Carburateur wissel

Moderators: R4F6GTX Automaat, Rik H., Mark4GTL, Nando

deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Carburateur wissel

Bericht: # 135661Bericht deutz »

Het 1400 project is gelukt, maar ga er een 32mm carb. op monteren, de dubbele Weber gaat eraf!
Gisteren bij 160km/uur het gaspedaal maar losgelaten!!!
Maar daarom gaat hij er niet perse af, ik krijg mijn verdamper niet goed afgesteld.
Waarschijnlijk niet geschikt voor een dergelijke carburateur, of ik moet aan een grotere verdamper.
Ga ik niet doen want ik heb nog een 32mm en dat moet wel gaan.
Liefhebbers? is uiteraard met spruitstuk en zelfs met sportfilter.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: snel!

Bericht: # 135666Bericht R4F6GTX Automaat »

Welke verdamper heb je? Mijne liep prima met die combinatie...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Gebruikersavatar
Rudi
Berichten: 2100
Lid geworden op: di jun 11, 2002 2:00 am
Locatie: Terheijden (N.Br.)

Re: snel!

Bericht: # 135675Bericht Rudi »

deutz schreef:Het 1400 project is gelukt, maar ga er een 32mm carb. op monteren, de dubbele Weber gaat eraf!
Gisteren bij 160km/uur het gaspedaal maar losgelaten!!!
Maar daarom gaat hij er niet perse af, ik krijg mijn verdamper niet goed afgesteld.
Waarschijnlijk niet geschikt voor een dergelijke carburateur, of ik moet aan een grotere verdamper.
Ga ik niet doen want ik heb nog een 32mm en dat moet wel gaan.
Liefhebbers? is uiteraard met spruitstuk en zelfs met sportfilter.
gr.Jan.
Ik ben nu ook weer niet zo technisch.
Maar zou dat technisch gezien ook op een 956 cc moeten/kunnen passen en zou mijn vermogen daarmee opgeschroefd kunnen worden?
En is dat vermogen onderin of bij de top voelbaar?
Nu is de motor uitgeteld bij een goeie 105 km/h op de TomTom.
Puur een vraag, zit zo wel eens te rekenen.
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: snel!

Bericht: # 135678Bericht R4F6GTX Automaat »

@ Rudi,
Een 956 is gemaakt om een autootje net in beweging te houden, met niet al teveel brandstof, niet om snelheid te maken. Een dikkere carburateur zal mogelijk wel iets doen, zeker wat het verbruik betreft (meer zuipen dus) maar zolang er onderin (motorinhoud) vrijwel niks aanwezig is zal je er weinig mee opschieten...
Ik heb ook nog wel ergens een Turbo liggen van een Alpine; als je die er ook nog bij zet scheelt het weer een beetje meer maar het zal nooit een racewagen worden.... maar misschien dat je de 110 km/h toch wel gaat halen...
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: snel!

Bericht: # 135702Bericht Willem de Zwijger »

Jan,
Uiteindelijk bepaalt de carb doorlaat toch hoe groot je verdamper zou moeten zijn? Dus dan maakt het toch niet uit welke carb je erop zet, omdat je bij volgas toch ongeveer even veel gas erdoor moet zien te krijgen? Die Weber is toch ook 32 mm?
Maar ik ben wel benieuwd naar je ervaring, want ik heb ook gas op een 32 DIR van Weber, en dat op een 1400 motor, met het gasstuk in de slang naar het luchtfilter (heb jij dat ook?).
En mijn ervaring is dat ik daarmee niet helemaal voluit volgas kan halen, wat ik wijt aan de afgenomen luchtdoorlaat waar het gasstuk zit.
Onderin trekt hij wel heel fijn, dus ik laat het er maar bij.
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: snel!

Bericht: # 135710Bericht deutz »

Paul, welk merk weet ik niet, is wel een nieuwe.
Willem, op de eerste trap van twee werkt het redelijk, daarna met de twede trap erbij smoort hij.
de verdamper kan 1 poort van bv 32mm goed aan, maar 2 wordt te gek!!
Dus theoretisch gezien moet hij het goed doen op een 32mm Solex.
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
R4F6GTX Automaat
Berichten: 9001
Lid geworden op: za apr 13, 2002 2:00 am
Locatie: Duckstad

Re: snel!

Bericht: # 135717Bericht R4F6GTX Automaat »

De gemiddelde kleine gasverdamper is goed voor een motor van 2 liter dus een 1400 R4ke moet dat gemakkelijk aankunnen hoor...
maak er anders es nen fotooke van; (uhh) 'n nieuwe, OVML waarschijnlijk... (uhm)
"Ga de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid"
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: snel!

Bericht: # 135737Bericht Tweety »

Ik ben inderdaad wel benieuwt hoe dat gas bij die weber naar binnen komt... 't moet gewoon kunnen.. maar daarbij... een enkele gasklep is eigenlijk beter op gas... het idee van een dubbele carburateur is dat je bij de tweede trap een extra sproeier in werking stelt, dat ga je op gas nooit doen... dus 't is eigenlijk zinloos om op gas een tweetraps carbi te gebruiken...
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: snel!

