Ik heb in de cabrio een "modern" 850 blok gelegd, maar het oude bruine dashboard gehouden.
Nu heb ik gemerkt dat er een nogal groot verschil zit tussen de aangegeven en daadwerkelijke snelheid [80 - 60kmu]
Voor de cabrio vind ik het niet zo erg, maar voor het F4 project had ik een zelfde combi in gedachten..
Weten de heren theoretische R4 kunde misschien een oorzaak / oplossing? is bij voorbeeld het asje in de vesnellingsbak waar de kilometertellerkabel aan vast zit de oorzaak en is deze uitwisselbaar?
51/30=1.7, dus das de overbrengverhouding voor de 313 328 en 334
En het lijkt er dan op dat de 354 HAO verschillende overbrengverhoudingen kan hebben: 2.4, 1.77 en 2.33. Dus als je zo'n wormpje van 1.77 erin zet moet je in de buurt komen van wat je compteur moet hebben (namelijk 1.7)
Hoe dat dan zit met de spoed van de wormpjes snap ik niet helemaal. Kan zijn dat de tanden van zo'n wormpje wat speling hebben tov de tanden van het tandwiel in de bak en dat je daardoor binnen bepaalde grenzen nog wat kunt variëren met de spoed. Probeer eens of het huidige wormpje spelingsvrij gemonteerd zit of wat kan bewegen, in dat laatste geval kun je hem misschien verwisselen met zo'n 1.77 wormpje. Wat zit er nu eigenlijk in (staat dat erop)?
als ik kijk naar de GTL bak, dan kom je wel aardig in de buurt [f4 wordt 1300 met glt bak]
in de cabrio zit een 850 blok. daar is het verschil 1.7 /2.4 Verklaart dat het snelheids verschil?
Aan de andere kant; zit er dan ook en verschil in aangegeven snelheid tussen een GTL aan de ene kant en een TL of F6 aan de andere kant
Bij de oude bakken zit de tellerkabel op de aandrijfasaansluiting als ik me niet vergis. Is het dan veilig om te zeggen dat bij elke omwenteling van het wiel de tellerkabel 1.7x in de rond gaat.
Maar hoe zit dat dan bij een HOA bak omdat daar de aansluiting voorin de bak zit en het verschil in eindoverbrengen het verschil in overbrenging op de tellerkabel zou kunnen verklaren.
Daar lijkt inderdaad het verschil te zitten. Aangezien het om verhoudingen gaat in de omwentelingen kan je gewoon de verhoudingen vergelijken.
60km gedeeld door 80 km = 0.75
1.77 (of 1.70) gedeeld door 2.4 (of 2.33) = tussen 0.7 en 0.74
Dat kan geen toeval zijn. Misschien kan je de aandrijving uit een HAO 354 TL erin zetten zoals Bert al aangaf?
Gr. Ido
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Als de feiten kloppen, gaat de beredenering op en lijkt het toch om de teller te gaan. Misschien kan je gewoon eens een losse eraan hangen, kijken wat die doet.
Super 5 1.7 Turbo
Rodeo 6 1.4 Turbo
Twingo III 1.0
Twingo I 1.2
Even alleen voor de na 1984 modellen;
Volgens wat hier boven staat zou er dus naast een andere bak ook een andere teller in de TL/F6 zitten ten opzichte van een GTL
Dan maar weer even terug naar het begin; Bij een oude versnellingsbak voor elke omwenteling van het wiel de versnellingskabel 1.7x
Kan iemand voor mij aangeven hoe dat bij een HAO bak is?
aanleveren rekenvoer [blz 227 engels talige hayens isbn 1.85010.299.6]
Nee, die tellers zijn hetzelfde. Dat zou productietechnisch niet logisch zijn. De verschillen in overbrengingsverhouding van de speedometer (zie jouw laatste tabel) compenseren de verschillende differentieels.
Vraag 2 kan je misschien berekenen:
Een wiel 13 inch = 13 x 2,54 = 33,25 cm
plus hoogte band = 2 x 0,8 x 13,5 = 21,6 cm
Totale diameter = 33,25 + 21,6 = 54,85 cm
Omtrek = 3,14 x 54,85 = 172,23
Aantal toeren GTL 3000
Aantal toeren pignonas 3000 : 1,026 = 2923,98
Aantal toeren voorwiel 2923,98 : 3,1 = 943,22
Snelheid (ter controle) 943,22 x 172,23 x 60 : 100.000 = 97,47 km/h
die getallen had ik ook gevonden door final drive te delen speedo drive.
markant is dat bij de TL je dan uitkomt op 1.72 wat aardig overeen komt met de 51x30 van de oude bakken.
Over het algemeen is het niet zo afwijkend dus 1.7 > 1.72 1.75 1.77