na lange tijd wil ik mijn R4 weer gaan gebruiken, maar hij wil niet starten.
zover ik nu weet (en ik ben maar een leek...) lijkt het erop dat ie verzopen klinkt. hij geeft wel contact, shoke is uit, maar hij start niet door.
heeft iemand een suggestie hoe verder??
gr. Hans :
Overigens, je bent je er van bewust dat je 2 sleutelvragen in het vraag en aanbod forum hebt geplaatst? Volgende keer even in "Sleutelen aan de Renault 4".
Je zegt overigens "Start niet door", bedoel je daarmee dat de motor niet draait? Dus dat de startmotor niet draait? Want dat betekent natuurlijk gewoon een lege accu, is goed mogelijk na die kou.
Als de motor wel draait en hij is verzopen, dan kun je t beste gewoon even wachten, benzine verdampt weer uit de cilinders (voor zover die niet gesloten zijn). Andere optie is even de bougies er uit draaien en dan even "starten", dan worden de benzinedampen uit de cilinders geduwd en is ie dus niet meer verzopen.
Rutger-peer schreef:Overigens, je bent je er van bewust dat je 2 sleutelvragen in het vraag en aanbod forum hebt geplaatst? Volgende keer even in "Sleutelen aan de Renault 4".
Je zegt overigens "Start niet door", bedoel je daarmee dat de motor niet draait? Dus dat de startmotor niet draait? Want dat betekent natuurlijk gewoon een lege accu, is goed mogelijk na die kou.
Als de motor wel draait en hij is verzopen, dan kun je t beste gewoon even wachten, benzine verdampt weer uit de cilinders (voor zover die niet gesloten zijn). Andere optie is even de bougies er uit draaien en dan even "starten", dan worden de benzinedampen uit de cilinders geduwd en is ie dus niet meer verzopen.
ja, dank je. je hebt gelijk, moet mijn weg nog even vinden op het forum. maar zal vlg. keer de vraag daar plaatsen.
bedankt voor je reactie. ik zal eerdaags eens proberen of het aan de accu ligt. ik dacht dat als de lampjes gaan branden en de radio het doet, de accu wel zal werken, maar misschien is het net voldoende voor dat en niet om te starten.
als dat niet werkt, dan draai ik de bougies eruit. maar ik neem ook nog advies van luchtfilter en wasbenzine in carburatuer mee.
ik probeer het woensdag pas.
ik laat het wel horen.
Grote kans dat als je woensdag pas weer probeert en hij was wel verzopen, dat die benzine dan wel verdampt is (m.a.w.: dan is ie niet meer verzopen). Dus dat is handig.
Een accu kan in principe wel net genoeg stroom hebben voor lampjes en zelfs koplampen etc. maar dan niet meer voor de startmotor. De startmotor heeft veel stroom nodig; dat ding draait in zijn eentje de hele motor door de compressie en alles.
Dus even goed kijken, als ie de motor heel langzaam hortend en stotterend ronddraait, dan is de accu (te) leeg en moet je even startkabels gebruiken. Als ie wel draait, dan is het iets anders (zoals inderdaad verzopen o.i.d.). Succes!
je bedoelt aantrekken als in aanslepen????? heb je daar al eens ervaring mee gehad??
yep,
aanduwen kan ook, maar daar worden de duwers moeer van.
aanslepen: vastmaken aan de andere auto, op contact en van het stuurslot af. Laten aanslepen, in de tweede versnelling zetten en bij 10 km/hr langzaam koppeling laten opkomen. Als de motor start koppeling intrappen en toeteren. Niet harder remmen dan de trekken de auto anders gaat het touw kapot