Bericht: # 135744Bericht Willem de Zwijger »

@Jan: dus de vraag leeft bij meerderen: waar zit je gasstuk?
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: snel!

Bericht: # 135778Bericht Willem de Zwijger »

Ik heb even die 32 DIR carb bekeken, inderdaad heeft die twee kanalen van 32 mm, ik dacht altijd dat het totaal voor 32 mm zou moeten doorgaan, maar dat was dus een foutje. De effectieve doorlaat (met beide gaskleppen volledig open van die 32 DIR is dus 45 mm (als je het omrekent in een ronde doorsnede).

Maar Jan, wat je overhoudt met een 32 mm carb is dan hetzelfde als wanneer je de tweede gasklep van de Weber vastzet, toch?
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: snel!

Bericht: # 135780Bericht deutz »

Mijn gasstuk zit boven op de aanzuigbuis, is er een van een Volvo ,340 of zo, is er speciaal voor geschikt
en past precies over de zuigmond heen.
Een gasklep vastzetten heeft geen zin, dan blijft de doorstroming toch evenveel!
Nu een 32mm Solex met spruitstuk gemonteerd van een vroege 4gtl.
Dus de verhoogde motorsteunen maar weer laten zakken! Gelukkig de steunen zo gemaakt dat ze weer op de oude stand konden, was ook wel nodig want de motorkap ging niet meer in het slot!!
Het carb. gebeuren is wat hoger geworden met het gasvulstukje erbij, dat zit nu tussen luchtfilter en carburateur aanzuig mond.
Dit loopt 100% beter als met de weber, is veel feller en ook veel soepeler op lage toeren!!
Zal misschien geen 160 meer lopen, is niet zo nodig.........
Dus met een geschikte verdamper heb ik nog een leuk gasverdeelstukje voor een 2-traps Weber(over!)
gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Tweety
Berichten: 2071
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 12:31 am

Re: snel!

Bericht: # 135793Bericht Tweety »

deutz schreef:Dus met een geschikte verdamper heb ik nog een leuk gasverdeelstukje voor een 2-traps Weber(over!)
gr.Jan.
en wat moet dat kosten .... als ik ooit nog eens m'n R16 op gas wil zetten....
Willem de Zwijger
Berichten: 2765
Lid geworden op: ma okt 21, 2002 2:00 am
Locatie: Diemen

Re: snel!

Bericht: # 135796Bericht Willem de Zwijger »

Interessant geval.

Dus je motorkap kon niet dicht met dat gasstuk onder die Weber, dat is wat mijn gasboer ook zei, en daarom heeft hij een gasstuk in de luchtaanzuigbuis gezet, dus tussen het luchtfilter en de carb.

Wat ik bedoelde met dat vastzetten van die tweede gasklep: in de Weber zitten 2 'doorlaat pijpen' van 32 mm, dus als je er 1 afsluit (door de gasklep in gesloten toestand vast te zetten) heb je dezelfde doorlaat als een 32 mm carb met enkele doorlaat.

Maar wel intrigerend dat hij nu veel beter loopt, terwijl mengen en zo niet beinvloed is omdat die carb bij lpg niks doet dan alleen de lucht toevoer knijpen met de 'gas' klep (beter gezegd dus luchtklep).

Of zijn die gasstukken voor Weber en Solex soms erg verschillend, dat zou de menging ook nog kunnen beinvloeden.

Ennehh, dat gasstukje ben ik ook wel in geinteresseerd om eens te bekijken of ik die toch niet met wat aanpassing geschikt zou kunnen maken voor mijn motor, omdat mijne ook niet goed loopt bij volgas en ik wijt dat in mijn onschuld maar aan de vernauwde luchtdoorlaat omdat het gasstuk de boel daar gedeeltelijk blokkeert. Hoe hoog is dat gasstuk?
Gebruikersavatar
jandeman63
Berichten: 74
Lid geworden op: di apr 28, 2009 11:54 pm
Locatie: apeldoorn

Re: snel!

Bericht: # 135799Bericht jandeman63 »

deutz schreef:Dus met een geschikte verdamper heb ik nog een leuk gasverdeelstukje voor een 2-traps Weber(over!)
gr.Jan.
Ik zoek voor mijn 1289cc nog een 2traps webertje. Wat moet je er voor hebben?
Groet jan
R4 besmet
deutz
Berichten: 1777
Lid geworden op: zo okt 25, 2009 11:34 pm
Locatie: zaltbommel

Re: snel!

Bericht: # 135803Bericht deutz »

Willem, het gasvullertje op de Weber zit boven de aanzuigbuis, en bij de Solex ook maar bij de Solex is het niet meer als een ring met gaatjes, bij de Weber is het hele gasstuk van ong. 3cm hoog verder van de gasklep vandaan, dus minder vacuum.
de Weber is al besproken voor de belangstellenden, gaat dat niet door laat ik het weten!
Het Weber gasvulstuk heeft mij €30,- gekost, gaat-ie ook weer voor weg.
Gr.Jan.
niet geschoten is altijd mis!
Plaats reactie