Hallo allemaal,
Mijn rode vier GTL heeft net een erg duur bezoek gebracht (1000 euro) aan de dokter en er komt nog veel meer leuks aan. Zo moeten wij, op advies van de dokter de rechter vooras vervangen. Is dit duur en is dat een beetje zelf te doen. Verder doet onze claxon het niet meer en lekt hij olie. De ventilator gaat niet meer vanzelf aan en hij zuipt koelvloeistof. Er zit wel een nieuwe (teedehands schakelbak in). Kan iemand mij helpen of is hij gewoon al rijp voor de sloop
Errug veel
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
-
Een vooras is wel zelf te doen, maar kost wat kracht, en met een goede kogelbouttrekker wat minder kracht.
Bedoelt de monteur de as of de as-hoes?
Asje is tweedehands ook niet vreselijk duur.
Claxon is doormeten om te kijken of hij nog wel stroom krijgt. Dingen gaan zelden kapot en als hij kapot is dan kost een tweedehands erg weinig.
Olielekkage is nooit leuk. Waar komt de olie vandaan? Nog even kijken of dat niet is gebeurd ná je andere versnellingsbak. Anders reclameren.
Ventilator niet meer aan, kan liggen aan kapot themocontactje op je radiateur. Tevens kunnen de draadjes los liggen e.d. Checken.
Het zuipen van koelvloeistof : vind je die koelvloeistof terug onder je auto? In de zin van lekkage bij de slangen? Dan is het zo te fixen. Als de vloeistof verdwijnt via je uitlaat (witte rook) dan is er wat anders aan de hand. Wat meestal voorkomt is een lekke koppakking, symptoom hiervan is dat je je vloeistof ziet bubbelen in je expansievat.
Checken.
En of hij rijp is voor de sloop is moeilijk op afstand te beoordelen. Hangt van de rest van de auto af. Zie de auto als een doos met onderdelen. Als de onderdelen kapot zijn vervang je ze gewoon. Als de doos zelf (de koets, en dan vooral de bodem) heel erg kapot is dan moeten er andere overwegingen plaatsvinden. En dan nog kan laswerk de gang naar de sloop vertragen. Maar laswerk is duur, en door het uitblijven van laswerk gaan de meeste viertjes heen.
Op zich niet onbegrijpelijk, we kunnen het niet allemaal zelf en we hebben ook niet een heleboel geld. Ik niet in ieder geval.
Bedoelt de monteur de as of de as-hoes?
Asje is tweedehands ook niet vreselijk duur.
Claxon is doormeten om te kijken of hij nog wel stroom krijgt. Dingen gaan zelden kapot en als hij kapot is dan kost een tweedehands erg weinig.
Olielekkage is nooit leuk. Waar komt de olie vandaan? Nog even kijken of dat niet is gebeurd ná je andere versnellingsbak. Anders reclameren.
Ventilator niet meer aan, kan liggen aan kapot themocontactje op je radiateur. Tevens kunnen de draadjes los liggen e.d. Checken.
Het zuipen van koelvloeistof : vind je die koelvloeistof terug onder je auto? In de zin van lekkage bij de slangen? Dan is het zo te fixen. Als de vloeistof verdwijnt via je uitlaat (witte rook) dan is er wat anders aan de hand. Wat meestal voorkomt is een lekke koppakking, symptoom hiervan is dat je je vloeistof ziet bubbelen in je expansievat.
Checken.
En of hij rijp is voor de sloop is moeilijk op afstand te beoordelen. Hangt van de rest van de auto af. Zie de auto als een doos met onderdelen. Als de onderdelen kapot zijn vervang je ze gewoon. Als de doos zelf (de koets, en dan vooral de bodem) heel erg kapot is dan moeten er andere overwegingen plaatsvinden. En dan nog kan laswerk de gang naar de sloop vertragen. Maar laswerk is duur, en door het uitblijven van laswerk gaan de meeste viertjes heen.
Op zich niet onbegrijpelijk, we kunnen het niet allemaal zelf en we hebben ook niet een heleboel geld. Ik niet in ieder geval.
-
Ik heb gehoord dat het bakolie is wat hij lekt. De koelvloeistof die in witte rook verandert is ook wel een logisch verhaal wat volgens mij wel van toepassing is en het ventilatorverhaal is nu ook wat duidelijker. Er is gewoon een draadje gebroken. Gelukkig kennen wij wel een lasser, dus de bodem enzo zitten nog wel goed in elkaar
Zolang de wagen nog geen echte "plaatwerkkanker" heeft aan de bodem (zolang hij dus niet van voor tot achter rot is, ook op de kritieke plaatsen zoals bij de achterwielophanging) is het allemaal nog redelijk te fixen, als hij echt rot is zou ik toch maar eens rond kijken voor een andere want dan blijf je bezig... Als die motor echt witte rook kwalmt bij een WARME motor (als je dus een stuk flik hebt gegast op de snelweg bij redelijk droog weer en je stopt dan en er komt echt rook uit) is die koppakking inderdaad R.I.P. en zal die vervangen moeten worden, inclusief kop vlakken. Je moet zogezegd zelf kijken of je het geld er voor (over) hebt om de auto weer in goede conditie te krijgen of dat je voor dat geld beter een andere (betere) auto kan kopen, indien mogelijk.
Zo, ik kan de 140 weer aantikken met mijn nieuwe carburateur...