstelbare coni

Bericht: # 140291Bericht RVIER »

@ jeffry

nu snap ik het weer. Maar heb je het steunpunt voor de schokbreker nu in het binnenscherm geschroefd of toch echt tegen de balk (zodat je een stuk uit de vloer hebt moeten zagen :-))

Ik heb overigens een uitdruktool gemaakt voor de torsiestaven en gebruik daarvoor een potkrikje van 1,5 ton. De as moet dan wel los zijn van de wagen en de silentblocks eraf.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
jeffr4
Berichten: 2309
Lid geworden op: zo aug 23, 2009 11:51 pm
Contacteer:

Re: verlagen dmv f6 achter as en verstelbare coni

Bericht: # 140292Bericht jeffr4 »

RVIER schreef:

Ik heb overigens een uitdruktool gemaakt voor de torsiestaven
Dat is zeker niet verkeerd zo'n tool!! Nee, ik heb deze steun niet gemaakt voor mijn eigen R4, daar is het ook niet voor nodig, maar wel voor het ontwerp van de kitcar, waarbij dus nog de bodem gemaakt en aangepast moet worden en er dus nog geen sprake is van een binnenscherm en de stevigheid zit in de bevestiging aan de balk. Als je deze constructie zou monteren in een R4 kom je tegen de binnenscherm/wielkast aan.
Ik meen dat de R4 Raid van de Marreau's ook zo'n constructie hebben, maar dan met de " gewone", dus langere schokdempers en die komt boven de wielkast uit. Zal eens opzoeken.
RVIER
Berichten: 2280
Lid geworden op: di okt 31, 2006 12:23 am
Locatie: eindhoven

Re: verlagen dmv f6 achter as en verstelbare coni

Bericht: # 140318Bericht RVIER »

@J
Dat is zeker niet verkeerd zo'n tool!!
Je weet waar ik woon :-)

Ik meen dat de R4 Raid van de Marreau's ook zo'n constructie hebben, maar dan met de " gewone", dus langere schokdempers en die komt boven de wielkast uit. Zal eens opzoeken.
Dit herken ik wel. Ze hebben toeters in het achter binnenscherm gelast.

vr gr Fons
Erg geel (X lichtblauw als mijn bedje)
Gebruikersavatar
dick holtrop
Berichten: 1285
Lid geworden op: di aug 23, 2005 4:36 pm
Locatie: frentsjer
Contacteer:

Re: verlagen dmv f6 achter as en verstelbare coni

Bericht: # 146034Bericht dick holtrop »

waar ik het meest mee zit is, of ik 1 of twee tandjes moet verstellen van de F6 achter as voor onder de GTL?

Een F6 is nogal zwaarde aan de achterzijde dus zal waarschijlijk 1 tandje niet veel verlaging opleveren bij een GTL

of GtL achteras 1 tandje verlagen in combi met F6 stabi en andere schokbrekers?

groet dick
het komt zoals het komt, Handel is niet mijn hobby,stel gelukt nooit uit, je leeft maar 1 keer, het mag niet, maar het kan wel. de reis is leuker dan de eindbestemming.

niet omdat het moet maar omdat het kan
Plaats reactie