Pagina 1 van 2
Geplaatst: zo feb 23, 2003 11:39 pm
door holder
Na weer een jaar - met minimaal onderhoud - regen, sneeuw en pekel getrotseerd te hebben, moet mijn autootje opnieuw door de keuring gesleept worden. Op 4 punten na gaat dat lukken.
Hoewel menigeen hier mij het liefst de ouderlijke macht zou willen ontzeggen na deze inleiding vraag ik u toch om hulp. Ik moet nl. (punt 1) de stuurkogel vervangen (LV). Dat zou ik makkelijk zelf kunnen. Ha!
Uit het archief begreep ik dat 'rammen met de grootste hamer'(Folkert) en een 'stuurkogeltrekker aanschaffen'(Parisienne4) wordt aanbevolen. Die trekker kopen is even geen optie.
Daarom: Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het beste kan doen? Zodat een kind van 6 het ook begrijpt.
Ander puntje is dat de aftapplug van de benzinetank lekt. Is dit eenvoudig op te lossen?
MfG, Holder
Geplaatst: ma feb 24, 2003 12:31 am
door Ron
Trekker is iets van 19 euro of zo. Scheelt een hoop gevloek hoor. En je kan hem meer dan één keer gebruiken. Is nuttig spul.
Ik weet niet eens dat er een aftapplug in je tank zit. Het lijkt me dat je even moet kijken wat de oorzaak is. Als het een flubbelrubbertje is geworden dan zou ik gewoon een nieuw rubbertje zoeken. Als het iets anders is dan weet ik het ook niet, behalve dan een goede tank monteren.
Dat gedoe met kit is meteen weer zo'n gepruts.
Geplaatst: ma feb 24, 2003 12:36 am
door Gast
met die aftapplug, het wil soms ook helpen als je van die witte tape (voor gas aansluitingenen) om het schroefdraad draait van je plug en dan weer vast zetten!!!
Geplaatst: ma feb 24, 2003 11:45 am
door David
Dat heet Teflon als ik me niet vergis. Her is alleen handig als die tape ook benzinebestendig is en dat weet ik niet zeker. Ik heb het bij mijn lekkende zundapp-kraantje eens gebruikt met goed resultaat, dus "doe je ding"!
Geplaatst: ma feb 24, 2003 3:08 pm
door Goof
Gewoon wat kit eraan smeren voordat je hem terug draaid, ben je van alle ellende af.
Geplaatst: ma feb 24, 2003 4:19 pm
door holder
Volgens mij is teflon zo inert als de pest. Dat was ook mijn plan om ertussen te stoppen. Hoewel het mij niets verbaast dat Goof voor kitten is

De stuurkogel heb ik aangeschaft, de trekker niet. Maar als het niet lukt dan moet dat ook maar. Alvast bedankt voor de reacties.
Maar zou iemand mij nog iets explicieter uit kunnen leggen welke handelingen ik moet verrichten? Moet ik nog uitkijken met loshalen? Ik begreep dat ik in ieder geval niet met de hamer op de kogel zelf moest mikken. Regards!
Geplaatst: ma feb 24, 2003 6:13 pm
door Goof
Je draaid allereerst de bout los, maar laat hem er een paar windingen op zitten. Vervolgens probeer je de kogel met een vuisthamer van onderen los te slaan. Mocht dit na eindeloos meppen nog steeds niet lukken, wat niet vreemd is, dan neme men een soldeerbrandertje of liever een lasbrander en stook de fusee heet. Zo heet dat ie van kleur veranderd. Dan nog een paar keer hard op je kogel meppen en normaliter komt ie dan wel los.
Geplaatst: ma feb 24, 2003 9:17 pm
door eik
Omdat je de kogel toch gaat vervangen zou ik de MOER er helemaal afhalen voordat je gaat meppen. Alleen maar een eind losdraaien is alleen noodzakelijk als je de kogel nog moet hergebruiken. Je moet dan immers de schroefdraad beschermen tegen de hamerslagen.
Geplaatst: di feb 25, 2003 12:00 am
door Ron
En dit laatste is niet zonder nut : als je de kogel los hebt, en de boel komt net losjes uit z'n zitting en de moer zit er nog op maar is héél moeilijk te verdraaien (en dat komt gemakkelijk voor onder je auto met al die troep) dan draait je kogel mee. Probeer het dan maar weer eens goed vast of goed los te krijgen. Kost weer extra tijd en nog meer gevloek want een ijzerzaag gaat net niet lekker op die plek.
Beetje moeilijk te snappen zoals ik het uitleg maar wellicht ga je het herkennen.
Geplaatst: di feb 25, 2003 12:33 am
door keessie
Ik sla toch liever met de hamer als de moer er opzit. Als je alleen op het schroefdraadeind slaat, heb je kans dat je dat eind teveel gaat opstuiken en daardoor zo breed wordt dat je hem nog niet uit het gat krijgt.Als die kogel meedraait, dan kan je nog altijd een griptang gebruiken, die je dan stevig vastzet op of net onder de plek van de kogelhoes. In de meeste gevallen krijg je dan de moer er wel afgeschroefd.
Geplaatst: di feb 25, 2003 12:47 pm
door an3s
Holder,
Als je ff langs tanthof rijdt mag je mijn trekker best ff gebruiken.
tel. nr. bij Prive mail
Geplaatst: do feb 27, 2003 2:32 pm
door holder
Hoppakee. Goedgekeurd! Mijn dank voor jullie tips en de fysieke hulp van An3s.
Geplaatst: do feb 27, 2003 4:09 pm
door an3s
En mag ie dan nu alsjeblieft een kleine opknapbeurt
an3s.
Geplaatst: do feb 27, 2003 10:11 pm
door Folkert
Lol! Helemaal goed! zo houden we de viertjes op de weg!
Geplaatst: vr feb 28, 2003 1:14 pm
door holder
Jazeker wel. Investeerders zien de toekomst weer zonnig in.