hoe kmtellerkabel van een 334-bak vervangen?
Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando
- Hanz
- Contacteer:
hoe kmtellerkabel van een 334-bak vervangen?
Onlangs was de kmtellerkabel van mijn Furgo naar de barrebiesjes. Ding eruit gehaald, dat gaat makkelijk zat, maar de nieuwe monteren, hoe doe je dat? Aan de bakkant zit hij gewoon in een gat, geborgd met een boutje. Helaas gaat hij er vrij stroef in, zeker niet ver genoeg en waarschijnlijk met het draadeinde niet in het daartoe bestemde vierkante gat. Helaas is het allemaal zo geconstrueerd dat je er a) niet goed bij kan en b) al helemaal niet kan zien hoe het zit.
Iemand een idee dat beter is dan de hele bak eruit halen?
Iemand een idee dat beter is dan de hele bak eruit halen?
-
Re: hoe kmtellerkabel van een 334-bak vervangen?
Wat is een Furgo?Hanz schreef:..... mijn Furgo ....
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Hm...?R4F6GTX Automaat schreef:
Wat is een Furgo ?

Ik dacht eerst dat het een tik-foutje was... Een Fuego !
...Maar onderaan z'n bericht staat "Furgoneta"... Een bestel-uitvoering, dus... En ook nog verhoogd...
Bij de iets modernere bakken kun je 'em er voorzichtig (iets verder) intikken met een schroevendraaier,Hanz schreef: Iemand een idee dat beter is dan de hele bak eruit halen ?
maar of dat ook bij een 334-bak kan, weet ik dus niet...

Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
- Hanz
- Contacteer:
Het probleem is dat tikken moeilijk is omdat het binnenspatbord in de weg zit. Bovendien kan je niet zien of de binnenkabel goed zit of gedraaid moet worden.
stukje naar voren / achter duwen en kijken of de andere kant draait?
R4F4 FASA 1977
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://schoapke-r4-fasa.weebly.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Motorkap eraf halen, scheelt een stuk want dan zie je wat je doet.
Wie het kleine niet leert doet het grote verkeerd
- Hanz
- Contacteer:
zoals gezegd is het vooral het binnenspatbord dat in de weg zitBertje schreef:Motorkap eraf halen, scheelt een stuk want dan zie je wat je doet.
Dat kan er ook wel af...Hanz schreef: ...zoals gezegd, is het vooral het binnenspatbord dat in de weg zit...

Of zit de originele kitrand nog tussen het voorspatbord en "driehoekje" ?
Dan zou ik er nog een keer over denken...

Wie het kleine niet eert, ...koopt geen pony, ...maar 'n peerd...
Snap niet hoe je binnenspatbord in de weg kan zitten... We hebben het hier toch gewoon over een R4 bestel? Dus zelfde snuit als alle andere 4s?
- Hanz
- Contacteer:
Het is er een uit 1971, en toen waren andere versnellingsbakken populair dan in later jaren. De aansluiting van de kabel zit aan de rechterkant van de bak, en tussen binnenspatbord en zijkant bak zit maar een paar cm.
OK, snap het. Manier van bevestiging lijkt wel overeen te komen: binnenkabel in het gat prikken en borgen met een boutje. Ik zou de bak eens in zijn vrij zetten en een wiel opkrikken. Daar dan iemand aan laten draaien terwijl je de kabel in het gat probeert te duwen. Op een bepaald moment moet het pikkie op de kabel dan in lijn komen met de vierkante uitsparing waar hij in hoort en moet je kunnen doorduwen. Een blik op je teller is dan voldoende om te checken of de binnenkabel inderdaad goed zit (en dus draait).
-
Dat is opmerkelijk. Bij mijn viertjes uit die tijd met een 334 bak zit de aansluiting van de kabel op de bak aan de linkerkant, de kant van het stuur, dus. NU begrijp ik ook waarom je een langere kabel nodig hebt. De bak zelf hangt toch tussen de chassis balken? Normaal gesproken biedt het verwijderen van de motorkap wel soelaas. Het binnenspatbord is bij mij nooit het probleem. Montage van de kabel kan inderdaad moeilijk zijn doordat het busje van de km kabel te vroeg vastloopt. Goed schoonmaken wil vaak helpen. Een paar zandkorrels kunnen al een probleem veroorzaken omdat er nauwelijks speling is.De aansluiting van de kabel zit aan de rechterkant van de bak, en tussen binnenspatbord en zijkant bak zit maar een paar cm.
- Hanz
- Contacteer:
Door vervelender problemen (zie ander topic) nog niet echt verder gekomen, maar ter illustratie even twee fotootjes. De groene cirkel is om beide foto's te kunnen relateren. De aansluiting zit bij de rode cirkel. En idd, ik kletste vorige keer, de bak hangt natuurlijk tussen de balken. Als het ophoudt met regenen ga ik proberen het gat van binnen schoon te maken.

-
Dat is inderdaad de andere kant dan waar mijn kabel de bak ingaat. Het lijkt dus niet een gewone 334 bak. Maakte Fasa dus ook andere bakken? Heb je de langere kabel inmiddels gevonden? Er stond er laatst een op Ebay.fr?
- Hanz
- Contacteer:
Dit is iig een bak van spaanse makelij, ik ken de franse eigenlijk niet... ik zal de Spaanse en Franse PRs eens naast elkaar leggen. Een lange kabel heb ik inmiddels, gelukkig. Die kabel op ebay.fr heb ik niet gezien maar ik zag wel een spaanse, van een bedrijfje in klassieke onderdelen. Die bieden ook een koppakkingset aan voor een 813, altijd handig om te hebben.