Stuurkogel vervangen

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

holder
Contacteer:

Bericht: # 15384Bericht holder »

Na weer een jaar - met minimaal onderhoud - regen, sneeuw en pekel getrotseerd te hebben, moet mijn autootje opnieuw door de keuring gesleept worden. Op 4 punten na gaat dat lukken.
Hoewel menigeen hier mij het liefst de ouderlijke macht zou willen ontzeggen na deze inleiding vraag ik u toch om hulp. Ik moet nl. (punt 1) de stuurkogel vervangen (LV). Dat zou ik makkelijk zelf kunnen. Ha!
Uit het archief begreep ik dat 'rammen met de grootste hamer'(Folkert) en een 'stuurkogeltrekker aanschaffen'(Parisienne4) wordt aanbevolen. Die trekker kopen is even geen optie.

Daarom: Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit het beste kan doen? Zodat een kind van 6 het ook begrijpt.

Ander puntje is dat de aftapplug van de benzinetank lekt. Is dit eenvoudig op te lossen?

MfG, Holder
Ron

Bericht: # 15387Bericht Ron »

Trekker is iets van 19 euro of zo. Scheelt een hoop gevloek hoor. En je kan hem meer dan één keer gebruiken. Is nuttig spul.

Ik weet niet eens dat er een aftapplug in je tank zit. Het lijkt me dat je even moet kijken wat de oorzaak is. Als het een flubbelrubbertje is geworden dan zou ik gewoon een nieuw rubbertje zoeken. Als het iets anders is dan weet ik het ook niet, behalve dan een goede tank monteren.
Dat gedoe met kit is meteen weer zo'n gepruts.
Gast

Bericht: # 15388Bericht Gast »

met die aftapplug, het wil soms ook helpen als je van die witte tape (voor gas aansluitingenen) om het schroefdraad draait van je plug en dan weer vast zetten!!!
David

Bericht: # 15391Bericht David »

Dat heet Teflon als ik me niet vergis. Her is alleen handig als die tape ook benzinebestendig is en dat weet ik niet zeker. Ik heb het bij mijn lekkende zundapp-kraantje eens gebruikt met goed resultaat, dus "doe je ding"!
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...
Goof

Bericht: # 15395Bericht Goof »

Gewoon wat kit eraan smeren voordat je hem terug draaid, ben je van alle ellende af.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
holder
Contacteer:

Bericht: # 15397Bericht holder »

Volgens mij is teflon zo inert als de pest. Dat was ook mijn plan om ertussen te stoppen. Hoewel het mij niets verbaast dat Goof voor kitten is :smile:
De stuurkogel heb ik aangeschaft, de trekker niet. Maar als het niet lukt dan moet dat ook maar. Alvast bedankt voor de reacties.
Maar zou iemand mij nog iets explicieter uit kunnen leggen welke handelingen ik moet verrichten? Moet ik nog uitkijken met loshalen? Ik begreep dat ik in ieder geval niet met de hamer op de kogel zelf moest mikken. Regards!
Goof

Bericht: # 15402Bericht Goof »

Je draaid allereerst de bout los, maar laat hem er een paar windingen op zitten. Vervolgens probeer je de kogel met een vuisthamer van onderen los te slaan. Mocht dit na eindeloos meppen nog steeds niet lukken, wat niet vreemd is, dan neme men een soldeerbrandertje of liever een lasbrander en stook de fusee heet. Zo heet dat ie van kleur veranderd. Dan nog een paar keer hard op je kogel meppen en normaliter komt ie dan wel los.
-------------------------------------------
R4: last but not leased
-------
eik

Bericht: # 15405Bericht eik »

Omdat je de kogel toch gaat vervangen zou ik de MOER er helemaal afhalen voordat je gaat meppen. Alleen maar een eind losdraaien is alleen noodzakelijk als je de kogel nog moet hergebruiken. Je moet dan immers de schroefdraad beschermen tegen de hamerslagen.
Ron

Bericht: # 15423Bericht Ron »

En dit laatste is niet zonder nut : als je de kogel los hebt, en de boel komt net losjes uit z'n zitting en de moer zit er nog op maar is héél moeilijk te verdraaien (en dat komt gemakkelijk voor onder je auto met al die troep) dan draait je kogel mee. Probeer het dan maar weer eens goed vast of goed los te krijgen. Kost weer extra tijd en nog meer gevloek want een ijzerzaag gaat net niet lekker op die plek.
Beetje moeilijk te snappen zoals ik het uitleg maar wellicht ga je het herkennen.
keessie

Bericht: # 15432Bericht keessie »

Ik sla toch liever met de hamer als de moer er opzit. Als je alleen op het schroefdraadeind slaat, heb je kans dat je dat eind teveel gaat opstuiken en daardoor zo breed wordt dat je hem nog niet uit het gat krijgt.Als die kogel meedraait, dan kan je nog altijd een griptang gebruiken, die je dan stevig vastzet op of net onder de plek van de kogelhoes. In de meeste gevallen krijg je dan de moer er wel afgeschroefd.
keessie met zijn zessie
an3s

Bericht: # 15445Bericht an3s »

Holder,

Als je ff langs tanthof rijdt mag je mijn trekker best ff gebruiken.

tel. nr. bij Prive mail
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
holder
Contacteer:

Bericht: # 15574Bericht holder »

Hoppakee. Goedgekeurd! Mijn dank voor jullie tips en de fysieke hulp van An3s.
an3s

Bericht: # 15576Bericht an3s »

En mag ie dan nu alsjeblieft een kleine opknapbeurt :wink:

an3s.
Remember: A lone amature built the Ark, a whole bunch of professionals built the Titanic.
Folkert

Bericht: # 15592Bericht Folkert »

Lol! Helemaal goed! zo houden we de viertjes op de weg!
holder
Contacteer:

Bericht: # 15610Bericht holder »

Jazeker wel. Investeerders zien de toekomst weer zonnig in.
Plaats reactie