Pagina 1 van 2

verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: zo sep 30, 2012 9:05 pm
door schoapke
Ik heb in de cabrio een "modern" 850 blok gelegd, maar het oude bruine dashboard gehouden.
Nu heb ik gemerkt dat er een nogal groot verschil zit tussen de aangegeven en daadwerkelijke snelheid [80 - 60kmu]
Voor de cabrio vind ik het niet zo erg, maar voor het F4 project had ik een zelfde combi in gedachten.. :-?

Weten de heren theoretische R4 kunde misschien een oorzaak / oplossing? is bij voorbeeld het asje in de vesnellingsbak waar de kilometertellerkabel aan vast zit de oorzaak en is deze uitwisselbaar?

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: ma okt 01, 2012 12:37 am
door deutz
Dan zou ik het vorige asje met het laatste asje vergelijken! (oioi)
gr.Jan.

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: ma okt 01, 2012 7:13 pm
door schoapke
kan je probleemloos het asje van een antieke bak in een moderne GTL bak stoppen dan?

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: ma okt 01, 2012 8:02 pm
door Bertje
Als de spoed hetzelfde is moet het kunnen. Maar dan zou de overbrengverhouding hetzelfde blijven, dus daar schiet je niks mee op...

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: di okt 02, 2012 9:56 pm
door schoapke
maar iemand deze kennis in huis? of ligt het niet aan de bak teller combinatie?

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: wo okt 03, 2012 5:57 am
door schoapke
van de 313 328 en 334 is de "speedometer drive gear" 51x30
voor de 354 HAO staat 2.40:1 1.77:1 2.33:1 [4l/tl gtl 4f6]

kan iemand daar kaas van maken? :roll:

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: wo okt 03, 2012 11:24 am
door Bertje
51/30=1.7, dus das de overbrengverhouding voor de 313 328 en 334
En het lijkt er dan op dat de 354 HAO verschillende overbrengverhoudingen kan hebben: 2.4, 1.77 en 2.33. Dus als je zo'n wormpje van 1.77 erin zet moet je in de buurt komen van wat je compteur moet hebben (namelijk 1.7)

Hoe dat dan zit met de spoed van de wormpjes snap ik niet helemaal. Kan zijn dat de tanden van zo'n wormpje wat speling hebben tov de tanden van het tandwiel in de bak en dat je daardoor binnen bepaalde grenzen nog wat kunt variƫren met de spoed. Probeer eens of het huidige wormpje spelingsvrij gemonteerd zit of wat kan bewegen, in dat laatste geval kun je hem misschien verwisselen met zo'n 1.77 wormpje. Wat zit er nu eigenlijk in (staat dat erop)?

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: wo okt 03, 2012 11:48 am
door schoapke
als ik kijk naar de GTL bak, dan kom je wel aardig in de buurt [f4 wordt 1300 met glt bak]
in de cabrio zit een 850 blok. daar is het verschil 1.7 /2.4 Verklaart dat het snelheids verschil?

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: wo okt 03, 2012 12:29 pm
door schoapke
Aan de andere kant; zit er dan ook en verschil in aangegeven snelheid tussen een GTL aan de ene kant en een TL of F6 aan de andere kant :-?

Bij de oude bakken zit de tellerkabel op de aandrijfasaansluiting als ik me niet vergis. Is het dan veilig om te zeggen dat bij elke omwenteling van het wiel de tellerkabel 1.7x in de rond gaat.
Maar hoe zit dat dan bij een HOA bak omdat daar de aansluiting voorin de bak zit en het verschil in eindoverbrengen het verschil in overbrenging op de tellerkabel zou kunnen verklaren. (uhh)

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: wo okt 03, 2012 2:02 pm
door Okido
Hoi schoapke,

Daar lijkt inderdaad het verschil te zitten. Aangezien het om verhoudingen gaat in de omwentelingen kan je gewoon de verhoudingen vergelijken.

60km gedeeld door 80 km = 0.75
1.77 (of 1.70) gedeeld door 2.4 (of 2.33) = tussen 0.7 en 0.74
Dat kan geen toeval zijn. Misschien kan je de aandrijving uit een HAO 354 TL erin zetten zoals Bert al aangaf?

Gr. Ido

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: wo okt 03, 2012 3:19 pm
door schoapke
maar volgens die beredenering zou er ook een verschil tussen een Tl en GTL moeten zijn

er zit nu al een TL bak in de cabrio

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: do okt 04, 2012 9:13 am
door Okido
Als de feiten kloppen, gaat de beredenering op en lijkt het toch om de teller te gaan. Misschien kan je gewoon eens een losse eraan hangen, kijken wat die doet.

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: do okt 04, 2012 5:58 pm
door schoapke
Even alleen voor de na 1984 modellen;
Volgens wat hier boven staat zou er dus naast een andere bak ook een andere teller in de TL/F6 zitten ten opzichte van een GTL (uhm)

Dan maar weer even terug naar het begin;
Bij een oude versnellingsbak voor elke omwenteling van het wiel de versnellingskabel 1.7x

Kan iemand voor mij aangeven hoe dat bij een HAO bak is?


aanleveren rekenvoer [blz 227 engels talige hayens isbn 1.85010.299.6]
Afbeelding

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: vr okt 05, 2012 8:33 am
door Okido
Nee, die tellers zijn hetzelfde. Dat zou productietechnisch niet logisch zijn. De verschillen in overbrengingsverhouding van de speedometer (zie jouw laatste tabel) compenseren de verschillende differentieels.

Vraag 2 kan je misschien berekenen:
Een wiel 13 inch = 13 x 2,54 = 33,25 cm
plus hoogte band = 2 x 0,8 x 13,5 = 21,6 cm
Totale diameter = 33,25 + 21,6 = 54,85 cm
Omtrek = 3,14 x 54,85 = 172,23

Aantal toeren GTL 3000
Aantal toeren pignonas 3000 : 1,026 = 2923,98
Aantal toeren voorwiel 2923,98 : 3,1 = 943,22

Snelheid (ter controle) 943,22 x 172,23 x 60 : 100.000 = 97,47 km/h

Toeren speedometer = 2923,98 : 1,77 = 1651,96
Toeren voorwiel = 943,22
Omwenteling kabel per wielomslag = 1651,96 : 943,22 = 1,75 (GTL)

Toeren speedometer = 2923,98 : 2,33 = 1254,93
Toeren voorwiel = 2923,98 : 4,125 = 708,84
Omwenteling kabel per wielomslag = 1254,93 : 708,84 = 1,77 (F6)

Bij de F6 is schijnbaar nog rekening gehouden met een klein verschil in bandhoogte.

Re: verschil versnellingsbak en compteur

Geplaatst: vr okt 05, 2012 10:16 am
door schoapke
die getallen had ik ook gevonden door final drive te delen speedo drive.
markant is dat bij de TL je dan uitkomt op 1.72 wat aardig overeen komt met de 51x30 van de oude bakken.

Over het algemeen is het niet zo afwijkend dus 1.7 > 1.72 1.75 1.77